Bryggertabber

- "Erfaring er å kunne gjenkjenne en feil når man gjør den igjen", sies det. Vel, første gangen var det min feil og andre gangen var det vel også min feil fordi jeg burde gjenkjent den da bryggevareleverandøren sa han ikke hadde Red X, som skulle utgjøre ca 25% av maltbasen, og foreslo Cara Red istedet. Jeg sa OK.

Så nå står jeg her med en øl som har en del lavere OG enn i oppskriften (normalt ligger jeg spot on eller litt over), og SG-målingen på dag 9 ser ut til å være litt høyere enn i oppskriften (altså dårligere utbytte og dårligere utgjæring). Jeg bladde tilbake i loggen til min "Caramba" IPA, og ganske riktig så havnet OG for lavt og SG for høyt ved stor andel caramalt, der også. Så det som skulle havne rundt 4.7% ser altså ut til å havne nede på 4.0 istedet. Ikke bra for det som skulle være en mørk, men ellers ganske typeriktig Steam Beer.

Vi får satse på at jeg har nok erfaring til å ikke gjøre dette neste gang.

Jeg ville vel klaget til bryggeleverandøren. Å anbefale å bytte ut 25% av basismalten med karamellmalt sier sitt om at varekunnskapen er for dårlig.

Jeg tror ellers det er vanskelig å finne noe som kan erstatte fargeeffekten av Red X uten samtidig å endre smaken en del. Og da ville jeg vel valgt å gi opp fargen, og gå for å beholde smaken. Men det er jo valg du burde fått deg presentert.
 
Vis vedlegget 30059
Jeg glemte helt å vaske etter tapping fjorten dager siden. Den lukta som møtte meg når jeg åpna det karet her er helt ubeskrivelig. Jeg har lagd neglelakkfjerner! Acetonen reiv i nesa og busene kom rennende ut! Sinnssykt...

Håhå! Vet akkurat hva du mener. Jeg hadde glemt igjen litt slurry på kjøkkenbenken i et glass over noen uker, åpnet opp og sniffet godt, holdt på å gå i bakken med full tyngde.

Tror jeg har beskrevet det før, men den lukta der er den nest verste jeg har kjent etter lukten av et lik som har ligget noen uker i en solvendt leilighet om sommeren.
 
Leser denne jevnlig - og må innrømme at jeg koser meg mens jeg gjør det :)

Etter å ha gjort en del småtabber selv (ingen store enda), har jeg rett og slett laget meg en brygge-sjekkliste på 1/4 av "whiteboarden" jeg bruker til oppskrift og "notatblokk" underveis...

Sjekklista inneholder alt det viktige man må gjøre underveis i prosessen, slik at ingenting blir uteglemt, og ved hver "aksjon" er det plass til en liten "checkmark"...

Fritt etter hukommelsen:

- Når man mesker.....:

- Varme skyllevann til 79c
- Gjøre klar (dypp)kjøler
- Gjøre klar oksygenutstyret
- Sanitere gjæringsdunk
- Sanitere tørrgjærsbeholder og koke rehydreringsvann
- Skylle på 79C
- Sette Speidelen på 100C

- Når man koker.....:
- Rehydrere tørrgjær
- Humle 1,2,3,4 (med egne checkboxer)
- Tilsette wirtfloc
- Tilsette gjærnæring
- Ha dyppkjøleren i koken
- Oksygenere vørter
- Programmere STC-1000
 
Da var det bare å melde seg på denne tråden her :(

Satte 25l ESB til coldcrash i fryseren går, og skulle sjekke den nå, etter å ha lest en tråd om coldcrashing og innfrysing... Kommer ut i garasjen, og det første jeg ser er at STC'en melder -11C. Har selvsagt glemt å flytte støpselet fra veggen og til STC'en sin kuldestyring.

Så da kommer nok ikke den på fat i morgen som planlagt :(
Krysser fingrene for at det går nogenlunde bra når den bare får tint opp igjen.
 
