Bryggertabber

Det kan kanskje gå, men du må først løfte vørteren omtrent en meter, og står Grainfatheren på gulvet er det vel litt begrensa hvor mye hjelp tyngdekrafta kan gi?

Har en "grov pumpehevert" , hånd pumper med den enn 7-8liter så løfter jeg den opp på en krakk. Det burde gå.

Men tenker jeg kjører den raskt opp på 100c igjen etterpå?
Så kjøle ned. Uff litt av en bryggedag.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kjenner jeg selv blir sliten av tanken på at en sånn liten greie kan velte lasset såpass. Men sånn er det, lære utstyret å kjenne :)

Men at de ikke har gått for et rustfritt lokk som klipses på... Kanskje greit å lage et selv?
 
Da har det oppstått en liten krise. Grainfather fjas.
Hopblocker på grainfather har falt av. Resultat: Det er rett og slett potte tett. Går ikke å kjøre motrømskjøler. [emoji36][emoji36]
Vurderer å la det dette gå naturlig ned på ca 50c deretter feste humlefilter. Rense pumpehuset og slanger... så øke temp til ca 100c for å sterilisere.. vil det funke? Eller blir det får mye rar smak fra humla? (Drive å rote i 90c vørt er ikke aktuelt)
Andre tips? Oppgitt.. [emoji43]


Sent from my iPad using Tapatalk
Ikke noen godt råd om hvordan komme seg ut av uføret utover å prøve å blåse motsatt vei slik trub går ut filteret igjen, så en kraftig whirlpool.
Jeg har montert rustfrie slangeklemmer til både filterpropp og feste av hele filteret til rørstussen til pumpen. Dette har funket for meg for å unngå hele problemstillingen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
e193e8a89780cdb7f7805ebf70a33420.jpg



Vørt er nå på vei tilbake i grainfatheren. Håper på bedre resultat nå.

[emoji1303][emoji56][emoji1309][emoji16]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Men du drepte nettopp heverten din. Hadde du helt hadde du slippi å kjøpe en ny.

Sant nok , det ble en noe banan-shape på plasten der.
Fikk imidlertid "rettet" den noe ut, men vil neppe bli som før.
Skal ta en utsjekk i morgen.. nå er det tid for en øl.

Fikk jo fjernet mye humlegrums og trub da.. for å finne noe positivt , men 8timers dag... må jaggu dette ølet bli bra [emoji23][emoji1309][emoji1305]
Tipset ditt var ikke dumt.. kjørte på med vann og trykkluft ned røret.. poff sa det så løsnet det en stor klase med humlerester.. da gikk det som en lek [emoji1303].. (slapp å skrue alt i filler)
Ironien er jo at den voldsomme whirpool overdrivelsen min faktisk sørget for at røret gikk tett.. [emoji85][emoji36](slo av filteret i prosessen)


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sant nok , det ble en noe banan-shape på plasten der.
Fikk imidlertid "rettet" den noe ut, men vil neppe bli som før.
Skal ta en utsjekk i morgen.. nå er det tid for en øl.

Fikk jo fjernet mye humlegrums og trub da.. for å finne noe positivt , men 8timers dag... må jaggu dette ølet bli bra [emoji23][emoji1309][emoji1305]
Tipset ditt var ikke dumt.. kjørte på med vann og trykkluft ned røret.. poff sa det så løsnet det en stor klase med humlerester.. da gikk det som en lek [emoji1303].. (slapp å skrue alt i filler)
Ironien er jo at den voldsomme whirpool overdrivelsen min faktisk sørget for at røret gikk tett.. [emoji85][emoji36](slo av filteret i prosessen)


Sent from my iPad using Tapatalk
Det er så jæ... lett å slå av den hetta. Du er ikke den første. Våre heverter (jada, vi har klart det flere ganger) fikk massevis av mikrosprekker. Tror ihvertfall ikke jeg ville brukt den til noe på kald side etter dette.
 
Det er så jæ... lett å slå av den hetta. Du er ikke den første. Våre heverter (jada, vi har klart det flere ganger) fikk massevis av mikrosprekker. Tror ihvertfall ikke jeg ville brukt den til noe på kald side etter dette.

Ser den, blir muligens en del av krisepakke om den fortsatt funker. Tipper jeg får skaffe meg en ny [emoji85]
Driver å pusler med en strategi her som involverer 1 gjenger 2nytt filter og noe en slags 3quick-Connect. Dette var en selsom opplevelse. [emoji36]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ser den, blir muligens en del av krisepakke om den fortsatt funker. Tipper jeg får skaffe meg en ny [emoji85]
Driver å pusler med en strategi her som involverer 1 gjenger 2nytt filter og noe en slags 3quick-Connect. Dette var en selsom opplevelse. [emoji36]


Sent from my iPad using Tapatalk
Legg det ut hvis du finner på noe lurt. Det der er en av veldig få ting jeg misliker med Grainfatheren.
 
