Bryggertabber

Brygget med no sparge og ny kokeplate for første gang. 3.6 kg malt og 18.5 liter væske gav 14.75 liter før kok med sg 1046.
Kanskje ikke så ille.
Kokte 60 minutter og satt igjenn med 11.75 liter med OG 156 inkludert trub.
Det ble bare 10.5 liter til gjæring mot normalt 12 liter.
I tillegg hadde jeg kjørt opp bitterheten fra 26 til 38 bare for å være litt impulsiv.
Tror den Irish red ølen skal hete bitter red.
Neste gang skal det kokes med den gamle plata, kanskje..... Får se.
I sånne tilfeller har jeg som regel kokt opp en liter vann i vannkokeren på kjøkkenet og tilsatt når jeg har sett at volumet i kokekjelen blir faretruende lavt.
Ellers er vel det som koker vekk ganske konstant per time for en kokeplate ved en gitt effekt. 2000W koker vel bort ca 3 liter i timen ihht. kommentarer i Grainfather-videoer.
Nå skal jeg over til Grainfather, men på BIAB-kjelen har jeg gjerne startet med 16-17 liter og ca 14-14.5 liter i kjelen ved endt kok. Dette krymper gjerne til 13-13.5 liter i gjæringskaret ved nedkjøling, og når gjæren har gjort sitt, så havner gjerne utbyttet i underkant av 12 liter på flasker når gjærkaka trekkes fra.
 
Brygger også 12 liters batch. Da blir det for heftig med 3 l/t avdamping. Kokekjelen blir for liten. Skal bruke den gamle plata på neste batch.
 
Brygger også 12 liters batch. Da blir det for heftig med 3 l/t avdamping. Kokekjelen blir for liten. Skal bruke den gamle plata på neste batch.
Strengt tatt er det vel ikke batchstørrelsens skyld, men som du sier at kjelen blir for liten. Men har du ikke mulighet til å justere wattstyrken, da?
 
Strengt tatt er det vel ikke batchstørrelsens skyld, men som du sier at kjelen blir for liten. Men har du ikke mulighet til å justere wattstyrken, da?

En enkel løsning er å bare toppe opp med den nødvendige mengden kokt vann i det du starter kjølinga. Har du det i kjølskap får du jo samtidig en kickstart på kjølinga. Eller du kan ha det i helt til slutt om det er vanskelig å komme langt nok ned.
 
Kjelen er egentlig for liten for no sparge.
Regner med at det kan gå utover utbytte hvis en ikke får brukt så mye vann som en skulle i meskekjelen.
Den nye plata virker som at den har veldig dårlig regulering av watt styrken. Om den har det i det hele tatt. Muligens bare en termostat som slår seg av og på.
 
Kjelen er egentlig for liten for no sparge.
Regner med at det kan gå utover utbytte hvis en ikke får brukt så mye vann som en skulle i meskekjelen.
Den nye plata virker som at den har veldig dårlig regulering av watt styrken. Om den har det i det hele tatt. Muligens bare en termostat som slår seg av og på.

Som sagt; batch sparge er ikke noe dårlig alternativ, og gir brukbar effektivitet. (Jeg har 82%.)
 
Ja det blir å bruke det fremover. Vanligvis tømmer jeg av. Fyller på med halvparten av skyllevannet og venter noen minutter, eller litt på maltposen og tømmer av igjen . Og gjentar med siste halvdel. Men tror ikke jeg har mer enn 67% meske effektivitet. Har hatt bedre, men det tror jeg faktisk kommer av malten som jeg kjøper ferdig knust og blandet. Plutselig kan jeg få et overraskende godt utbytte og et for sterkt øl. Men pyttsann.
 
Ja det blir å bruke det fremover. Vanligvis tømmer jeg av. Fyller på med halvparten av skyllevannet og venter noen minutter, eller litt på maltposen og tømmer av igjen . Og gjentar med siste halvdel. Men tror ikke jeg har mer enn 67% meske effektivitet. Har hatt bedre, men det tror jeg faktisk kommer av malten som jeg kjøper ferdig knust og blandet. Plutselig kan jeg få et overraskende godt utbytte og et for sterkt øl. Men pyttsann.

Med batch sparging så skal man egentlig røre kraftig for hver tilsetting av vann. Dette er for få slått sukkeret ut av kornene og få det i løsning, da må man jo også vorlaufe for å få en grei vørter til kok. Med kontinuerlig skylling så skal man ikke røre mesken da dette virker ved diffusjon, og trenger tid.
 
