Bryggertabber

Det var Duvel, under et besøk i Belgia, som fikk meg startet også. Har prøvd å brygge det en gang før, og fikk tidenens fuselbombe.

Dette er bryggetabbetråden, så: Jeg mista kjelen med sukkerlaken oppi dunken da jeg skulle helle oppi:(:p:oops:. Nesten 5% alkohol i brygget, så jeg håper det holder. Kjelen var ren og pen.

Temperatur og belgiske saker er sånn sett litt swing hard & bulls eye.. eller miss by a long mile... lille jeg har prøvd : enkle malt sammensetninger, lav mesketemp og faktisk opp til 15-20% candy.. vel blonden er jo vanskelig i sin enkelhet: kan ikke kamuflere stort, men heftig skal det være. Balanse krever nok noen forsøk
Selv man starter lavt på gjæring, men lar det løpe til 24-25c så kan det bli lekkert.. eller faktisk det stikk motsatte.
Jaja miste kjelen er jo ikke optimalt, men er vel litt alkohol der, og med tilsynelatende ren kjele .? Skal noe til før det går adundas. Ordner seg.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Temperatur og belgiske saker er sånn sett litt swing hard & bulls eye.. eller miss by a long mile... lille jeg har prøvd : enkle malt sammensetninger, lav mesketemp og faktisk opp til 15-20% candy.. vel blonden er jo vanskelig i sin enkelhet: kan ikke kamuflere stort, men heftig skal det være. Balanse krever nok noen forsøk
Selv man starter lavt på gjæring, men lar det løpe til 24-25c så kan det bli lekkert.. eller faktisk det stikk motsatte.
Jaja miste kjelen er jo ikke optimalt, men er vel litt alkohol der, og med tilsynelatende ren kjele .? Skal noe til før det går adundas. Ordner seg.


Sent from my iPad using Tapatalk

Har starta denne på 18 grader, og latt den stige til 20. Igår, før jeg heiv oppi kjelen med sukkerlake (700 gr = like oppunder 10%), var den nede på 1.026, og nå er den på 1.030. Ingen usmaker å kjenne så langt, og nå setter jeg opp temperaturen litt. Skal ha den opp på 24. Jeg høster gjæren (er pent nødt for å unngå at det skummer over), og den siste nå, etter at jeg hadde i sukkeret, lukter godt av banan. Håper på en god balanse mellom fenoler og estere.
 
Må ha byttet om på 1.1g Caso4 med CaCl. Tror jeg sitter igjen med sulfat-versjonen samt at noe annet må ha gått galt. Tok en SG-prøve, og bortsett fra det som har blitt infisert, etterfulgt av den batchen jeg rotet med 002 og 565 tror jeg dette er noe av det dårligste jeg har kvernet ut. Ræva humle og. Tørt som en kvist som bare venter på å starte en brann. Fytti-uææææk. Jævlig irriterende å vente nesten to uker på dette, nå får jeg igjen for å ikke smake underveis. Smaker helt horribelt. Går i sluket.
 
Sist redigert:
Braut meg på og brygga en Sunnhordaland pilsner 50l idag, alt gikk etter planen untatt en noe høy OG. Tabben var att jeg på en måte hadde glemt/fortrengt jeg nettopp hadde brygga 50l pils og forsåvidt hadde ett par kasser.... ja 4 kasser da.. alt av fat og flasker er fult til randen. Så tabben er att jeg ikke skaffa dårlige kompiser tidsnok. Blir det en dårlig sommer i år så sliter jeg. Går det å marinere en hel Elg i øl? Hel grilla Elg, gravemaskin og rototilt og ett svært bål?
 
Braut meg på og brygga en Sunnhordaland pilsner 50l idag, alt gikk etter planen untatt en noe høy OG. Tabben var att jeg på en måte hadde glemt/fortrengt jeg nettopp hadde brygga 50l pils og forsåvidt hadde ett par kasser.... ja 4 kasser da.. alt av fat og flasker er fult til randen. Så tabben er att jeg ikke skaffa dårlige kompiser tidsnok. Blir det en dårlig sommer i år så sliter jeg. Går det å marinere en hel Elg i øl? Hel grilla Elg, gravemaskin og rototilt og ett svært bål?
Elg med stor E, det er denne karen vi snakker om, sant?
images
 
Oi, oppsto ett problem til her,det er jo ikke en elg på vestlandet what so ever.. men han som har gravemaskinen har jo kyr da.. fyre han opp med noen brune så er det ikke sikkert han husker hvor mange han slapp på beite.. skylder på ulven.. har ikke ulv heller.. farligste dyret vi har er brunsnegler og flått.. går for flått
 
Oi, oppsto ett problem til her,det er jo ikke en elg på vestlandet what so ever.. men han som har gravemaskinen har jo kyr da.. fyre han opp med noen brune så er det ikke sikkert han husker hvor mange han slapp på beite.. skylder på ulven.. har ikke ulv heller.. farligste dyret vi har er brunsnegler og flått.. går for flått
Det blir hovedsak i Dagbladet i hele sommer. "Monsterflått inntar vestlandet. Bare rengnagde bein igjen av kua Johnny (47) slapp på beite."
 
Braut meg på og brygga en Sunnhordaland pilsner 50l idag, alt gikk etter planen untatt en noe høy OG. Tabben var att jeg på en måte hadde glemt/fortrengt jeg nettopp hadde brygga 50l pils og forsåvidt hadde ett par kasser.... ja 4 kasser da.. alt av fat og flasker er fult til randen. Så tabben er att jeg ikke skaffa dårlige kompiser tidsnok. Blir det en dårlig sommer i år så sliter jeg. Går det å marinere en hel Elg i øl? Hel grilla Elg, gravemaskin og rototilt og ett svært bål?