Ikke noen godt råd om hvordan komme seg ut av uføret utover å prøve å blåse motsatt vei slik trub går ut filteret igjen, så en kraftig whirlpool.
Jeg har montert rustfrie slangeklemmer til både filterpropp og feste av hele filteret til rørstussen til pumpen. Dette har funket for meg for å unngå hele problemstillingen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tips noteres[emoji1303]. Tenkte at dette aldri ville skje meg som var (er) så forsiktig. Doh.. fikk fiksa det til slutt, men det ble jammen en lang dag.
Godt at vørten ble klar og smaker greit. Traff tom på OG.
[emoji16][emoji1305][emoji1309]. Takk igjen for tips


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Skulle hatt en hopstand på 65, men kjølte meg godt ned forbi det punktet før jeg kom på å sjekke temperaturen. Så da ble det hopstand på 46-47, midt i infeksjonsfaresonen. Nå er jeg ikke så redd for det, men hva med effekten av 3 kvarter på denne temperaturen? Regner med at det ikke er noen som har prøvd det:(.
 
Mye tabber i det siste, Jeg brygger med en bb30, med silkar.

Helgens tabbe 1: glemte å sette i silkaret før jeg dumpet oppi maltet. Klødde meg litt i hodet over at sirkulasjonspumpa strevde litt, før jeg innså hva som hadde skjedd.

Da ble det å helle over malt og vann i et kar og rense kran/pumpe fort som fy, så kommer tabbe nummer 2: Jeg har klart å rote bort kula til kranen...frenetisk endevending av alle kasser med utstyr, lavmelt banning for ikke å vekke poden før dingsen dukker opp akkurat der jeg skulle lett først.

Deretter varme opp vann på ny og dumpe malt tilbake (pluss litt ekstra justeringer på sleiva), endte likevel opp "in the ballpark" på OG.

Min versjon av trestegs mesking: først 67grader, så dalende mot 30, deretter opp til 64 igjen, dette må bli bra...
 
I kampens hete klarte jeg idag å glemme å tilsette humlesteget '0 min', og kom på dette når tempen var nede i 30°C.. Uten å tenke meg for godt om kastet jeg humla oppi umiddeltbart. Mtp at dette er en slags humledrevet brown ale som jeg også tenkte å tørrhumle, så er jeg spent på hvordan dette blir :p Satser på at '15 min' steget redder meg litt hvertfall..
 
Oppdaget akkurat at min hjemmekomponerte oppskrift, som skulle bli en "overgjæret bohemian lager" der jeg har vært nøye med maltsammensetning og humletyper, ikke har høy nok IBU (oppskriften sier 25). Det blir dermed en mer generisk lys ale inspirert av tsjekkisk øl, men der jeg trodde gjæringen skulle være eneste avvik fra stilen, så har jeg altså bommet på bitterhumla. Jeg har rett og slett sett på mer generiske retningslinjer for lys lager enn for bohemian lager.

Oppsiden er at jeg synes det smaker godt allerede ved 3 dagers karboneringstest, og det blir nok en fin sommerøl av det. Neste runde skal vi nok få bitterheten opp mellom 35 og 40 et sted. :)
 
Sist redigert:
ITC fant ut at den skulle stoppe programmet 2 dager inn i gjæringsforløpet.. 21* i tanken:mad:

Sto den på timer eller dager?

Jeg har også erfart at jeg ikke kan stole fullt og helt på min itc 310. Når den står med timer som enhet, har jeg lagt inn automatisk oppjustering av temperatur x grader hver x time, før sjette og siste steg har blitt satt til å vare f.eks. 20, 40 eller 100 timer (i praksis bli værende på siste temp.
steg. Men plutselig står den på "end of cycle". Byttet inn en enhet hos Bryggselv pga dette, men det er likt fremdeles. Kanskje noe jeg burde kontakte produsenten om direkte.
 
Akku
Sto den på timer eller dager?

Jeg har også erfart at jeg ikke kan stole fullt og helt på min itc 310. Når den står med timer som enhet, har jeg lagt inn automatisk oppjustering av temperatur x grader hver x time, før sjette og siste steg har blitt satt til å vare f.eks. 20, 40 eller 100 timer (i praksis bli værende på siste temp.
steg. Men plutselig står den på "end of cycle". Byttet inn en enhet hos Bryggselv pga dette, men det er likt fremdeles. Kanskje noe jeg burde kontakte produsenten om direkte.
Faktisk det samme som har hendt meg.. men den har funket bra for meg helt frem til nå faktisk..
Jeg brukte kun temperatur som innstilling, 1 trinn..
 
Tilbake
Topp