Bryggertabber

Brygget juleøl idag, uten å sjekke om jeg hadde gjær liggende. Men der var det tomt, gitt. Nå står vørteren klar til kok. Har noen be-256 liggende?

Ellers får vi håpe det ikke blir dårlig til mandag...
Brødgjær. Ikke det beste men det går. Smaker litt europris KIT fra gamle dager når de lå lenge og gjæren var dårlig.
 
Brygget med no sparge og ny kokeplate for første gang. 3.6 kg malt og 18.5 liter væske gav 14.75 liter før kok med sg 1046.
Kanskje ikke så ille.
Kokte 60 minutter og satt igjenn med 11.75 liter med OG 156 inkludert trub.
Det ble bare 10.5 liter til gjæring mot normalt 12 liter.
I tillegg hadde jeg kjørt opp bitterheten fra 26 til 38 bare for å være litt impulsiv.
Tror den Irish red ølen skal hete bitter red.
Neste gang skal det kokes med den gamle plata, kanskje..... Får se.
 
Brygget med no sparge og ny kokeplate for første gang. 3.6 kg malt og 18.5 liter væske gav 14.75 liter før kok med sg 1046.
Kanskje ikke så ille.
Kokte 60 minutter og satt igjenn med 11.75 liter med OG 156 inkludert trub.
Det ble bare 10.5 liter til gjæring mot normalt 12 liter.
I tillegg hadde jeg kjørt opp bitterheten fra 26 til 38 bare for å være litt impulsiv.
Tror den Irish red ølen skal hete bitter red.
Neste gang skal det kokes med den gamle plata, kanskje..... Får se.

Eller skru ned effekten;). Når du har dampet vekk mer, må det jo ha sett livligere ut i koket enn før, så da er det vel bare å regulere til det ser likt ut?
 
Var litt vanskelig å se da jeg har en slags "hatt" over der røret fra vifta kommer. Men klarer vel å finjustere litt. Var enklere med den gamle kokeplaten. Den var på 1200 watt og kokte bort en 9% i timen. Ulempen med den var at når kjølespiralen ble satt nedi så strevde den litt for lenge å få temperaturen opp til kok igjenn. Den nye platen virker å bli styrt av en termostat og ikke etter en gitt wattstyrke. Men mulig det går ann å justere ned slik at det blir passende kok.
Men tror løsningen blir å kjøpe en brukt plate med faste trinn i wattstyrke.
Tilsatte forøvrig 1.7 liter vann og 230 gram lyst maltsukker for å få forventet mengde og styrke slik at IBU ikke blir alt for høy.
Øl blir det...
 
Den nye platen virker å bli styrt av en termostat og ikke etter en gitt wattstyrke. Men mulig det går ann å justere ned slik at det blir passende kok.
Men tror løsningen blir å kjøpe en brukt plate med faste trinn i wattstyrke.
Hvis du ønsker å styre platen med en PID så kan dette trikset være noe for deg
 
Hvis du ønsker å styre platen med en PID så kan dette trikset være noe for deg
Grei måte å kutte ut termostaten på sikkert. Men fremdeles så er problemet wattstyrken. Foreløpig så har jeg bare en inkbird til å styre mesketemperaturen med. Siden den er tunglært så fyker temperaturen 3 grader over pga restvarmen i platen når den slåes av. Det gikk bedre med den gamle platen når en først fikk stilt inn temperaturen der den skal være. 120 - 180 watt holder til å finjustere tempen.
 
Grei måte å kutte ut termostaten på sikkert. Men fremdeles så er problemet wattstyrken. Foreløpig så har jeg bare en inkbird til å styre mesketemperaturen med. Siden den er tunglært så fyker temperaturen 3 grader over pga restvarmen i platen når den slåes av. Det gikk bedre med den gamle platen når en først fikk stilt inn temperaturen der den skal være. 120 - 180 watt holder til å finjustere tempen.
Ok, skjønner. En mulighet er å fjerne termostaten og erstatte den med en trinnløs effektregulator, har gjort det selv på min koker. Mange i forumet som bruker denne
 
Siden kokeplaten er på 2000w så kan jeg trygt anbefale en Grainfather connect. Jeg benytter den til å styre en god gammel Kervel på 2000w, og det funker utmerket. Kan også styre en pumpe om du har.
Det krever Ikke noe el kobling i GF connecten, og har du gammel nok plate uten termostat så er det ingen kobling i den heller.
Den kan programeres og styres via bluetooth og koster en tusing, den kan slik det ser ut for meg variere effekten den gir til kervelen min "trinnløst" i prosenter, slik at en ikke overskyter etc. Jeg er meget fornøyd. Inkbirden bør kobles rett på gjæringsskapet!
 
Siden kokeplaten er på 2000w så kan jeg trygt anbefale en Grainfather connect. Jeg benytter den til å styre en god gammel Kervel på 2000w, og det funker utmerket. Kan også styre en pumpe om du har.
Det krever Ikke noe el kobling i GF connecten, og har du gammel nok plate uten termostat så er det ingen kobling i den heller.
Den kan programeres og styres via bluetooth og koster en tusing, den kan slik det ser ut for meg variere effekten den gir til kervelen min "trinnløst" i prosenter, slik at en ikke overskyter etc. Jeg er meget fornøyd. Inkbirden bør kobles rett på gjæringsskapet!
Skal sjekke ut den der.
:)
 
Tre
Siden kokeplaten er på 2000w så kan jeg trygt anbefale en Grainfather connect. Jeg benytter den til å styre en god gammel Kervel på 2000w, og det funker utmerket. Kan også styre en pumpe om du har.
Det krever Ikke noe el kobling i GF connecten, og har du gammel nok plate uten termostat så er det ingen kobling i den heller.
Den kan programeres og styres via bluetooth og koster en tusing, den kan slik det ser ut for meg variere effekten den gir til kervelen min "trinnløst" i prosenter, slik at en ikke overskyter etc. Jeg er meget fornøyd. Inkbirden bør kobles rett på gjæringsskapet!
Trenges det ingen modifisering? Sjekket på YouTube, men fant ikke noe som belyste dette.
 
Ok. Ser jo enkelt ut. Bare for å nevne det. Blir bittelitt misunelig på alt det der som blinker på bildene.....
 
Tilbake
Topp