Gårsdagens brygging av vienna ble en ganske svett prosess.
Det begynte ikke bra: Jeg klarte å svi dekoksjonen, og måtte hive alt og begynne om igjen
. Og det er et åpent spørsmål om jeg noen gang får den kjelen helt rein. Den står med kaustisk soda i ute på verandaen nå.
Forsøk to går det greit med. Litt mer forsiktighet med varmen i starten på dekoksjonen, og det bobler til slutt vakkert uten problemer. Så kommer en nestentabbe: Jeg kommer bare i siste liten på at det kanskje er en ide å sjekke konversjonen etter en god time på 64 grader. Jeg har jo tross alt kokt en ganske stor del av mesken. Og joda; fin blåfarge, og mer tid må til. Det ble visst nesten to timer.
Fram mot utmesk går det på skinner. pH og temperaturer klaffer, og humøret stiger. Jeg tapper første omgang (batch sparge), og konstaterer henrykt at jeg får nøyaktig de 16,5 literne jeg skulle ha ut. Jeg tar vekk bøtta, og hekter opp tappeslangen over krana. Dermed er alt klart for dagens tabbe nummer to, sjølve urtabben. Den du garantert gjør mer enn en gang.
Akkurat; jeg stengte ikke krana
.
Så når jeg heller oppi vann på 84 grader, får jeg ganske snart en stråle med litt vel varmt vann på foten. Det gjør vondt, og resten av brygginga foregår barbeint. Heldigvis ingen skikkelig skade, bare litt småsårt. Den sjelelige smerten som kommer av opplevelsen av egen toskeskap, er verre.
Men så stiger humøret igjen i det jeg konstaterer at jeg treffer blink med volum og SG før kok: 33 liter/1.042. Det varer til jeg leser av OG til slutt. Tabbe nummer tre. 1.056, og alt for høyt. Jeg har kokt bort over to liter mer enn beregnet. Når skal jeg lære å beregne fordampningstapet i denne nye kjelen - som jo ikke er helt ny lenger
? Ja, ja - det er alltids ei råd med den pølsa som er for lang; jeg tynner bare ut gyle'n når jeg flasker. Mer irriterende enn egentlig et problem.
Det ble en lang dag - som riktignok begynte relativt seint. Viennaen fikk sin dose med trøndergjær og Clarex og ble plassert på kjellergulvet, og da var klokka passert midnatt.
Men alt er glemt når jeg tar en tur i kjelleren nå på morgenen, og kan konstatere at det allerede er bevegelse i gjærlåsen
. Det blir nok en god vienna.