Bryggertabber

Første brygg med Grainfather, tabbe 1:

Gledet meg til å komme ned til meskeklart vann i dag tidlig (delayed heating). Resultat: 17 grader. Grunnen var den manuelle switchen for varmeelementet som sto av. :confused:

20170819_084514-gf-heat-switch.jpg

Vel vel, setback på tid, men øl skal det bli.
 
Gårsdagens brygging av vienna ble en ganske svett prosess.

Det begynte ikke bra: Jeg klarte å svi dekoksjonen, og måtte hive alt og begynne om igjen:(. Og det er et åpent spørsmål om jeg noen gang får den kjelen helt rein. Den står med kaustisk soda i ute på verandaen nå.

Forsøk to går det greit med. Litt mer forsiktighet med varmen i starten på dekoksjonen, og det bobler til slutt vakkert uten problemer. Så kommer en nestentabbe: Jeg kommer bare i siste liten på at det kanskje er en ide å sjekke konversjonen etter en god time på 64 grader. Jeg har jo tross alt kokt en ganske stor del av mesken. Og joda; fin blåfarge, og mer tid må til. Det ble visst nesten to timer.

Fram mot utmesk går det på skinner. pH og temperaturer klaffer, og humøret stiger. Jeg tapper første omgang (batch sparge), og konstaterer henrykt at jeg får nøyaktig de 16,5 literne jeg skulle ha ut. Jeg tar vekk bøtta, og hekter opp tappeslangen over krana. Dermed er alt klart for dagens tabbe nummer to, sjølve urtabben. Den du garantert gjør mer enn en gang.

Akkurat; jeg stengte ikke krana:oops:.

Så når jeg heller oppi vann på 84 grader, får jeg ganske snart en stråle med litt vel varmt vann på foten. Det gjør vondt, og resten av brygginga foregår barbeint. Heldigvis ingen skikkelig skade, bare litt småsårt. Den sjelelige smerten som kommer av opplevelsen av egen toskeskap, er verre.

Men så stiger humøret igjen i det jeg konstaterer at jeg treffer blink med volum og SG før kok: 33 liter/1.042. Det varer til jeg leser av OG til slutt. Tabbe nummer tre. 1.056, og alt for høyt. Jeg har kokt bort over to liter mer enn beregnet. Når skal jeg lære å beregne fordampningstapet i denne nye kjelen - som jo ikke er helt ny lenger:confused:? Ja, ja - det er alltids ei råd med den pølsa som er for lang; jeg tynner bare ut gyle'n når jeg flasker. Mer irriterende enn egentlig et problem.

Det ble en lang dag - som riktignok begynte relativt seint. Viennaen fikk sin dose med trøndergjær og Clarex og ble plassert på kjellergulvet, og da var klokka passert midnatt.

Men alt er glemt når jeg tar en tur i kjelleren nå på morgenen, og kan konstatere at det allerede er bevegelse i gjærlåsen:). Det blir nok en god vienna.
 
Selv om noen pekte på meg med en pistol ville jeg aldri kjørt dekorsjon med hvete. Er overasket over at Finn gjør slik ekstremsport. Respect...
 
Selv om noen pekte på meg med en pistol ville jeg aldri kjørt dekorsjon med hvete. Er overasket over at Finn gjør slik ekstremsport. Respect...

Det var nok ingen hvete i den viennaen (4 kg vienna, 0,8 pils og 0,6 lys münchner):). Men jeg har kjørt dekoksjon - dobbel, til og med - på weissbier:p. Det var ikke noe problem i det hele tatt. Problemet denne gangen besto i at jeg satte komfyren på superboost og gikk fra den for å fikse noe i det som sto igjen i meskekjelen. Jeg veit jo at det er totalt idiotisk - men jeg gjorde det altså likevel:(.

Man trenger ikke å ha ordentlig kok på dekoksjon, ifølge braukaiser, de samme prosessene skjer på noen og 90 grader.

Pokker, også. Er det absolutt ingen sannheter som er sanne lenger??? Jeg som har lest at det ikke holder med litt syding, det skal boble skikkelig. Men Braukaiser har overtatt for Palmer når det gjelder meg, så jeg tviler ikke. Er det maillardreaksjoner vi snakker om? Det virker i så fall rart, for de krever tross alt relativt høye temperaturer, fra 140 grader og oppover. Hvis du har en henvisning til hvor Troester snakker om dette, er jeg veldig interessert (og takknemlig:)).
 
