Bryggertabber

Minitabbe: Sprayet gjæringskaret godt med Starsan rett før kokingen var ferdig i dag. Da jeg skulle tappe vørteren i karet, så glemte jeg å helle ut Starsan-skvetten i bunnen. Det kan nok bli en tanke syrligere enn planlagt, men forhåpentligvis er skvetten så liten at det ikke spiller noen rolle.
 
Sist redigert:
Tappa en tørrhumla APA for noen dager siden. Glemte å sørge for pose rundt slangen da jeg tappet over i blandekaret, så det kom med en del humlerester. Resultatet ble at tappestaven gikk tett, og jeg måtte til slutt ta av endestykket på den, og bare bruke krana. Det blei en del søl før jeg fikk tak på det:(.

Men ølet er godt, sjøl om det er uklart:). Det skal sikkert drikkes fort, for det blei litt mer plasking enn jeg liker. Men det kommer folk hit i påsken, så det går nok bra.:p
 
Skulle tilsette kakaonibs som har ligget i sprit noen dager.
Disse skulle i en Porter som har stått en uke til gjæring nå.

Klarte faen meg og miste hele skålen ned i ølet, så nå ligger mummitroll skålen min på bunn av gjæringskaret....
Faens idioti, da er det bare å se frem til infeksjon å dritt regner jeg med.
 
Skulle tilsette kakaonibs som har ligget i sprit noen dager.
Disse skulle i en Porter som har stått en uke til gjæring nå.

Klarte faen meg og miste hele skålen ned i ølet, så nå ligger mummitroll skålen min på bunn av gjæringskaret....
Faens idioti, da er det bare å se frem til infeksjon å dritt regner jeg med.
pH i ølet er senket av gjæren, det er produsert en del alkohol og skålen er vasket i sprit (i alle fall på innsiden).
I tillegg er Mummitrollet en hyggelig fyr, selv om han er litt sær.

Du skal se at det kan gå greit.

Skal bare være glad det ikke var koppen med Hufsa du mistet nedi, da hadde det sett mørkt ut.
 
Skulle tilsette kakaonibs som har ligget i sprit noen dager.
Disse skulle i en Porter som har stått en uke til gjæring nå.

Klarte faen meg og miste hele skålen ned i ølet, så nå ligger mummitroll skålen min på bunn av gjæringskaret....
Faens idioti, da er det bare å se frem til infeksjon å dritt regner jeg med.
Jeg ønsker meg en kopp med homsene på. :(

Ellers har jeg begått en aldri så liten tabbe sjøl. Holdt igjen i underkant av 3 liter vørter til karbonering av de siste to bryggene mine, en pils og en baltisk porter. Innser nå at dette er hinsides mye til karbonering, særlig av porteren som går fra 1080 til 1020. Nå er det 19 liter i fatet og tre i fryseren. Hva gjør jeg? Brygger en ny runde og heller det overskytende oppi den batchen?
 
Jeg ønsker meg en kopp med homsene på. :(

Ellers har jeg begått en aldri så liten tabbe sjøl. Holdt igjen i underkant av 3 liter vørter til karbonering av de siste to bryggene mine, en pils og en baltisk porter. Innser nå at dette er hinsides mye til karbonering, særlig av porteren som går fra 1080 til 1020. Nå er det 19 liter i fatet og tre i fryseren. Hva gjør jeg? Brygger en ny runde og heller det overskytende oppi den batchen?
Frys ned det som blir til overs og bruk det for starter. Vann ut om nødvendig.
 
Jeg ønsker meg en kopp med homsene på. :(

Ellers har jeg begått en aldri så liten tabbe sjøl. Holdt igjen i underkant av 3 liter vørter til karbonering av de siste to bryggene mine, en pils og en baltisk porter. Innser nå at dette er hinsides mye til karbonering, særlig av porteren som går fra 1080 til 1020. Nå er det 19 liter i fatet og tre i fryseren. Hva gjør jeg? Brygger en ny runde og heller det overskytende oppi den batchen?

Bruk det i kaffen. Prøvde på tips fra forumet i går og det var snadder [emoji482]
 
Hvordan gjør mann det med vørter til karbonering for å ungå oxygen? Kjører dere vørten med co2 fra bryggekjelen og så over i en flaske med co2 eller lufttommt? Ser ikke helt for meg hvordan dette skal gå til.. og så skal jo vørten tilbake og blandes... bruker dere sprøyter da? Men den har jo med seg den oxygenen du har latt den få om du ikke klarer å få den fra brygeren til en flaske uten oxygen.
Jeg tror jeg rett og slett ikke jeg skjønner konseptet
Jeg prøver engang til... brygger under trykk, tar prøver via kran, og så tilsette vørter for karbonering som har med seg oxygen? Nei det kan ikke være sånn... hva er det jeg ikke skjønner her?
 
Hvordan gjør mann det med vørter til karbonering for å ungå oxygen? Kjører dere vørten med co2 fra bryggekjelen og så over i en flaske med co2 eller lufttommt? Ser ikke helt for meg hvordan dette skal gå til.. og så skal jo vørten tilbake og blandes... bruker dere sprøyter da? Men den har jo med seg den oxygenen du har latt den få om du ikke klarer å få den fra brygeren til en flaske uten oxygen.
Jeg tror jeg rett og slett ikke jeg skjønner konseptet
Jeg prøver engang til... brygger under trykk, tar prøver via kran, og så tilsette vørter for karbonering som har med seg oxygen? Nei det kan ikke være sånn... hva er det jeg ikke skjønner her?

En del av oksygenet som er løst i vørteren vil gjæren benytte seg av. Det viktige synes jeg er at du har nok aktiv gjær når du karbonerer. Siden du brygger under trykk kan du jo karbonere under gjæring, da slipper du den bekymringen.
 
Fungerer på samme måte som sukkerlake. Med et skikkelig oppkok (anbefalt 15 minutter), så får man ut det som evt er av oksygen i vørteren.
 
Er ikke en bekrymmer, jeg bare skjønte/skjønner ikke konseptet.. en del av oxygenet som er løst i vørteren når jeg karbonerer med sukkerlake blir jo og spist opp, og jeg er overbevist om att sukkerlake innholder mindre oxygen en en vørter.
Jeg brygger ikke under trykk og har heller ingen planer om å gjøre det. Tingen blir vell for minn del å drikke opp ølet før det rekker å bli oxydert... ikke att jeg har en snøball sjans i h**vette til å klare det... men det er tanken
 
Har øla en holdbarhet på et halvt år er det innafor. Vi er 10-12 personer som nyter godt av at jeg har falt for hjemmebrygging. Pr nå er den eldste øla på "øl-rommet" fra november.
 
Tilbake
Topp