Bryggertabber

Jeg tipper at du er vant til å bruke mer kraft. Denne korkeren gjør at du ikke trenger mye kraft, og den er konstruert så stivt at det ikke er noe som gir etter i maskinen når man presser på. Vær litt nøye med høydejusteringen når du bytter flasketype. Armen har en liten utstikker under som gjør at du ikke får dratt armen forbi et bestemt punkt. Fordelen med denne stivheten er at du kan korke så mange like flasker du vil etter hverandre uten at man må rejustere høydeinnstillingen når denne først er satt.

Jeg er for øvrig en ivrig gjenbruker av flasker og korker mange ulike typer. Uansett korkemaskin så tar det litt tid å justere høyde nå man får en ny type flaske, men jeg tror denne har den greieste høydejusteringen jeg har vært borti.
 
Sist redigert:
Faaaaaaa......n!!! Tok en SG på lyngølet nå. Laga på over en kilo god lynghonning og masse bra malt og alle gode ting. Repitch av gjæra fra granølet. Andre halvdel av gjæra derfra. Den første halvdelen gjorde vaktølet surt, men lot vi det stoppe oss? Neida! Så j....g dum man kan være iblant. :(
 
Faaaaaaa......n!!! Tok en SG på lyngølet nå. Laga på over en kilo god lynghonning og masse bra malt og alle gode ting. Repitch av gjæra fra granølet. Andre halvdel av gjæra derfra. Den første halvdelen gjorde vaktølet surt, men lot vi det stoppe oss? Neida! Så j....g dum man kan være iblant. :(

Jeg kondolerer tapet ditt. Ikke mulig å redde? Kan jo hende du har fått brett eller bakterier oppi der fra et annet brygg, så det kan jo være en "bryggevennlig" infeksjon? Plutselig har du en brett/lacto-utgave av ølet i stedet.
 
Sist redigert:
Vel, er bedre at det skjer under flask


Jeg kondolerer tapet ditt. Ikke mulig å redde? Kan jo hende du har fått brett eller bakterier oppi der fra et annet brygg, så det kan jo være en "bryggevennlig" infeksjon? Plutselig har du en brett/lacto-utgave av ølet i stedet.
Vanskelig å si. Det sure vaktølet er ganske godt, men om kombinasjonen surøl og honning blir bra spørs kanskje litt mer. Vi får vel bare vente å se?
 
Den er litt lei. Følgefeil, dvs at man har driti seg ut litt to ganger på rappen. Gjorde det selv for noen måneder siden. Surt å ødelegge en ekstra batch pga repitch fra et øl man allerede vet har blitt surt.
 
Den er litt lei. Følgefeil, dvs at man har driti seg ut litt to ganger på rappen. Gjorde det selv for noen måneder siden. Surt å ødelegge en ekstra batch pga repitch fra et øl man allerede vet har blitt surt.
Ja, det gjorde rett og slett litt vondt. Og å få det på helt tom mage, midt i flytting av diverse ræl... Jøje meg, så dårlig stemning det var der en stund. En burger og en halv pakke røyk hjalp.
 
Faaaaaaa......n!!! Tok en SG på lyngølet nå. Laga på over en kilo god lynghonning og masse bra malt og alle gode ting. Repitch av gjæra fra granølet. Andre halvdel av gjæra derfra. Den første halvdelen gjorde vaktølet surt, men lot vi det stoppe oss? Neida! Så j....g dum man kan være iblant. :(

Gææ.. #denfølelsen. Kan jo bli et godt funkee øl da.. om det er riktig type "basselusk"


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Testet den idag.
Det som slo meg var at det burde vært mulig å gå inn i det fastsatte meskeprogrammet og forandre på både temp og tid. I tilfelle en har tastet inn feil.
Lurer også på den Bluetooth greia. Lastet ned appen, men fikk ikke kontakt med boksen. Sikkert noe jeg ikke har fått med meg enda. Får forske litt mer. Ellers virket den grei. Liker at den justerer ned strømstyrken når den nærmer seg fastsatt mesketemp.
 
Du må visst registrere deg på nett før appen eller noe slikt! Tror det var det jeg gjorde. Og mener da er det superenkelt å justere meskeprogrammet fra mobilen. Den er såpass hending den appen at det er den jeg benytter.

Når jeg tenker meg om har jeg vel kun satt den på "manuelle" temperaturer og satt timer, ikke tastet inn et helt meske-program.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Har brukt kabler med silikonisolasjon det hvor jeg frykter høy temperatur.
Men elektro er ikke mitt fag, andre vet nok mye mer om dette.
 
Og så fikk jeg OG på 1.040 når oppskriften sa 1.052. :p
Sikkert en tabbe, men det som er ille er at jeg ikke vet hva som er galt. Det kan også hende kverningen av maltet fra butikken var under par.

Uansett er jeg skuffet. Det eneste positive er at hvis det blir godt, så har jeg et lavalkoøl til hverdagsbruk.
 
Tabben her må være at jeg ikke sjekking kverningen.. Utbytte på 50 % og avbrutt brygging. F$£%#...
b5a5b53076ff3757b68d2c79d9c013a7.jpg
80 % malt og 20 % flaket mais ser vel ikke slik ut etter halvannen times mesk?
 
Tilbake
Topp