Bryggertabber

Jeg har et skjema ja. Men.har ikke fylt ut på en stund, da ting stemmer ganske greit.

Men, det er mange variabler. Jeg skyller ikke så den variabelen slipper jeg. Men mesketid, starttemp på mesk Screenshot_2017-08-26-11-29-18.png og mengde vann teller jo inn.

Her er screenshot fra skjemaet mitt. Der er det flere variabler i kommentarfeltet men man ser vel en trend.
 
Jeg har et skjema ja. Men.har ikke fylt ut på en stund, da ting stemmer ganske greit.

Men, det er mange variabler. Jeg skyller ikke så den variabelen slipper jeg. Men mesketid, starttemp på mesk Vis vedlegget 32976 og mengde vann teller jo inn.

Her er screenshot fra skjemaet mitt. Der er det flere variabler i kommentarfeltet men man ser vel en trend.

Det var som pokker! Jaggu hadde du ikke et skjema:).

Dette er no sparge, ikke sant? Og tallene til venstre, er de ABV?

Når jeg bommet med 4 poeng når jeg brygget et øl til 6,5% og forutsatte samme effektivitet som når jeg brygger mine vanlige brygg rundt 5%, synes du det virker rimelig?
 
Tallene er antall kilo malt, såpass enkelt. Det spørs jo på utgjæringen.. derfor jeg opererer med antall kilo malt.

Jeg bommet selv med to poeng på hefen her om dagen, noe som er veldig mye, la skylden på hvetemaltet, så er variabler man kanskje ikke alltid vet om heller.
 
For en tid siden så klarte jeg å søle ut masse vørter/øl (under gjæring) i ett av kjøleskapene, hev en klut over det som jeg tenkte jeg kunne ta ut "om noen minutter". Dette ble helt glemt. Selv da jeg tappet ølet, så glemte jeg denne kluten, tappet ølet og lukket døra, døra har vært lukket i ca to-tre uker. Åpnet den igår for å så slenge den igjen med en eneste gang. Kluten lå der, og det var bananfluebonanza uten like, nok bananfluer til å løfte en lett korpulent mann over bakken. Igår så brygget jeg, så den døra forble stengt til idag, men da var det skimming av en hefe først, før den døra ble åpnet igjen, armert med en diger klor-klut. Ser for meg et latterlig arbeid med klut og klorin videre. For en vanvittig reprodusering, som kommer av "ingenting". Ufattelig. Når vi går mot atomvinter så er det de gutta der jeg skal teame opp med.

Sjekket Helga nettopp, masse bananfluer der inne idag. Klemte på plass lokket i går kveld, så frykter at denne går i sluket gitt.
 
Mtp på GF: På de heftigste bryggene ,mot 9kg etc , har jeg pauset timer, vendt forsiktig på malten (rørt) og kjørt på igjen. Dette kombinert med utvidet mesketid gjør at du får overraskende høyt utbytte. (Dog under de første steg på 63-64c med røring hver halvtime..) utbytte blir da faktisk overraskende høyt i kornpappaen.. ikke merket noe bittert og ødeleggende.. bare høy ME ‍♂️


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nei, maltrøret falt rett ned, oppi gryta. Flodbølgen som fulgte nådde ikke helt taket, men overskapa på kjøkkenet fikk en kledelig, klissete dekor. Gulvet svømte. Jeg var dekka fra gylfen og ned.

Dette er faktisk farlig. I know. Glad jeg bare fikk litt på ene foten..hele den lista på toppen løsnet..for en vaskejobb...
mitt tips : store grister: utvid mesketid på 2-3steg.. gjerne 45min each.. stopp etter 30min..pause timer.. av med topplate og arm og rør i røret mens den står ned i gryta. 2 slike rørerunder med tunge grister gjør magiske ting med utbytte. Påse at man på slutten mesker såpass at du ser vørten blir klar.
Tenker da kun om man ønsker ekstra på utbytte da..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ferdig med den første bryggedagen med Grainfather. To nye tabber/erfaringer og en utfordring:
2) Glemte whirlpool. Dette har jeg lest mange nok ganger.
3) Fulgte ikke råd om å fjerne kula og fjæra som utgjør en ekstra sikkerhetsventil. Denne tetter seg ekstremt lett.
Resultatet av tabbe 2 og 3 var ekstremt treg pumping av vørter gjennom kjøleren. Fjernet kula (ble litt gris), og det gikk noe lettere. Men når alt var overført til gjæringskaret så var det helt klar veldig lite grums i bunnen. Nesten alt hadde pakket seg rundt pumpeinntaket.

Utfordringen er at jeg for å kunne skru av kok og starte kjølingen med en gang må starte sterilisering av kjøleren 5 minutter før flameout. Siden kjøleren på Grainfather ligger på lokket over kjelen, så blir det utrolig kronglete å både gjøre siste humletilsetning (flameout) og evt gjøre whirlpool da. Jeg vet at noen gjør steriliseringen tidligere i prosessen og løfter av kjøleren for humletilsetningene og whirlpool og setter den på igjen først når det faktisk skal kjøles. Mulig jeg forsøker det neste gang...


Har faktisk sterilisert kjøleren på forhånd med å kjøre gjennom en runde kokende vann only.. Tar bort litt stress på slutten rundt sterilisering av kjøleren. Mulig noen ser på dette som risikosport men aldri hatt trøbbel. En krakk siden av GFen bruker jeg nå mtp whirpool tilsetninger. Men ja husk whirpool.. det letter ofte gjennomstrømming. Den kuleventilen lærer du deg kjapt å sjekke etterhvert. (Av -rense-på-igjen)
En ting jeg testet etter ulykksalig surving over tett flowpipe; En sykkelpumpe ^^) Funker faktisk..


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Dette er faktisk farlig. I know. Glad jeg bare fikk litt på ene foten..hele den lista på toppen løsnet..for en vaskejobb...
mitt tips : store grister: utvid mesketid på 2-3steg.. gjerne 45min each.. stopp etter 30min..pause timer.. av med topplate og arm og rør i røret mens den står ned i gryta. 2 slike rørerunder med tunge grister gjør magiske ting med utbytte. Påse at man på slutten mesker såpass at du ser vørten blir klar.
Tenker da kun om man ønsker ekstra på utbytte da..


Sent from my iPad using Tapatalk
Det hele toppa seg når ingeniøren kom inn på kjøkkenet med en treliter med varmt skyllevann, så situasjonen og tenkte lynfort: "Erik har brent seg! Han må ha vann på! Vent, jeg har jo masse vann her i hånda!" :D
 
Det hele toppa seg når ingeniøren kom inn på kjøkkenet med en treliter med varmt skyllevann, så situasjonen og tenkte lynfort: "Erik har brent seg! Han må ha vann på! Vent, jeg har jo masse vann her i hånda!" :D

Doh.. er ikke helt risikofri denne hobbyen her, men den der tar jo kaka ... Sorry at jeg ler.. kjekt med kompiser?? <sjanseløst>
Jaja glad du overlevde da.. [emoji23][emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp