Bryggertabber

Doh.. er ikke helt risikofri denne hobbyen her, men den der tar jo kaka ... Sorry at jeg ler.. kjekt med kompiser?? <sjanseløst>
Jaja glad du overlevde da.. [emoji23][emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk
Han klarte heldigvis å stoppe hånda mens den var i bevegelse. En øl til, så hadde jeg fått tre liter nær kokende vann rett i gylfen. :D Godt jeg allerede har reprodusert.

Edit: Jeg har faktisk den ølen i glasset nå.
15039567890931978214919.jpg
 
Lagde en porter i går. Skulle koke 90 min. Vi kote bare 60. Oppdaget da vi var ferdig at det skulle vært 90. Humletilsetningene kom på riktig tid. Så regner med at det går helt greit. Ingen pilsnermalt.
 
Lagde en porter i går. Skulle koke 90 min. Vi kote bare 60. Oppdaget da vi var ferdig at det skulle vært 90. Humletilsetningene kom på riktig tid. Så regner med at det går helt greit. Ingen pilsnermalt.

Det ville gått greit, uansett, så vidt jeg skjønner:). Så det var ingen tabbe - tvert i mot; det var riktig smart;).
 
Glemte å skru av varmeelementet (2600w) når jeg skulle kjøle ned forrige brygg, (27 liter White IPA). Så det ikke før jeg hadde kjølt ned fra kok til 27C. Greide alikevel å kjøle ned 27 liter fra kok til 18,0C (målt med thermapen) på 7min 40sek, pleier å få fortere (5-6min). Bruker en Jaded Hydra spiralkjøler, heftig sak kjøpt ens ærend for å knipe noen minutt av hver bryggekveld
 
Litt usikker på hvor jeg skal skrive dette, men jeg prøver meg her.
Forrige fredag brygget vi Santa's Self-medication og alt så bra ut. Vi hadde i gjærnæring siste del av koketiden og dehydrerte gjæren. Nå, etter en uke i gjæringskar ved 20 grader er det fortsatt lite aktivitet. Jeg byttet gjærlås ikveld, siden jeg hadde mistanke om det er en mulighet for at det ikke er helt tett i pakningen. Det er ikke noe tegn til trykk i gjærkaret.
Tanken vår er nå og vente til karet har stått 14 dager og så ta en måling. Hvis FG er som den skal så flasker vi. Hvis ikke, kan vi da tilføre mer tørrgjær, eller er det bare å planlegge nytt julebrygg?
 
@Sersjanten gjærlåsen er der for å slippe ut CO2 uten at oksygen og bakterier kommer inn. Men lekkasjer rundt lokk eller pakning er så vanlig at plopping og trykk ikke er nødvendig for at det skal gjære. Sånn er det i nesten halvparten av bryggene mine. Ølet gjærer og blir godt likevel.
 
Litt usikker på hvor jeg skal skrive dette, men jeg prøver meg her.
Forrige fredag brygget vi Santa's Self-medication og alt så bra ut. Vi hadde i gjærnæring siste del av koketiden og dehydrerte gjæren. Nå, etter en uke i gjæringskar ved 20 grader er det fortsatt lite aktivitet. Jeg byttet gjærlås ikveld, siden jeg hadde mistanke om det er en mulighet for at det ikke er helt tett i pakningen. Det er ikke noe tegn til trykk i gjærkaret.
Tanken vår er nå og vente til karet har stått 14 dager og så ta en måling. Hvis FG er som den skal så flasker vi. Hvis ikke, kan vi da tilføre mer tørrgjær, eller er det bare å planlegge nytt julebrygg?

Jeg antar du mener "hydrerte gjæren"? Ellers så har du problemet der.
Hvorfor ikke måle SG nå? Det er jo en enkel prosedyre. Uansett hva slags øl det er bør det ha vært et fall i SG i løpet av ei uke om ting er "OK".

Hvor mye gjær? Om du bare brukte én pakke kan det gå tregt, kraftig øl som dette vil ha det best med to pakker.

