Bryggertabber

Holder på å kjøle ned en tsjekkisk mørk lager. Merket at det lakk vann fra slangen på spiralkjøleren til Speidelen og ned i kokekaret. Sikkert flere dl springvann som har kommet oppi. Merket det på 40 grader.

Er det bare å tømme ut brygget?
Jeg hadde satt det til gjæring. Hva er det værste som kan skje? At du må helle det ut senere i stedet for nå?

Holder på å kjøle ned en tsjekkisk mørk lager. Merket at det lakk vann fra slangen på spiralkjøleren til Speidelen og ned i kokekaret. Sikkert flere dl springvann som har kommet oppi. Merket det på 40 grader.

Er det bare å tømme ut brygget?
Opplevd det samme for noen år siden, lekkasje fra kjøler til vørter. Ølet ble noe tynnere enn forventet, men ingen tegn til infeksjon eller andre problem.

Bryggertabbe, men den ble rettet opp igjen heldigvis med en artig vri.

Klarte å slette over halvparten av siste års++ oppskrifter. Trykket også feil i BS, så plutselig dukket hele inventaret opp av så og si ALLE oppskrifter jeg noen sinne har laget. Artig lesing, er lit vintage og facepalm å se på hva jeg drev med for noen år siden.

Bryggertabbe, men den ble rettet opp igjen heldigvis med en artig vri.

Klarte å slette over halvparten av siste års++ oppskrifter. Trykket også feil i BS, så plutselig dukket hele inventaret opp av så og si ALLE oppskrifter jeg noen sinne har laget. Artig lesing, er lit vintage og facepalm å se på hva jeg drev med for noen år siden.
Du husker ikke tilfeldigvis hvilken feil du gjorde? Jeg mistet alle mine oppskrifter da jeg oppdaterte til Win10, selv om jeg hadde sikkerhetskopiert Beersmith til ekstern harddisk. Ved installasjon var Beersmith jomfruelig ren og pen:mad:
Det er grunnen til at jeg ikke har oppdater til siste versjon, selv om den kom i mai 2017. Redselen sitter i ennå:(

Du husker ikke tilfeldigvis hvilken feil du gjorde? Jeg mistet alle mine oppskrifter da jeg oppdaterte til Win10, selv om jeg hadde sikkerhetskopiert Beersmith til ekstern harddisk. Ved installasjon var Beersmith jomfruelig ren og pen:mad:
Det er grunnen til at jeg ikke har oppdater til siste versjon, selv om den kom i mai 2017. Redselen sitter i ennå:(
hvis du fortsatt har de gamle BS-filene så kan du bare gå på file - change documents directory.
eventuelt file - recover from backup.

Nei, det er flerdelt. Jeg har prøvd å ha filene i skyen, slettet noe derfra, og samtidig så formaterte jeg den disken som jeg vet de gamle oppskriftene lå på. Det som skurrer her er at BS har egentlig ett file directory, men kan være at noe av de eldre oppsriftene ble importert fra den disken jeg formaterte, men skulle tro at de ble kopiert til default file directory.

Men som Anders- skriver, recover from backup. BS lager backups, og der kan du hente frem mye, selv om directory er borte eller pekeren er feil. BS har en egen backup-folder under din windows-profil-mappe, som jeg tror den backer upp alt, samme hvor den opprinnelige dataen er importert fra.

Hvis du har tatt backup før det ble oppdatert til win 10, så tenker jeg at det er en peker til filer som er off. Du kan importere fra backupen.

Nå har jeg gått gjennom to eksterne harddisker med eldre versjoner av BS, og jeg klart å importere noen av mine tidligste oppskrifter, som mest er av nostalgisk verdi. Det som er merkelig er at jeg har tatt to ulike kopier av BS før Win10, på to ulike tidspunkt, men ingen av kopiene har recipes-filer, kun eksempel filen. Virker som disse er tapt, men jeg har jo papirversjon av dem, så noen har jeg skrevet inn på nytt. Noen er derimot tapt på grunn av dårlig bokføring i tiden før oppdatering-kun blanke sider i boken:(

Brygget ble flaska i går. Fy f... hvor bittert. Her har nok WP humlen bidratt en god del mer enn tiltenkt. Lukter dog himmelsk og fargen var nydelig svak guloransje. Krysser fingre for av flaskekarbonering +litt lagring gjør den noe snillere.
Smakstest i går på dette brygg. Vasken neste. Kan spare noen flasker for usmakstest til spesielt interesserte i Stavanger/Sandnes. Blir ikke mange dog da jeg må også frigjøre litt flasker.

Smakstest i går på dette brygg. Vasken neste. Kan spare noen flasker for usmakstest til spesielt interesserte i Stavanger/Sandnes. Blir ikke mange dog da jeg må også frigjøre litt flasker.
Hva slags usmak var det? Mye humlebidrag er jo ikke en usmak i seg selv.

Etter å ha regnet og irritert meg over flere dager at beregnet OG ikke samstemmer mellom Grainfather sin oppskriftkalkulator, og min egen som jeg har laget fra bunn og "vet" er korrekt, så gikk det endelig opp et lys for meg: Grainfather bruker brew house efficiency, og jeg bruker mash efficiency. Endelig et mysterium som kan legges dødt.

Tilbake
Topp