Bryggertabber

Hoho [emoji481][emoji1308]
Tror både dragen og arbeidsgiver mulig vil få en innsigelse her. Det værste er at jeg vurderte å invitere over noen sjeler med lav impulskontroll for å bli kvitt en batch middels APA [emoji85]
[emoji23][emoji23] uff nei, må vel krype til korset å få fatt i noe flasker i morgen..


Sent from my iPad using Tapatalk
En venn og kona hadde laga saft de skulle ha på grolsch-flasker. Dagen safta var klar fikk han klar beskjed om å drikke i takt med flaskinga. Han er nå lead engineer i Hoinnbryggeriet. :D
 
Jeg har 7 øl på gang nå. Det trengs 21 kasser med bjørnunger. Jeg har noen reine, men i kjelleren står det 17 kasser jeg har kjøpt på butikken. Vaskejobb:eek:!

I he**te [emoji23][emoji1308] Unnskyld min fransk. Du Finn, innser at mine utfordringer blir av en svært triviell karakter..Tar derfor på meg oppgaven å anskaffe 4nye kasser. Lett. Vaske 17 kasser?
Nesten på tide å legge ut annonse på sommerjobb..
"Bottle washers and label removers wanted" [emoji23][emoji898] Dette var ikke snøtt.. Godt å være på godfot med kona her.. [emoji1305][emoji1303]
 
Nettopp startet med å brygge øl men er definitivt bitt av basillen. Uansett... 3. batchen jeg satte sammen med en kompis endte ikke helt opp som planlagt. Vi brygget en Gamle Eirik fra Austmann og havnet på rett OG etter kok. Vi oppdaget i etterkant at vi skulle ha kokt vørteren i 90min.(vi kokte den i 60min. Så skulle vi begi oss ut på noe ingen av oss hadde gjort før, nemlig tørrhumling. En pose merket med 3 dager og en annen med 7 dager. Så etter dag 3 går den ene posen i gjæringskaret og etter dag 7 går den andre.
Så nesten 3 uker etter batchen ble satt til gjæring får vi anledning til å flaske. Ender opp med 14 liter etter omstikk og en FG var 1.026 i stedenfor 1.015. Så her har noe gått galt. Gjæringskaret har stått i temp rundt 20-22 grader og som nevnt i nesten 3 uker.
Kommer nok til å åpne ei flaske til helgen for å sjekke hvordan ståa er og hvordan den smaker.
 
Nettopp startet med å brygge øl men er definitivt bitt av basillen. Uansett... 3. batchen jeg satte sammen med en kompis endte ikke helt opp som planlagt. Vi brygget en Gamle Eirik fra Austmann og havnet på rett OG etter kok. Vi oppdaget i etterkant at vi skulle ha kokt vørteren i 90min.(vi kokte den i 60min. Så skulle vi begi oss ut på noe ingen av oss hadde gjort før, nemlig tørrhumling. En pose merket med 3 dager og en annen med 7 dager. Så etter dag 3 går den ene posen i gjæringskaret og etter dag 7 går den andre.
Så nesten 3 uker etter batchen ble satt til gjæring får vi anledning til å flaske. Ender opp med 14 liter etter omstikk og en FG var 1.026 i stedenfor 1.015. Så her har noe gått galt. Gjæringskaret har stått i temp rundt 20-22 grader og som nevnt i nesten 3 uker.
Kommer nok til å åpne ei flaske til helgen for å sjekke hvordan ståa er og hvordan den smaker.

Det er nokså vanlig å få det sjokket der. Men man skal ikke gråte over spilt vørter, men etterforske hvor den er blitt av. Hvor mye vann begynte dere med, totalt (meskevann+skyllevann)?
 
Det er nokså vanlig å få det sjokket der. Men man skal ikke gråte over spilt vørter, men etterforske hvor den er blitt av. Hvor mye vann begynte dere med, totalt (meskevann+skyllevann)?
Vi begynte med 20 liter ved 67 grader og mesket i 75 min. Så skylte vi med 14 liter ved 76 grader før oppkok.
Det vil nok hjelpe med litt erfaring på flere områder ja.
Har kjøpt et par bøker samt leser litt her på forumet.
 
