Bryggertabber

Ser ut som mye hele korn der?

Ja jeg synes også det. Her er et annet bilde.
3ac2d64a7efcfb4afcfd8c1514ce5ecf.jpg
 
Jeg skal aldri mer peke slangen fra pumpen ut i rommet når jeg starter den. Søt varm vørt ble skutt tvers over rommet og klisset til alt rufs & rafs jeg hadde stående der. Effektiviteten gikk ned noen hakk. :-(
 
Jah. Hvor denne svarte lille jævelen kom fra aner jeg ikke (sikkert fra lufta men likevel). Fant en død fruktflue i glasset med rehydrert gjær da jeg skulle pitche, glasset hadde alufolie over.

Hadde ikke noe annet egnet, så gjæren gikk i dunken med vørteren. Lukter sluk alt nå, men vi krysser ølglass og håper på det beste.
 
Det er mye bra å si om gjæringskar med kran, men før jeg begynte med det, så opplevde jeg aldri at det lakk fra gjæringskaret. Det skal sies. Nå må teppet vaskes. Blir spennende å gå ned i skapet i morgen og se hvor mye gose som er igjen..
 
Hei tråd.

Den digitale vekten min har gått bananas. Oppdaget ved at siste brygg har satan høy IBU, omtrent udrikkelig (totalt ubalansert). Den lumske vekten viser for lav vekt ca hver 3 gang en veier noe. Har noen forslag til en god humlevekt som en kan stole på?
 
Må signere tråden her en gang til..
Ikke direkte bryggetabbe, da det ikke var noen infisert øl. Skulle hente ut grainfatheren fra boden etter å ha stått det i 2-3 uker, og i der jeg åpner døra slår lukten av mugg mot meg. Ikke vanskelig å finne kilden, da motstrømskjøleren hadde fått et pusete hvitgrønt belegg.
Moralen er: husk å rense utsiden av motstrømskjøleren, selv om den ikke er direkte i kontak med vørter. (Spesielt om du oppbevarer den nedi kjelen med alt av utstyr til grainfatheren..).
Ble sen vask av både kjele og utstyr i sterkt utblandet oppvaskmaskinmiddel og mye starsan. Håper å ha fått bukt med udyret denne gang.
 
Må signere tråden her en gang til..
Ikke direkte bryggetabbe, da det ikke var noen infisert øl. Skulle hente ut grainfatheren fra boden etter å ha stått det i 2-3 uker, og i der jeg åpner døra slår lukten av mugg mot meg. Ikke vanskelig å finne kilden, da motstrømskjøleren hadde fått et pusete hvitgrønt belegg.
Moralen er: husk å rense utsiden av motstrømskjøleren, selv om den ikke er direkte i kontak med vørter. (Spesielt om du oppbevarer den nedi kjelen med alt av utstyr til grainfatheren..).
Ble sen vask av både kjele og utstyr i sterkt utblandet oppvaskmaskinmiddel og mye starsan. Håper å ha fått bukt med udyret denne gang.

Beslektet tabbe:
Satte vekk Ss-kjelen min med tilbehør nedi og lokket på uten å forsikre meg om at alt var tørt. Så da jeg tok den fram igjen, slo mugglukta mot meg.

Å få vasket det vekk fra ståldelne var ikke noe problem, men det hadde særlig satt seg på den svarte silikonpakningen som legges rundt falskbunnen, og den trodde jeg at jeg måtte kassere. Jeg vasket og gned på den på alle tenkelig måter med alle tenkelige midler, men mugg luktet det lik' forbannat.

Men heldigvis kastet jeg den ikke. Jeg hengte den opp til lufting, og etter et par uker var den luktfri:). Og i mellomtiden har jeg funnet ut at den nok er helt unødvendig:p.
 
Tabben her må være at jeg ikke sjekking kverningen.. Utbytte på 50 % og avbrutt brygging. F$£%#...
b5a5b53076ff3757b68d2c79d9c013a7.jpg
80 % malt og 20 % flaket mais ser vel ikke slik ut etter halvannen times mesk?
Hadde tilsvarende for et par uker siden. Forskjellen er at jeg urutinert nok ikke oppdaget dette før OG skulle måles. Litt graving i komposthaugen avslørte mye hele korn. OG på 1052 i oppskriften ble 1040. Jeg valgte å sette til gjæring likevel, og ølet ble flasket i går. Er jeg heldig så får jeg et godt øl med relativt lav ABV.
 
Sist redigert:
Brygger en Pale ale idag med Grainfather.
Først klarte jeg å holde hånden rett over damp-kanalen i kjøleren, au :p
Så var jeg litt ivrig på whirpool og klarte å dunke av filteret nederst i kjelen. Litt mye trub i vørteren da gitt.
Endte opp med å bruke kjøkkensil som filter over gjæringskar.
 
Jeg kom i dag glad hjem fra jobb til ferdig oppvarmet meskevann i min Grainfather. Malten ble oppveid og kvernet, og malingsvispen på drillen gjorde innmesk til en lek.

Plutselig ser jeg at temperaturen på kontrolleren hopper opp og ned med 2-3 grader, uten at pumpa står på eller det er annen bevegelse i mesken. Etter en rask inspeksjon av Grainfatheren fant jeg feilen; Jeg hadde *nesten* nappet ut temperaturproben fra thermowell'en uten å legge merke til det. Etter å ha trykket den inn igjen leser den av 70 C i mesken som egentlig skulle ligge på 63... Dette blir en søt ESB!
 
Jeg kom i dag glad hjem fra jobb til ferdig oppvarmet meskevann i min Grainfather. Malten ble oppveid og kvernet, og malingsvispen på drillen gjorde innmesk til en lek.

Plutselig ser jeg at temperaturen på kontrolleren hopper opp og ned med 2-3 grader, uten at pumpa står på eller det er annen bevegelse i mesken. Etter en rask inspeksjon av Grainfatheren fant jeg feilen; Jeg hadde *nesten* nappet ut temperaturproben fra thermowell'en uten å legge merke til det. Etter å ha trykket den inn igjen leser den av 70 C i mesken som egentlig skulle ligge på 63... Dette blir en søt ESB!

Jeg har meska en del på 70 når jeg har brygget scottish ale (altså det svake skotske ølet), og det er som @Sarge sier; ølet blir ikke "søtt" av den grunn. Men du får selvfølgelig en lavere utgjæringsgrad, og et fyldigere øl med god "maltsødme". Nok ikke helt typeriktig - men ikke helt ute, heller.
 
Det er ikke sikkert den blir søt. De sukkerartene som ikke gjæres gir mer munnfølelse enn sødme.
Jeg har meska en del på 70 når jeg har brygget scottish ale (altså det svake skotske ølet), og det er som @Sarge sier; ølet blir ikke "søtt" av den grunn. Men du får selvfølgelig en lavere utgjæringsgrad, og et fyldigere øl med god "maltsødme". Nok ikke helt typeriktig - men ikke helt ute, heller.

Blir nok "øl" uansett! Det verste som kan skje er at jeg hiver det over på mitt brett c.-infiserte eikefat, og vips! Så har vi en litt svak old ale.
 
Tilbake
Topp