Bryggertabber

Å ikke flytte kassa med Birger Eriksen (RIS) lengre bort, vekk, skjult langt inn i krypkjellerens mage.

Jeg har vært borte over en uke nå, åpnet opp luka til krypkjelleren idag for å se hvordan det stod til med Birger. Seks flasker igjen. Dama vet at jeg har sagt jeg må ha seks flasker for å konkurrere neste år. Det var ca 12 flasker igjen da jeg dro.
Hun har da altså åpnet luken i veggen nesten hver kveld, krabbet inn gjennom det småutilgjengelige hullet i veggen, og ralla med seg EN flaske hver kveld, til det var seks igjen mens jeg var borte. Jeg spurte hvorfor hun ikke tok flere samtidig og satte de i kjøleskapet. Hun svarte at hun ville bare ha en, "men den derre kaffe-ølen var så jævla god" at hun endte opp med å drikke opp en nesten hver kveld likevel, ca 13% ABV.

Dama elsker kaffe. Jeg har ikke brukt kaffe i ølet mitt.

Dvs en runde til med et random øl, og så ny Birger med den gjæren jeg har stående.
 
Sist redigert:
Brygget en Kölsch i går, som ble et sammensurie av problemer.
Mye av malten gikk gjennom silkaret (for fint), så måtte alt ut fordi det lå enorme mengder malt i bryggemaskinen. Fikk kokt faenskapet og skulle kjøle ned. Hørte en lyd jeg IKKE vil høre, nemlig at det forbanna filteret var klasket av. Brukte nærmere 1,5t på å få driten over i kar og endte med å sette den 43 grader varme vørteren inn i skapet til nedkjøling. Brygget ute og kan si det sånn; hvis det ikke lever noe annet enn WLP029 som ble tilsatt i dag tidlig, så er det jaggu et under!!
Føler dette blir et øl som enten smaker helt jævlig, eller blir helt konge. Det vil tiden vise etter ferien er over og det er på fat..
 
Mitt beste øl heter "Feil på feil". Det lages på samme måte hver gang. Jeg brygger ca 35 L batcher for fylling på 30 L trefat. De 5 ekstra literne havner i et gjæringskar for topping. Alle restene havner her. Etter ca 1/2 år har " resten " økg tkl 25 L. Da tappes den på flasker. Ingen regler, masse luft, ale pils og villcjær,, humler av alle slag. Beste ølet!
 
Mitt beste øl heter "Feil på feil". Det lages på samme måte hver gang. Jeg brygger ca 35 L batcher for fylling på 30 L trefat. De 5 ekstra literne havner i et gjæringskar for topping. Alle restene havner her. Etter ca 1/2 år har " resten " økg tkl 25 L. Da tappes den på flasker. Ingen regler, masse luft, ale pils og villcjær,, humler av alle slag. Beste ølet!
Lapskaus [emoji3]

Sent via Tapatalk
 
Bryggedagene med mest tabber blir faktisk som oftest de beste øla av!

Bortsett fra de typiske feilene med overkok, knuste termometer, ujevn fordeling av sukkerlake og flaskebomber som har fått glasskår til å stå fast i murvegg på motsatt side av rommet, har jeg et par særdeles interessante flauser.

Det aller første brygget ble mesket som normalt, men når vi kom til skyllingen var det lite kunnskap i bildet. Så her var det ikke hverken målt opp eller varmet skyllevann. Så her sto vi med hageslange rett fra kaldtvannskrana og fylte på til det ble fullt. Siden vannet var kaldt, mye hvete, og lite kompetanse, ble det selvfølgelig stuck mash. Og utålmodig som vi var, sto vi konstant med rørepinnen (i plast...) nedi maltkurven. Resultatet ble selvsagt en vørter med 1/3 korn og gørr som lå å brente seg under kok, så denne var bare å gi rett til draugen.

Et av de neste bryggene var mitt første forsøk på en pils. Igjen var det lite kunnskap som ødela denne. Som de fleste sikkert vet, skal undergjæret gjæres på lav temperatur. Det visste ikke jeg, så jeg satte like godt gjæringsspannet under varmepumpa på 25 grader. Trenger vel ikke utdype denne noe mer.