Jeg sikter mot 3 kasser med bjørnunger, altså 24 liter. Normalsterkt øl, altså pluss/minus 5%. Og da begynner jeg som regel med 42/43 liter totalt til 5-6 kg malt. Så svinnet deres er ikke så galt
 
Skulle sirkulere gjennom kranen til et litermål under kok for å desinfisere kranen. 60 liter så mye flow, derfor brukte jeg halv kranåpning. Ved ca tredje litermål tenkte jeg at nå nærmer det seg fullt, og dro i kranhåndtaket feil vei så i stedet for å stenge ble det full pupp over hele hånden. Hageslangen var i nærheten heldigvis men nå 2 timer senerere svir det som nøkken. I og med at jeg var opptatt med å ha det vondt gikk det noen liter på gulvet før jeg fikk stengt kranen. Neste gang jeg brygger har jeg bestemt meg for å bruke hodet. Så vanskelig det må være..
 
Skulle sirkulere gjennom kranen til et litermål under kok for å desinfisere kranen. 60 liter så mye flow, derfor brukte jeg halv kranåpning. Ved ca tredje litermål tenkte jeg at nå nærmer det seg fullt, og dro i kranhåndtaket feil vei så i stedet for å stenge ble det full pupp over hele hånden. Hageslangen var i nærheten heldigvis men nå 2 timer senerere svir det som nøkken. I og med at jeg var opptatt med å ha det vondt gikk det noen liter på gulvet før jeg fikk stengt kranen. Neste gang jeg brygger har jeg bestemt meg for å bruke hodet. Så vanskelig det må være..

Merkelige greier det der; som om hjernen feilkobler. Jeg har gjort det et par ganger når jeg har tatt prøver av gjæringsdunken, og da får det jo ikke sånne konsekvenser, det er bare ergerlig.

Håper det går bra med hånda:).

edit: Nei, jeg liker jo ikke at du har det vondt; det er bare en anerkjennelse av tabbenivået ditt;).
 
Jeg sikter mot 3 kasser med bjørnunger, altså 24 liter. Normalsterkt øl, altså pluss/minus 5%. Og da begynner jeg som regel med 42/43 liter totalt til 5-6 kg malt. Så svinnet deres er ikke så galt
Vi får prøve oss litt fram ved de neste batchene.
hva stemmer egentlig angående tørrhumling? Leste i ei bok at ved tørrhumling anbefaltes det å bruke humlepose og disse skulle legges i karet etter 4-5 dager(etterstormgjæringen) og ikke ligge i karet lenger enn 7 dager. Men slik vi tolket oppskriften skulle den ene posen i etter 3 dager og den andre etter 7..
 
Skulle sirkulere gjennom kranen til et litermål under kok for å desinfisere kranen. 60 liter så mye flow, derfor brukte jeg halv kranåpning. Ved ca tredje litermål tenkte jeg at nå nærmer det seg fullt, og dro i kranhåndtaket feil vei så i stedet for å stenge ble det full pupp over hele hånden. Hageslangen var i nærheten heldigvis men nå 2 timer senerere svir det som nøkken. I og med at jeg var opptatt med å ha det vondt gikk det noen liter på gulvet før jeg fikk stengt kranen. Neste gang jeg brygger har jeg bestemt meg for å bruke hodet. Så vanskelig det må være..


Auu! Det er ikke godt. Alltid tenkt at slik ikke skjer, men vet at momentary laps of reason absolutt skjer. Håper skaden går over fort. Har selv glippet et maltrør for jeg ikke vridde røret før jeg skulle sette den opp på toppen for skylling. 80 grader vørter sprutet på hver side av meg.. men gudskjelov ikke på meg.. Såpass kjipt at jeg ikke har snakket om det før nå.. minst til dragen da 2liter vørter på gulvet i kjelleren hadde antagelig stoppet "bryggekarrieren" som allerede utføres på nåde. God bedring. Flaks gjorde at jeg slapp unna. Denne gangen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tror det gikk greit, er bare smerte og etter det jeg tror er brannskaden i overflaten av huden. Utrolig hvor bra hurtig nedkjøling av skade er. Men det fordrer av du har vann i nærheten og jeg brukte vann innen ca 15 sekunder. 15 sekunder ble for det meste brukt til banning og stenging av kranen.
 
Tilbake
Topp