Bryggertabber

Gjorde en bryggetabbe selv nettopp............. skulle tørrhumle en amarillo smash så mistet jeg hele humleposen oppi gjæringskaret..fuuu, håper det er lav nok ph og grei nok alk% til å ta knekken på det som måtte være av basselusker.. humleposen kom rett fra fryseren, betyr det noe? måtte ha en finger eller to litt nedi for å få fisket opp posen igjen... fml :p

Rett fra fryseren, humle og alkohol i brygget... tipper det går helt fint! :)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke Brygge-, men Handletabbe
Når du kunne tenke deg en siste mørk øl for kvelden, og innser at handleturen kan sette en stopper for akkurat det...
b69b7ed36773651ddc1404f635d19c0a.jpg

Drit i det... gikk for den i midten :)
 
Klarte å trykke gummiproppen til gjærlåsen gjennom halsen på gjæringskaret og ned i ølet. Jeg har vært nære en del ganger før og endelig lykkes jeg. Hurra.
Ber til ølgudene om at det går bra. Dette var typisk nok en gjær jeg hadde tenkt å gjenbruke. Bare å glemme?
 
Mer enn logistikktabbe...... Åpnet takboksen for første gang siden i juli: der å det en flaske Nebucadneezar IPA gitt.
halvparten var igjen. Står som skrekk og advarsel i garasjen. Makan til alkoholmisbruk!
 
Ble litt overivrig og kjørte dobbel tørrhumling på en IPA. (ca. 220gr på 45 liter). -Resulterte i kraftig gressmak selv etter 2+2 dager på konisk gjærtank.

Gjelder å gi seg mens leken/smaken er god :)
 
Ble litt overivrig og kjørte dobbel tørrhumling på en IPA. (ca. 220gr på 45 liter). -Resulterte i kraftig gressmak selv etter 2+2 dager på konisk gjærtank.

Gjelder å gi seg mens leken/smaken er god :)

Lå de i kona i 2 og 4 dager? Eller tørrhumlet du etter 2 og 4 dager? Hvis det er det siste så er det ikke så rart.
 
Var litt kjapp der. 2 dager med tørrhumling før tapping av "gammel" tørrhumle, og tilsetning av ny tørrhumle i 2 dager.
 
Var litt kjapp der. 2 dager med tørrhumling før tapping av "gammel" tørrhumle, og tilsetning av ny tørrhumle i 2 dager.

Det burde vel ikke gi særlig gress-smak. Altså maks fire dager kontakt-tid? Hva var temperaturen i ølet som humla hadde kontakt med?
 
19 grader :) 2015 humle. - 40% Amarillo, 40% Centennial og 20% Citra.
Lurer nesten på om det kan være et problem med gammel humle og store mengder.
 
19 grader :) 2015 humle. - 40% Amarillo, 40% Centennial og 20% Citra.
Lurer nesten på om det kan være et problem med gammel humle og store mengder.

Spør når den ble pakket om og oppbevart etter det. Men alltid lukt på humla før du bruker den.

Edit: 2015 burde ikke være noe problem med mindre den er dårlig behandlet.
 
Kjøper humle fra Vestbrygg, og det virker som at de tar godt vare på den :)
Lukter alltid på humlen, og det lukter alltid like godt hver gang. (sett bort fra bitterhumlen som overvintrer i fryseboksen).
 
Da har det oppstått en liten krise. Grainfather fjas.
Hopblocker på grainfather har falt av. Resultat: Det er rett og slett potte tett. Går ikke å kjøre motrømskjøler. [emoji36][emoji36]
Vurderer å la det dette gå naturlig ned på ca 50c deretter feste humlefilter. Rense pumpehuset og slanger... så øke temp til ca 100c for å sterilisere.. vil det funke? Eller blir det får mye rar smak fra humla? (Drive å rote i 90c vørt er ikke aktuelt)
Andre tips? Oppgitt.. [emoji43]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Da har det oppstått en liten krise. Grainfather fjas.
Hopblocker på grainfather har falt av. Resultat: Det er rett og slett potte tett. Går ikke å kjøre motrømskjøler. [emoji36][emoji36]
Vurderer å la det dette ned på ca 50c deretter feste humlefilter. Rense pumpehuset og slanger... så øke temp til ca 100c for å sterilisere.. vil det funke? Eller blir det får mye rar smak fra humla?
Andre tips? Oppgitt.. [emoji43]


Sent from my iPad using Tapatalk
Du kan nok få åpna ved å kjøre litt vann feil vei, men det er noe drit når den løsner. Vi har ofra en hevert for å få det ut, så rense og remontere grynfaren, og så helle tilbake for kjøling, men sist noe gikk til h... tok jeg på meg grytevotter og helte alt fra grynfaren oppi et reint gjæringsfat. Det funka fint. Litt varmt på armene, så en ullgenser hadde vært ålreit.
 
Tilbake
Topp