Jeg har alltid kjørt batch sparge tidligere, og det man gjør i Grainfather er vel også en form for det. Det fungerer godt for meg så langt.
 
Skal kjøpe meg en ny maltpose. Bruker en vaskepose for BH nå. Veldig kjekk fordi den har glidelås. Blir veldig lite søl. Men kanskje den blir for tett iom. at glidelåsen er lukket.
 
Jeg er litt forvirret her. Jeg har tidligere skylt ved å legge maltposen i en bøtte med hull i bunnen oppi en annen bøtte. Så har jeg skylt med noen liter skyllevann fra toppen av bøtta og samlet i bunnen av bøtte nr 2 som til slutt helles i kokekjelen. Dette betyr at det blir en ganske tett masse som skal rennes gjennom av skyllevannet. Å røre her er utelukket. På grunn av lav kapasitet i bøttene, så gjentas dette noen ganger med nytt skyllevann hver gang.

Fast forward til Grainfather. Her gjøres nesten det samme som i vanlig BIAB-brygg, men i meskefasen har man sirkulasjon istedenfor røring. I skyllefasen hever man jo opp maltrøret som har "silbunn" både over og under. Her har man heller ikke noen mulighet til å røre. Man skyller nesten på samme måte som med mine gamle bøtter, bortsett fra at nederste bøtte er kokekjelen, og at man ikke heller over. Fordelen med dette er at den øverste silplaten fordeler skyllevannet jevnt over mesken, slik at man får en jevn fordeling gjennom massen av mesk.

Jeg har alltid tenkt på begge disse skyllefasene som "batch sparge", og ingen av dem gir mulighet til å røre i skyllefasen.
 
Jeg er litt forvirret her. Jeg har tidligere skylt ved å legge maltposen i en bøtte med hull i bunnen oppi en annen bøtte. Så har jeg skylt med noen liter skyllevann fra toppen av bøtta og samlet i bunnen av bøtte nr 2 som til slutt helles i kokekjelen. Dette betyr at det blir en ganske tett masse som skal rennes gjennom av skyllevannet. Å røre her er utelukket. På grunn av lav kapasitet i bøttene, så gjentas dette noen ganger med nytt skyllevann hver gang.

Fast forward til Grainfather. Her gjøres nesten det samme som i vanlig BIAB-brygg, men i meskefasen har man sirkulasjon istedenfor røring. I skyllefasen hever man jo opp maltrøret som har "silbunn" både over og under. Her har man heller ikke noen mulighet til å røre. Man skyller nesten på samme måte som med mine gamle bøtter, bortsett fra at nederste bøtte er kokekjelen, og at man ikke heller over. Fordelen med dette er at den øverste silplaten fordeler skyllevannet jevnt over mesken, slik at man får en jevn fordeling gjennom massen av mesk.

Jeg har alltid tenkt på begge disse skyllefasene som "batch sparge", og ingen av dem gir mulighet til å røre i skyllefasen.

Det du gjør i GF'en er vel ganske enkelt kontinuerlig skylling?

Den gamle måten din kunne en kanskje kalle "etappevis skylling". Regner med at du fikk grei effektivitet ut av det? (Neppe å anbefale ut fra et LODO-perspektiv, kanskje;)?)
 
LODO har aldri kommet i nærheten av mine brygg så langt. Jeg går riktignok ikke inn for å tilføre oksygen noe annet sted enn rett før pitching av gjær, og rører forsiktig og alt det der, men gjør ikke spesielle tiltak for den typen brygging (LODO). Jeg ser ikke helt hvordan dette skulle være mer kritisk enn skylling der man tapper skyllevannet og heller tilbake igjen (vorlauf?)

Jeg har aldri tenkt på det som skjer i Grainfatheren med sirkulasjon via pumpe som skylling. Grainfather-instruksjonene beskriver det som mesking, ikke som skylling. Meskingen foregår typisk med mindre enn halvparten av det totale vannet (en viss forskjell fra BIAB her). Skyllefasen etterpå er helt separat og mye mer manuell, siden både oppvarming og tilførsel av skyllevannet skjer uten bruk av elektronikken i GF.

