Bryggertabber

Kjøpetabbe, 12 tommer, altså 30.5cm. Og det tok to mnd før den kom. Har kjøpt ny en på 9 tommer, kommer forhåpentligvis kjappere.

Noen som vil ha den billig? (Beholder den dingsen i midten.)
e0ed0fea8d57352b6f650730720dbb83.png
 
Bryggertabbe: Ikke skifte ut tvilsom kran i gjæringskar:(.

Skulle til å tappe opp juleølet (7 sorter). Karet stod under en stor pappeske for å skjerme mot lys, og jeg hadde ikke sett til det på en stund. Når jeg løftet bort esken, åpenbaret det seg et stygt syn: Det hadde lekket vørter gjennom krana. Ikke veldig mye, men nok til at det var en liten dam, og en vakker liten muggkake.

Dermed var det utelukket å tappe gjennom krana; den var sikkert infisert. Så her måtte det autohevert til - den jeg fikk med det begynnersettet jeg kjøpte en gang. Fint å få brukt den - men den måtte jo vaskes og desinfiseres.

Vel, etter litt kløning var jeg i gang. Ølet rant sakte men sikkert over i tappingskaret, og jeg slappet av.

Til det var igjen bare et par liter øl i gjæringskaret, og vekta av heverten tippet det over ende.

Jaja:confused:.

Fint å ha liggende nye kraner:p.
 
Hmm... jeg bruker autohevert hver gang og har aldri opplevd noe i nærheten av å velte karet. Tyngden av gjærkaka er nok for å få stabilitet.
 
Sett heller fast slangen som går ned i overføringskaret Finn.
Da har du to hender fri til heverten og evt tilting av gjæringskaret.
For neste gang kommer nok den med den bryggefrekvensen du har:)
 
tappetabbe.. skulle overføre 40l neipa til fat, rigget opp med co2 kobling på toppen av gjæringskaret, tømte fatet for starsan blanding med co2, flushet slangen med co2, og startet overføring.
etter 30sekund var ballock til fatet tett av humlerester, back flushet den med et annet fat jeg har stående, gjekk bra både 2 og 3 ganger, men så begynte jeg å skyte oksygen bobler opp gjennom gjæringstanken.. til slutt ble jeg så forbannet at jeg poppet lokket på fatet å fylte direkte ned gjennom der.. blir nok en neipa med begrenset holdbarhet..
kun neipa på fermentasaurus fra nå av, så jeg ser hva jeg driver med.
 
Mesket i går kveld malt til en Brooklyn lager. Gjærstarter var laget på forhånd etter nøye beregnet antall gjærceller påkrevd.
Varmet opp vørteren til 80 grader, satt på lokket og slo av varmen. Trodde jeg. Da jeg kom inn i bryggerommet i morrest så kokte det i kjelen!
Bryteren sto på 600 watt. Den sto på den siden det var litt kinkig å se. Vanligvis drar jeg ut alle kontakter, men glemte selvfølgelig det i går. Tenkte først at det må gå ann å bruke vørteren til gjærstarter, men frykten for dms gjør at jeg ikke tørr.
Argh ! 20171018_075427.jpg
 
Ehehehe skulle tappe trub fra tanken før overføring til fat og hadde satt blowoff flaska med ny sterk blanding av starsan over tanken av en eller annen grunn. Tapper litt trub så slår jo selfølgelig hevert prinsippet inn og drar med alle 5dl inn i ølet, skal fortsatt være under helsefarlig mengde men lurer på hvordan smaken blir og hvor tørr den bliro_O:confused:
 
Sist redigert:
Mesket i går kveld malt til en Brooklyn lager. Gjærstarter var laget på forhånd etter nøye beregnet antall gjærceller påkrevd.
Varmet opp vørteren til 80 grader, satt på lokket og slo av varmen. Trodde jeg. Da jeg kom inn i bryggerommet i morrest så kokte det i kjelen!
Bryteren sto på 600 watt. Den sto på den siden det var litt kinkig å se. Vanligvis drar jeg ut alle kontakter, men glemte selvfølgelig det i går. Tenkte først at det må gå ann å bruke vørteren til gjærstarter, men frykten for dms gjør at jeg ikke tørr.
Argh ! Vis vedlegget 33740
Om den bare har kokt ekstra lenge er den nødvendigvis ikke ødelagt. Litt bitter kanskje om det var noen sene humle tilsetninger. Hvorfor frykter du DMS?
 
Om den bare har kokt ekstra lenge er den nødvendigvis ikke ødelagt. Litt bitter kanskje om det var noen sene humle tilsetninger. Hvorfor frykter du DMS?
Tenkte på at den kokte med lokket på. Humle var ikke tilsatt da det var meningen å starte kok dagen etter. Ett blikk ned i gryta fikk meg til å skrinlegge planen om å berge restene. Det var fullt av "guffe" på sidene inne i gryta. Hadde muligens kunne brukt det til en starter, men valgte å gjødse plenen istedet.
 
Ikke brygge tabbe...Men da jeg kom hjem fra jobb idag så jeg et av fata mine hadde en lekkasje..Long story short : 15 liter øl på kjeller gulvet...jiises..
 
Lenge siden jeg har brygget på brattberg 35, så når jeg først gjorde det, så glemte jeg at temperaturmåleren sitter rett atmed varme elementet, følgene ble at jeg kjølte til 12*c istedet for 17.. så nå har den stått å varmet seg opp til 16, så pitchet jeg wlp095.. skal gjære på fermentasaurus, så når jeg grudde av lokket ramlet hele trykklokket av å ballen ble slengt på tvers av garasjen (trodde jeg) men den lå igjen i vørteren, så på med engangshansker, full starsan vask, å dykket nedi for å hente den opp igjen.. så da har jeg iallefall gjort det jeg kan for å få infeksjon.
 
Brygget første batch for et par uker siden. Under meskinga så registrerer jeg at pumpa slår seg av automatisk i noen min på Speidelen. Tenkte at nå kunne det vært en idé å røre litt i malten. Joda, skrudde av vingemutteren og skulle til å fjerne øverste mesh duk. Det trengte jeg ikke, fordi malten ble presset ut av maltrøret og ned i ringrommet.

Shut down. Tømme Speidelen. Hive seg i bilen og kjøre å kjøpe ny malt. Bryggedagen ble forlenget med ca 3t, men gikk greit til slutt :)
 
Tilbake
Topp