Bryggertabber

Jeg har et par "museum"-hyller, og der står det fortsatt en flaske av mitt første øl. Den blir nok aldri drukket. Den er over 2 år gammel nå. Men ellers har jeg flere flasker som ikke er plassert i "museet", og som er godt over året. De sterke holder seg godt, og det er ikke tegn til oksidert øl. Det betyr ikke at jeg ikke har hatt øl som er oksydert, men det er da snakk om øl som er tørrhumlet.
 
Denne tråden gjør vondt å lese til tider. Føler alle småtabbene er ting jeg kan finne på å gjøre når som helst.

Og du kommer til å gjøre dem:) - når som helst. Og gjerne på det verst tenkelige tidspunkt. Og ikke bare de små.

Det er bare en måte å unngå dem på: Slutte å brygge:(. Men det ville jo være den aller verste bryggetabben du kunne gjøre:p.

Det meste er til å leve med. Men den dagen jeg søler 25 liter søt vørter utover gulvet, blir en tung dag. Akkurat den håper jeg jeg slipper.

Styggeste hittil var antakelig at jeg ikke blanda sukkerlaken skikkelig med vørteren før flasking, og fikk flaskebomber som gikk av mens ølet sto til karbonering i stua. Dét var ikke morsomt.
 
Jeg har aldri hatt flaskebomber, men de står likevel alltid til karbonering i kasser/esker som står oppi sorte søppelsekker for å hemme splinter og søl. Billig forsikring.
 
Sist redigert:
Jeg har aldri hatt flaskebomber, men de står likevel alltid til karbonering i kasser/esker som står oppi sorte søppelsekker for å hemme splinter og søl. Billig forsikring.

Smart.

Jeg hadde mine tildekket med et teppe/laken for å beskytte mot lys. Det gjorde det tross alt noe mindre ille.
 
Generaltabbe ble gjort i går når jeg pitchet WLP004 Irish Ale i min deilige tjukke vørter med Birger Eriksen. Jeg helte fra Erlenmeyerkolben rett i det lille hullet på toppen av mitt Speidel 60l gjæringskar.

Det jeg glemte å tenke på er at WLP004 er så tjukk som den tjukkeste jævla grøten og sklei pent og rolig ut av kolben(som forøvrig var litt ugjennomsiktig på grunn av en veldig tjukk starter) og la seg som ei blaut klump med lungemos på toppen av hullet og rundt diameteren. Jeg måtte opp på kjøkkenet og hente en skje som jeg desinfiserte med skibrenneren og avkjølte i starsan for å så "scoope" opp all gjæren. For en grisejobb! :p
 
Generaltabbe ble gjort i går når jeg pitchet WLP004 Irish Ale i min deilige tjukke vørter med Birger Eriksen. Jeg helte fra Erlenmeyerkolben rett i det lille hullet på toppen av mitt Speidel 60l gjæringskar.

Det jeg glemte å tenke på er at WLP004 er så tjukk som den tjukkeste jævla grøten og sklei pent og rolig ut av kolben(som forøvrig var litt ugjennomsiktig på grunn av en veldig tjukk starter) og la seg som ei blaut klump med lungemos på toppen av hullet og rundt diameteren. Jeg måtte opp på kjøkkenet og hente en skje som jeg desinfiserte med skibrenneren og avkjølte i starsan for å så "scoope" opp all gjæren. For en grisejobb! :p
Fikk du med deg magneten? Har gjæret noen startermagneter etterhvert...
 
En kommende bryggetabbe? Skum i spundingventilen. Fat fylt kun 3 dager etter pitching. @Miguel ?
4d7a19041a26f638cd93680172bcbb12.jpg
 
Skulle hatt fat av plexiglass. Det er 10cm klaring til lokket, rart at det er så mye skum.

Fat er mye smalere enn dunker. Jeg gjærer 14L i 18L fat og har også fått gris i greia. Men sjekk og vask membranet hvis det trengs. Det er bare en gummibit. Hvis ting størkner så blir den ikke brukendes før membranet er fleksibelt igjen.
 
Minitabbe: Sprayet gjæringskaret godt med Starsan rett før kokingen var ferdig i dag. Da jeg skulle tappe vørteren i karet, så glemte jeg å helle ut Starsan-skvetten i bunnen. Det kan nok bli en tanke syrligere enn planlagt, men forhåpentligvis er skvetten så liten at det ikke spiller noen rolle.
Karboneringstest i dag. Det er mulig denne tabben har gjort mer skade enn først antatt. Akkurat nå, etter 5 dagers karbonering, smaker det bitrere og "grønnere" enn forventet. Jeg håper jeg kan lagre vekk noe av den litt kantete smaken.
 
En annen måte er å bruke en slange mellom kroppen på greia og manometeret. Tror jeg selv skal oppgradere mine to i tilfelle jeg trenger de igjen til slikt manometer. Bra tips.
 
En kommende bryggetabbe? Skum i spundingventilen. Fat fylt kun 3 dager etter pitching. @Miguel ?
4d7a19041a26f638cd93680172bcbb12.jpg

Sleit med det samme problemet, satt inn en finmasket sil og byttet til kran( er jo sikkerhetsventil på fatet) og med en blowoff slange, som jeg synes er greit under stormgjæring, men kniper en del av "høyden" på krausen med trykk. Krana er helt ok til å regulere trykket med. Fyller fatet tett oppunder silen. Tapper ferdig gjæret øl ovenfra med flyteball.IMG_20180402_131921.jpg
 
Sleit med det samme problemet, satt inn en finmasket sil og byttet til kran( er jo sikkerhetsventil på fatet) og med en blowoff slange, som jeg synes er greit under stormgjæring, men kniper en del av "høyden" på krausen med trykk. Krana er helt ok til å regulere trykket med. Fyller fatet tett oppunder silen. Tapper ferdig gjæret øl ovenfra med flyteball.Vis vedlegget 36355

Er den flyteballen en kjøpt løsning, eller noe du har mekket selv? Hvis det er noe du har mekket selv har du link?

Og link til kranen?
 
Er den flyteballen en kjøpt løsning, eller noe du har mekket selv? Hvis det er noe du har mekket selv har du link?

Og link til kranen?

Litt forskjellige linker

Flyteball Brewshop, men man trenger en kort stuss til ballocken for å tre på slangen, eller om man kapper et stigerør.https://brewshop.no/search?q=flyteball (evnt. kjøpe trykksettet til fermentasaurs, hvis man trenger flere deler)
Kraner, bruker begge disse men den med hjulet er letter å stille inn nøyaktighttps://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=1%2F4%22+NPT+Female+to+Male+Needle+Valve+304+Stainless+Steel+Flow+Control&_id=253067178425&&_trksid=p2060353.m2749.l2658 og denne 1/4 mini ball valvehttps://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=1%2F2%27%27+Mini+1000PSI+Stainless+Steel+Ball+Valve+Female+to+Male+For+Gas+Oil+Water+&_id=401397613404&&_trksid=p2060353.m2749.l2658 Ellers bruker jeg mye av disse istedenfor john guest, til alt utenom tappelinjer.https://www.ebay.com/sch/sis.html?_...id=201861649085&&_trksid=p2060353.m2749.l2658 Veldig kjekke bruker bare varmepistol for å tre på slangen på f.eks ballock, har ikke brukt slangeklemme ennå, og det er tett. slanger, må sjekke om de er godkjent for næringsmidler.https://www.ebay.com/sch/sis.html?_...id=332080316860&&_trksid=p2060353.m2749.l2658
,
 
Tilbake
Topp