Siste flause var når jeg skulle skylle malten etter å ha mesket på netthandelbryggeren. Etter de første par literne var kommet oppi, kollapset hele aluminiumsringen som holdt oppe maltkurven. Det endte med rundt 18 liter glovarm vørter, pluss korn og skyllevann utover hele gulvet, og på bryggerens bare bein.. Var kort vei fra dette til Grainfather sto på døra kan du vel si.
 
70403a453906fa68f27fb06b72c47574.jpg


Det hele begynte så bra, god tid på innmesk, røre godt.. lenge.. så tørst.. glubb glubb.. røre inn mere malt.. rørebort overflow-pipen .. malt og drit überalles..opp med silkar.. få på plass driten igjen.. selvfølgelig bommet på meskevann.. alt for tynn mesk.. kverne mer .. røre mer.. nå usikker på om det meste allerede er konvertert..sikkert surret en time.. men på 63c.. skulle vært 15min..smikker litt desperat inn et meskesteg på 68c i 25min .. masse malt i bryggekjelen.. fokk.. frem med digert dørslag : fiske ut 1kg malt.. uff.. hel***s varmt oppi der
likevel 31liter til kok.. det var jo ikke 28.. bryggeren har ikke telt riktig på skyllevannet.. fokk.. PBSG=crap.. smikker opp 700g Lys DME.. Glemmer gjærnæring.. men slenger oppi tanken..
Moralen er= ikke drikk øl mens du brygger.. det hjelper lite..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har selv gått på noen blemmer med en øl (for mye tydligvis) i hånden på bryggedag. Endt opp med at jeg ikke har giddet å vaske kjelen noen ganger etter ferdig dag, og klassikeren er jo «Var det ikke noe mer som skulle oppi koken nå?», type humle, protaflock og gjærnæring. Glemme å sanitere ting før de skal brukes som oksygenstein og gjæringsbøtte, forlenger bare bryggedagen da man må gjøre og vente på det.
 
Tømme eller flaske?
Satte noen bøtter til cc i går. Oppdaget da at jeg hadde glemt å trykke ned lokket etter tørrhumling
på ei av de.
Noen som har gjort lignende tabbe som har fått drikkende øl ut av det?
Fem dager på ca 18 grader. 7-8g tørr pr liter.
Trykker sjelden lokket på, ihvertfall ikke på de jeg tørrhumler.
 
Beste middelet mot rot på bryggedagen (foruten alkohol-kutt) er en huskeliste
Laget en mal til BeerSmith
http://brygg.templogg.no/AngloKolsch.pdf
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/317560


Er veldig sant. Selv om jeg liker å tro at jeg er organisert, ble det en mulighet for umiddelbar brygging. Ble for travelt, med både oppskrift og fokus .. skulle på død og liv ha et brygg opp i ny fermenter før avreise til sydligere strøk. Når man i feriemodus fyrer hardt på øl i tillegg, er det jo dømt til å bli knot! Nei improvisert hastverksarbeid frister ikke til gjentagelse .. det å stå å vaske klokka halv-tre er heller ikke stas. Men øl blir det sikkert :) Ble faktisk mer enn beregnet [emoji23][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aaaaaaaaargh. Humlrester i heverten ga øldusj ved hvert "flaskebytte". Dårlig tid -----》 6-7 flasker i tap. Bikkja derimot virket fornøyd der jeg ferska ham i å lepje i seg.
 
er mye rart som blir posta her.. oxygen kan selvantenne ved 37 grader er det desidert mest idiotiske , men att en flaske med oxygen blir samelignet med C4 sprengstoff er en god nummer 2,.,,., lurer på hjvordan dere i det heletatt tør å koke kaffe
 
"Humle – En ingrediens i øl som kan være giftig for hunden din. Inntak av humle kan føre til økt hjertefrekvens, feber, kramper og i verste fall med død." -hundenmin.no
 
Ett premium eksempel på hva jeg vil frem til. Alt må krisem maksimeres her på dette forumet av noen personer som ikke har en anelse om hva som skjer i verden rundt seg... google og fasit... eller i værstefall tror jeg jeg har hørt.... Miguel, du er jo så sjukt intresert i å finne ut alt perfekt... og så slenger du ut sånt... lav mål. Mista mye respekt der
 
Tilbake
Topp