Til syvende og sist er vel godt øl det viktigste. :)
 
Jeg er litt forvirret her. Jeg har tidligere skylt ved å legge maltposen i en bøtte med hull i bunnen oppi en annen bøtte. Så har jeg skylt med noen liter skyllevann fra toppen av bøtta og samlet i bunnen av bøtte nr 2 som til slutt helles i kokekjelen. Dette betyr at det blir en ganske tett masse som skal rennes gjennom av skyllevannet. Å røre her er utelukket. På grunn av lav kapasitet i bøttene, så gjentas dette noen ganger med nytt skyllevann hver gang.

Fast forward til Grainfather. Her gjøres nesten det samme som i vanlig BIAB-brygg, men i meskefasen har man sirkulasjon istedenfor røring. I skyllefasen hever man jo opp maltrøret som har "silbunn" både over og under. Her har man heller ikke noen mulighet til å røre. Man skyller nesten på samme måte som med mine gamle bøtter, bortsett fra at nederste bøtte er kokekjelen, og at man ikke heller over. Fordelen med dette er at den øverste silplaten fordeler skyllevannet jevnt over mesken, slik at man får en jevn fordeling gjennom massen av mesk.

Jeg har alltid tenkt på begge disse skyllefasene som "batch sparge", og ingen av dem gir mulighet til å røre i skyllefasen.
Du kan røre i grynfaren ved skylling. Bare ta av den øverste silplata. Det er stort sett ikke nødvendig, men om du propper den til plimsollmerket syns jeg røring under skylling gir bedre resultat.
 
Du kan røre i grynfaren ved skylling. Bare ta av den øverste silplata. Det er stort sett ikke nødvendig, men om du propper den til plimsollmerket syns jeg røring under skylling gir bedre resultat.
Kjekt å vite. Jeg brygger som regel små batcher og har skaffet micro pipework for 10L brygg. Med såpass lite malt (oftest mellom 2,5 og 4 kg), så er jeg ikke så redd for stuck mash, og tror også man får god gjennomrenning. Jeg er mer oppmerksom på at for fin knusing kan gi utfordringer nå. Jeg knuser ikke selv, så her kommer det litt an på leverandøren.

Uansett var det ikke meningen å kapre tabbetråden. Med flunkende nytt bryggeutstyr i morgen, så er det vel stor sjanse for at det blir noen nye innlegg her da. ;)
 
Du kan røre i grynfaren ved skylling. Bare ta av den øverste silplata. Det er stort sett ikke nødvendig, men om du propper den til plimsollmerket syns jeg røring under skylling gir bedre resultat.
Men obs! Hvis du rører, hold fast i maltrøret eller gjør noe annet lurt. Det står ikke så alt for godt på de små føttene sine, og jeg snakker av erfaring når jeg sier at åtte liter rykende varm vørter utover beina gjør vondt.
 
Kjekt å vite. Jeg brygger som regel små batcher og har skaffet micro pipework for 10L brygg. Med såpass lite malt (oftest mellom 2,5 og 4 kg), så er jeg ikke så redd for stuck mash, og tror også man får god gjennomrenning. Jeg er mer oppmerksom på at for fin knusing kan gi utfordringer nå. Jeg knuser ikke selv, så her kommer det litt an på leverandøren.
Nei, med de mengdene bør det være helt unødvendig. Jeg syns grynfaren er veldig lettjobba rundt fem kilo. Så blir det litt tyngre oppover, det meste jeg har stappa oppi er rundt 11 kg. Da blei det litt slitsomt.

Edit: Rundt 11 kilo betyr 10,noe. Jeg husker ikke hvor mye over 10 kg vi brukte. Fullt var det, ihvertfall.
 
Sist redigert:
Men obs! Hvis du rører, hold fast i maltrøret eller gjør noe annet lurt. Det står ikke så alt for godt på de små føttene sine, og jeg snakker av erfaring når jeg sier at åtte liter rykende varm vørter utover beina gjør vondt.
Sant nok. Heldigvis er vel dette neppe høyere i temperatur enn rundt 78 grader, så den aller verste skoldingen kan det hende man unngår med et nødskrik.
 
Sant nok. Heldigvis er vel dette neppe høyere i temperatur enn rundt 78 grader, så den aller verste skoldingen kan det hende man unngår med et nødskrik.
Setter den til kok med en gang jeg hever maltrøret, men den hadde heldigvis ikke rekki å komme seg alt for nært kokepunktet.
 
Tilbake
Topp