Heldiggris! Jeg har ingen. Snurrern står i desilitermålet akkurat nå.Når jeg tenker meg om har jeg knust ei kolbe. Nå har jeg seks og føler meg rimelig trygg på at det ikke skjer igjen.
Når jeg tenker meg om har jeg knust ei kolbe. Nå har jeg seks og føler meg rimelig trygg på at det ikke skjer igjen.
Refraktometer kan veie opp, det er klart. Men husk det er ikke over enda!Det der med å ha to er ikke nødvendig. Ved flasking av mitt 14 brygg gjorde jeg et svært lite grasiøst drillpiketriks med hydrometeret mitt og reddet det mirakuløst med starsanvåte fingre øyeblikket før det deiset i betonggulvet. Siden jeg bare har ett burde jo dette gått skikkelig galt. Mulig det oppveies av at jeg heller har duplisert med refraktometer...
Da fikk jeg nok ett brygg med for lav OG og for lav FG. Brygget en APA som skulle hatt OG på 1.058 etter 90 min kok. Endte opp med 1.052. Nå etter 16 dager i karet på 18 grader fikk jeg en FG på 1.016. Skulle hatt 1.012. Brukte 2 poser med US-05 som jeg dehydrerte.
Tabben som mulig utløste dette var at de siste 5-10 min av kok helte jeg opp i sikkert 5 liter med vann for å få nok mengde på batchen. Jeg satset på å få 25 liter i karet etter kok og da jeg så vannmengden krype ned mot 20liters merket, så helte jeg på mer..Er dette en bryggertabbe da?`Virker heller som at du må justere for eget oppsett? Med mindre dette er noe du selv har mekket og det som regel stemmer og du har bommet på noe et sted..
Tabben som mulig utløste dette var at de siste 5-10 min av kok helte jeg opp i sikkert 5 liter med vann for å få nok mengde på batchen. Jeg satset på å få 25 liter i karet etter kok og da jeg så vannmengden krype ned mot 20liters merket, så helte jeg på mer..
Sånn går det når en plutselig får det for seg at ølen blir for sterk.. Ender opp med langt svakere øl enn planlagt.. men så lenge det smaker godt..Dvs at du må justere for eget oppsett Høres det ut som iallefall.
Hvor bor du?Brygget juleøl idag, uten å sjekke om jeg hadde gjær liggende. Men der var det tomt, gitt. Nå står vørteren klar til kok. Har noen be-256 liggende?
Ellers får vi håpe det ikke blir dårlig til mandag...