Hjelp!Har lagret bryggeutstyret i garasjen i vinter pga vannlekkasje i kjelleren. Da jeg forleden skulle bære inn igjen min hjemmelagde spiralkjøler i kobber rant det vann fra den. Den hadde tydeligvis ikke vært tømt etter siste bryggerunde i høst. Frosset vann i kobberrør går dårlig. Røret sprakk, men heldigvis bare på ett punkt. Skjøting må til.
Hjelp!
Dette var ikke så enkelt som antatt. Røret har selvfølgelig utvidet seg fra 12 mm til 13-14 mm så får ikke brukt 12 mm klemringskobling. Noen som har tips til hvordan dette kan skjøtes?
Ja, det ble lodding. Hadde ikke flussmiddel, tinn og hylser så det ble handlet for over 400 på CO. 12 mm hylse ble for trangt og 15 mm for vid. Endte opp med å splitte en 15 mm og klippe av slik at diameteren passet og holdt denne i klem rundt røret med en sveisetang. Den største tabben var at jeg allerede hadde delt røret. Det hadde vært greit å legge hylsen over sprekken og lodde, men med delt rør ble det verre. Det heter ikke kapillar lodding for ingen ting. Veldig vanskelig å få det tett, da tinnet ikke la seg like godt der hyslen var kuttet. Etter 3-4 timer og flere forsøk, ble det tett nok. Det kommer ut en tynn stråle når det er trykk, men når vannet bare renner igjennom er det greit. Ser ikke pent ut, men billigrere enn ny. I morgen tidlig blir det brygging.Lodding. Finn en passende skjøtehylse eller et rørstykke som passer og lodd dette sammen.
Oi, DET var drit! Du bør vel klage til produsenten av gjæringskaret i slike tilfeller! Hvor kjøpte du det?Liten bryggepause, men jeg og naboen ville ha et påskebrygg. Ok, setter i gang vaffelpressa. Alt på stell. Ungenen i seng og alt under kontroll. Ølet er ferdig og helles i gjæringskar. Ristter kraftig og bunnen sprekker. Alt renner ut. Drit. Megadrit.
Vi mente plutselig det var "kjempelurt" å rulle karet over en vinflaske. Hardt. Og mye. Så det var nok vår egen dumhet..Oi, DET var drit! Du bør vel klage til produsenten av gjæringskaret i slike tilfeller! Hvor kjøpte du det?
The truth, the whole truth, and nothing but the truth .Vi mente plutselig det var "kjempelurt" å rulle karet over en vinflaske. Hardt. Og mye. Så det var nok vår egen dumhet..