Der er alltid ei råd med den pølsa som er for lang. Og som du sier lenger nede, så er det mye det går an å jakte på:
 
Ja, det der er det verste jeg har sett..
Det på toppen der har vokst i en øl med 6% alkohol. Ikke bra!

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
 
I går var den verste dagen ever for kameraten min. Vi pleier å brygge sammen. Setter opp 60 literen hans, og 30 literen min ved siden av hverandre (Netthandelen kokere begge to).

Vanligvis så smaker vi en del på tidligere brygg mens vi holder på, og det er sjeldent at alt går som det skal. Blir som regel en tabbe eller to mens vi holder på, men vanligvis ikke så veldig store.

I går skulle vi prøve oss på et brygg mens vi var helt edru. Han skulle ha en IPA, og jeg skulle ha en blonde.

1. Han har en krabbekoker for å varme opp vannet, og der klarte han å brenne seg på kokeren.
2. Han hadde glemt å vaske gjær, så han hadde 2 kar med gjær som han skulle skylle og helle ut i toalettet, der klarte han å sprute gjær utover halve badet.
3. Han klarte å ha i 100 gram Simcoe ved oppstart kok, og den skulle bare ha kokt i 15 minutter
4. Han har en kurv som han skulle helle humlen i, og han klarte å helle humlen utenfor denne.
5. På grunn av punkt 4 så tettet Platekjøleren med en gang, og han klarte å få hele hånden full av kokende vørter(Hånden ble skikkelig rød etterpå).
6. Han fant ut at han skulle låne spiralkjøleren min istedenfor. Han hadde en kurv med humle som var veldig varm, så han klarte å løfte opp og helle denne utenfor kokeren, 1/4 av dette endte opp i mitt gjæringskar som nesten var ferdig tappet. (Veldig spent på hvordan min blonde blir nå.

Jeg har et problem, og det er tenk om disse bryggene blir helt konge, hvordan skal vi klare å gjøre dette igjen. hehe.
 
I går var den verste dagen ever for kameraten min. Vi pleier å brygge sammen. Setter opp 60 literen hans, og 30 literen min ved siden av hverandre (Netthandelen kokere begge to).

Vanligvis så smaker vi en del på tidligere brygg mens vi holder på, og det er sjeldent at alt går som det skal. Blir som regel en tabbe eller to mens vi holder på, men vanligvis ikke så veldig store.

I går skulle vi prøve oss på et brygg mens vi var helt edru. Han skulle ha en IPA, og jeg skulle ha en blonde.

1. Han har en krabbekoker for å varme opp vannet, og der klarte han å brenne seg på kokeren.
2. Han hadde glemt å vaske gjær, så han hadde 2 kar med gjær som han skulle skylle og helle ut i toalettet, der klarte han å sprute gjær utover halve badet.
3. Han klarte å ha i 100 gram Simcoe ved oppstart kok, og den skulle bare ha kokt i 15 minutter
4. Han har en kurv som han skulle helle humlen i, og han klarte å helle humlen utenfor denne.
5. På grunn av punkt 4 så tettet Platekjøleren med en gang, og han klarte å få hele hånden full av kokende vørter(Hånden ble skikkelig rød etterpå).
6. Han fant ut at han skulle låne spiralkjøleren min istedenfor. Han hadde en kurv med humle som var veldig varm, så han klarte å løfte opp og helle denne utenfor kokeren, 1/4 av dette endte opp i mitt gjæringskar som nesten var ferdig tappet. (Veldig spent på hvordan min blonde blir nå.

Jeg har et problem, og det er tenk om disse bryggene blir helt konge, hvordan skal vi klare å gjøre dette igjen. hehe.

Litt av ei liste. Og hva man kan lære av dette, er jo nokså åpenbart:). (Alltid kjekt med tabber man kan lære av.)
 
Huff, dette kan man lære av, ja. Personlig synes jeg Simcoe er bedre på 60 min enn på 15 min så det er ikke sikkert det går så galt, men det er bare min preferanse når det gjelder Simcoe, altså...
 
Det vi lærte av dette var at vi ikke skal brygge øl i edru tilstand. Eneste grunn til at vi gjorde det i går var at dama er høygravid og jeg har fått alkonekt frem til ungen kommer. Det med å koke humla i 45 min mer enn den skulle kan vel utgjøre en del på bitterheten regner jeg med. Får se om 3 uker hvordan dette gikk. Er vel kanskje verre med blonden min tenker jeg, men det er jo ikke sikkert at det er noe krise det heller. Går nok fint an å drikke det uansett.
 
Brygget en american blonde på lørdag.
Smertefritt og bedre effektivitet enn forventet.
Under oppkok ble noen liter vann lurt inn, null stress.
Vannvittig fornøyd, tilsatt humle med stor presisjon og iver.
50l vørter satt til gjæring, på egnet rom.
Alt utstyr vasket ned, bryggeriet tømt og slukket.

Så kom mandag, skulle sjekke innom.
Åpnet døren, noe var galt.
Det rant kaldt nedover ryggen.
Varmekilde var borte, full stress.
Bøttene ble flyttet, til varmere sted.
Fingre og tær ble krysset, med et håp om tilgivelse.
 
Tilbake
Topp