Ferdig med den første bryggedagen med Grainfather. To nye tabber/erfaringer og en utfordring:
2) Glemte whirlpool. Dette har jeg lest mange nok ganger.
3) Fulgte ikke råd om å fjerne kula og fjæra som utgjør en ekstra sikkerhetsventil. Denne tetter seg ekstremt lett.
Resultatet av tabbe 2 og 3 var ekstremt treg pumping av vørter gjennom kjøleren. Fjernet kula (ble litt gris), og det gikk noe lettere. Men når alt var overført til gjæringskaret så var det helt klar veldig lite grums i bunnen. Nesten alt hadde pakket seg rundt pumpeinntaket.

Utfordringen er at jeg for å kunne skru av kok og starte kjølingen med en gang må starte sterilisering av kjøleren 5 minutter før flameout. Siden kjøleren på Grainfather ligger på lokket over kjelen, så blir det utrolig kronglete å både gjøre siste humletilsetning (flameout) og evt gjøre whirlpool da. Jeg vet at noen gjør steriliseringen tidligere i prosessen og løfter av kjøleren for humletilsetningene og whirlpool og setter den på igjen først når det faktisk skal kjøles. Mulig jeg forsøker det neste gang...
 
Fant det ikke direkte, men tror han nevnte det i en av videoene

Ikke helt det samme "The decoction is then boiled for 10 - 40 minutes. Shorter boil times for light colored beers, longer boil times for dark colored beers. If only gentle heat is applied during the boil, stirring should only be necessary occasionally."
http://www.braukaiser.com/wiki/index.php?title=Decoction_Mashing

Takk, jeg får google litt og bla litt i det jeg har liggende. Jeg kjenner den teksten der, og nei, som du sier, så gir ikke den noe direkte svar. Det er forresten ikke nødvendig å vokte dekoksjonen så nøye mens den koker, sjøl om du har en ganske frisk bobling på gang.
 
Siden kokeplaten er på 2000w så kan jeg trygt anbefale en Grainfather connect. Jeg benytter den til å styre en god gammel Kervel på 2000w, og det funker utmerket. Kan også styre en pumpe om du har.
Det krever Ikke noe el kobling i GF connecten, og har du gammel nok plate uten termostat så er det ingen kobling i den heller.
Den kan programeres og styres via bluetooth og koster en tusing, den kan slik det ser ut for meg variere effekten den gir til kervelen min "trinnløst" i prosenter, slik at en ikke overskyter etc. Jeg er meget fornøyd. Inkbirden bør kobles rett på gjæringsskapet!
Kjøpt ! :eek: :rolleyes: :D :D :D
 
46b1a098ee5f4ed6f8c30338201452f5.jpg

Skriveren på jobben krasjet på grunn av for grov etikett?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For en tid siden så klarte jeg å søle ut masse vørter/øl (under gjæring) i ett av kjøleskapene, hev en klut over det som jeg tenkte jeg kunne ta ut "om noen minutter". Dette ble helt glemt. Selv da jeg tappet ølet, så glemte jeg denne kluten, tappet ølet og lukket døra, døra har vært lukket i ca to-tre uker. Åpnet den igår for å så slenge den igjen med en eneste gang. Kluten lå der, og det var bananfluebonanza uten like, nok bananfluer til å løfte en lett korpulent mann over bakken. Igår så brygget jeg, så den døra forble stengt til idag, men da var det skimming av en hefe først, før den døra ble åpnet igjen, armert med en diger klor-klut. Ser for meg et latterlig arbeid med klut og klorin videre. For en vanvittig reprodusering, som kommer av "ingenting". Ufattelig. Når vi går mot atomvinter så er det de gutta der jeg skal teame opp med.
 
Når skal jeg lære at effektiviteten går ned når egenvekta skal opp? Endte 4 poeng under beregnet OG med gårdagens Kniksen:(. 1.055. Dette blir i grenselandet mellom IPA og APA, er jeg redd.
 
Når skal jeg lære at effektiviteten går ned når egenvekta skal opp? Endte 4 poeng under beregnet OG med gårdagens Kniksen:(. 1.055. Dette blir i grenselandet mellom IPA og APA, er jeg redd.
Finnes det noen kurver eller tabeller som viser hvordan effektiviteten utvikler seg ved ulike egenvekter ut fra en referanseeffektivitet definert for en gitt egenvekt (dersom alle andre mulige variabler holdes konstant)?
 
Finnes det noen kurver eller tabeller som viser hvordan effektiviteten utvikler seg ved ulike egenvekter ut fra en referanseeffektivitet definert for en gitt egenvekt (dersom alle andre mulige variabler holdes konstant)?

Ikke som jeg kjenner til, dessverre. Men det skulle ikke overraske meg om @Miguel har samlet i hop noen systematiserte erfaringer:). Eller i alle fall er i stand til å gi noen velfunderte anslag.
 
Tilbake
Topp