Ingen grunn til å anse slaget som tapt før du sitter med faktisk ødelagt øl/vørter. Når du er på det stadiet så er det nok ingen tvil.
 
Jeg antar du mener "hydrerte gjæren"? Ellers så har du problemet der.
Hvorfor ikke måle SG nå? Det er jo en enkel prosedyre. Uansett hva slags øl det er bør det ha vært et fall i SG i løpet av ei uke om ting er "OK".

Hvor mye gjær? Om du bare brukte én pakke kan det gå tregt, kraftig øl som dette vil ha det best med to pakker.

Ingen grunn til å anse slaget som tapt før du sitter med faktisk ødelagt øl/vørter. Når du er på det stadiet så er det nok ingen tvil.
Mente hydrerte ja. Vi snakket om å måle SG nå men er litt usikre. Hvis det ikke tar skade så kan jeg jo ta en måling i morgen og se hva som har skjedd.
 
Mente hydrerte ja. Vi snakket om å måle SG nå men er litt usikre. Hvis det ikke tar skade så kan jeg jo ta en måling i morgen og se hva som har skjedd.
Så lenge du er renslig og forsiktig skal det være uproblematisk å ta en måling. Hvordan skal du kunne vite om den er ferdig uten å måle? Ferdig gjæret øl har en stabil SG over tre døgn (minimum). Bobler i vannlåsen, skum, trykk i bøtta og alle andre visuelle tegn er kjekke nok, men ingen av dem er pålitelige.
 
Så lenge du er renslig og forsiktig skal det være uproblematisk å ta en måling. Hvordan skal du kunne vite om den er ferdig uten å måle? Ferdig gjæret øl har en stabil SG over tre døgn (minimum). Bobler i vannlåsen, skum, trykk i bøtta og alle andre visuelle tegn er kjekke nok, men ingen av dem er pålitelige.
VI har ikke pleid å måle SG før etter vi har flasket. Vi har fulgt oppskriften mtp hvor lenge gjæringskaret skal stå og så flasket. Har som regelt endt opp tiltenkt FG, pluss minus..
jeg prøver å få loddet sammen komponenter til Ispindel men tiden strekker ikke til..
 
VI har ikke pleid å måle SG før etter vi har flasket. Vi har fulgt oppskriften mtp hvor lenge gjæringskaret skal stå og så flasket. Har som regelt endt opp tiltenkt FG, pluss minus..
jeg prøver å få loddet sammen komponenter til Ispindel men tiden strekker ikke til..
Jeg vil si at det er en praksis som nærmest garanti for at du vil oppleve overkarbonering og i verste fall flaskebomber en eller annen gang. Hvis alt er i orden, så vil det gå bra, men noen ganger skjer det ting. Noen ganger starter gjæren litt sent opp, noen ganger kan den ta seg en pause. Ved lavere temperatur vil det kunne gå saktere. osv. osv. Jeg måler alltid SG 3 dager før planlagt flasking, og igjen rett før jeg begynner å finne fram utstyret for flaskingen. Hvis SG da ikke er stabil, så vil jeg som regel utsette flaskingen.
 
@Keyakoo Jeg har samme bordmodell, og har sikkert flasket 400 flasker med den uten et eneste uhell. Den eneste "ulempen" med den er at foten ikke er spesielt tung. Den er nok beregnet for å skrus fast i bordet. Jeg fester den på en arbeidsbenk med et par solide tvinger.

Denne bordkorkeren har en fenomenal kraft x arm ratio, så man trenger ikke bruke mye kraft på den. Her har du nok enten (1) en sjeldent svak flaske og/eller (2) brukt for mye kraft.

Denne reklamevideoen overdriver kanskje litt hvor lite kraft som trengs, men det er ikke langt unna:
 
Tipper det var en svakhet i flaska som gjorde det ja, fortsatt kjedelig å vaske øl og glasskår i dager etter. Ironien er at jeg har flasket opp rundt 30 brygg med den andre kapselmaskinen i videoen (til og med samme farge!) uten en eneste knust flaske
 
Tilbake
Topp