Da var det bare å melde seg på denne tråden her :(

Satte 25l ESB til coldcrash i fryseren går, og skulle sjekke den nå, etter å ha lest en tråd om coldcrashing og innfrysing... Kommer ut i garasjen, og det første jeg ser er at STC'en melder -11C. Har selvsagt glemt å flytte støpselet fra veggen og til STC'en sin kuldestyring.

Så da kommer nok ikke den på fat i morgen som planlagt :(
Krysser fingrene for at det går nogenlunde bra når den bare får tint opp igjen.
Eisbitter! :D
 
Her kommer en bryggeR tabbe.

Kjøpte en modifisert fryseboks av @Krille har på forumet. https://forum.norbrygg.no/threads/fryseboks-brukt-til-tappesystem-ma-hentes-i-bergen.36368/

Tabbe nummer 1:
Nå viser det seg at jeg hadde mindre plass tilgjengelig enn det jeg trodde. Så jeg har faktisk ikke plass til denne.

Tabbe nummer 2:
Når vi skulle bære denne ut i bilen klarte vi å miste den i bakken.
Jeg har koblet strøm på, og den både starter og kjøler, men det har vel ikke vært sunt uansett å gå i bakken fra 30 cm.

Konklusjon:
Jeg har kastet bort noen kroner på en fryser, ferdig modifisert som keezer, som jeg hverken har plass til eller kan ta betalt for.
Så dersom noen vil ha denne skal de få den gratis.
Den står i bilen og kan leveres i Bergen i ettermiddag/kveld.
Forbeholder meg rettet til å avslå å kjøre milevis for å få den levert, jeg har EL-bil med begrenset rekkevidde.
Dersom ingen vil ha den, går den dessverre på dynga i kveld eller i morgen.

Men det er jo litt kult å kjøre rundt med en øl-fryseboks i bilen, "Du vet du er ølnerd når du har en keezer i bilen"
 
hehe - da jeg leste at @Quintilian hadde "tørrgjærbeholder" så jeg for meg at speidelen hans var utsyrt med noe i likhet med den beholderen du fyller såpa i på en vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Og egentlig, det var vel ikke noen dum idé:cool:?

(Kanskje en Spediel har det:oops:? Har aldri sett nærmere på en sånn.)
 
hehe - da jeg leste at @Quintilian hadde "tørrgjærbeholder" så jeg for meg at speidelen hans var utsyrt med noe i likhet med den beholderen du fyller såpa i på en vaskemaskin eller oppvaskmaskin. Og egentlig, det var vel ikke noen dum idé:cool:?

(Kanskje en Spediel har det:oops:? Har aldri sett nærmere på en sånn.)
Høres ut som noe Blichmann kunne lagd. Yeast rocket. :p
 
Har lagret bryggeutstyret i garasjen i vinter pga vannlekkasje i kjelleren. Da jeg forleden skulle bære inn igjen min hjemmelagde spiralkjøler i kobber rant det vann fra den. Den hadde tydeligvis ikke vært tømt etter siste bryggerunde i høst. Frosset vann i kobberrør går dårlig. Røret sprakk, men heldigvis bare på ett punkt. Skjøting må til.
 
Hadde en klassisk en på søndag når jeg brygget. Har ikke gjort det før, men en gang måtte jo bli den første.

Satt å så fotballkamp samtidig som jeg kokte. 90min kok, så på 60min skulle bitterhumla i, skulle kun være rundt 10 IBU.
Jeg løp ned trappa å skulle slenge i humla å opp igjen i stua å fortsette å se kamp. Akuratt i det jeg tømte i humla, kjente jeg at det glasset raste de ut ganske mye humle av...Sjekker det andre glasset, shit var ganske mye mindre i det gjenværende. Da ble det altså 25IBU istedet.

Crapshitfuck.
 
Pitche, pitsje, lobbe, helle... det jeg IKKE gjorde med gjærstarteren etter brygging på mandag kveld. For en idiot! Anelse skum på toppen, men den fikk nå litt Saison III likevel. Funky hüll melon saison. Jada! Tror jeg må ta med en flaske til @loebrygg.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp