Bryggertabber

Tørrhumling kan gi "hop creep", at noen av dekstrinene blir spist opp pga enzymer som følger med tørrhumla.
Ja har lest det der.
7 batcher med en Brooklyn lager klone som fikk skum som krøp opp av flaskehalsen etter noen uker bekrefter det.
 
Dagens: Glad og fornøyd skuet jeg ut over arenaen for dagens brygging, etter å ha fullført nedkjølingen av noe som tegnet til å bli et solid suksess. Men hva pokker var det som sto der på benken???? 50 gram humle som skulle vært helt i WP. WP var gennomført etter alle kunstens regler, men ... jeg hadde glemt å helle oppi humla:confused:.

Nå håper jeg de får fortgang i utviklingen av kunstig intelligens! Jeg trenger det sårt.
 
Sist redigert:
Kapittel 2: Jeg løste problemet ved å tappe 5 liter i en kjele, varme opp til 80 grader, og la den stå i de tilmålte 10 minuttene der. Så i vannbad med kjelen for nedkjøling. Alt ser bra ut, og jeg går for å lage en kopp ... nei, ta en øl, for å være ærlig.

Murphy's lov slår til. Kjelen kantrer og tar inn to liter vann. Så hva nå ...?

Går'e så går'e. Jeg heiv alt oppi til de 20 literne som jeg allerede hadde satt til gjæring.
 
"Har du vasket kjelen da?"

"Vasket kjelen?"

"Ja, den har jo stått sånn siden sist du brygget"

"Hæ?"

Har altså glemt å vaske ut kjelen og WP-sløyfa fra jeg brygget for flere uker siden, Trub & Mugg Landhandleri. Velkommen misfarget slange.
Ååååååååååååå. God jul, Miguel.
 
Vel. Nå skal ribba i den over-enginnerte sous vide maskinen iallefall. Tok det på husk fra i fjor at det var 26 timer, men det var visst 36 timer, det har jeg ikke tid til, så det blir 24 timer.
 
Potensiell bryggertabbe.. Tappet pils for en 5-6 ukers tid siden. Fylte opp to fat og flasket resten. Det på flaske smaker knallbra, det på fat smaker smør. Merkelig..?
 
Potensiell bryggertabbe.. Tappet pils for en 5-6 ukers tid siden. Fylte opp to fat og flasket resten. Det på flaske smaker knallbra, det på fat smaker smør. Merkelig..?
Kombinert flaskekarbonering og diacetylrest på flaskene kanskje? Varmt? Gjetter på at du hadde diacetyl i ølet ved tapping.
 
Kombinert flaskekarbonering og diacetylrest på flaskene kanskje? Varmt? Gjetter på at du hadde diacetyl i ølet ved tapping.
Ja flaskene er karbonert med sukker. Fat med CO2. Hadde problemer med lekkasje i vanntilførsel på motstrømskjøler denne bryggedagen så det tok laaang tid å kjøle ned og endte opp med å gi meg på 40 grader og la gjæringskaret stå i garasjen/kjøleskapet til pitchetemperatur var nådd. Det på fat blei rulla på gulvet med 30psi i 5 minutter og så satt i boda. Kobla på fatet i går igjen og da var denne smørsmaken der. Altså stått en dryg måned uten trykk på, men fatet var tett og jeg slapp ut trykk før jeg kobla på gass i kegeratoren, det var greit med trykk i fatet da. Lar det stå ei ukes tid med trykk før jeg ofrer det ved midtvinterfesten.
 
Ja flaskene er karbonert med sukker. Fat med CO2. Hadde problemer med lekkasje i vanntilførsel på motstrømskjøler denne bryggedagen så det tok laaang tid å kjøle ned og endte opp med å gi meg på 40 grader og la gjæringskaret stå i garasjen/kjøleskapet til pitchetemperatur var nådd. Det på fat blei rulla på gulvet med 30psi i 5 minutter og så satt i boda. Kobla på fatet i går igjen og da var denne smørsmaken der. Altså stått en dryg måned uten trykk på, men fatet var tett og jeg slapp ut trykk før jeg kobla på gass i kegeratoren, det var greit med trykk i fatet da. Lar det stå ei ukes tid med trykk før jeg ofrer det ved midtvinterfesten.

Holdt på å helle ut et fat tjekkisk hvor diacetylen var for heftig for meg, men et mer erfarent holde stoppet meg. Jeg satt fatet på 30 grader i tre dager, og ølet ble drikkendes det. Så jeg ville prøvd å ta deacetyrrasgen nå.
 
Når du oppdager på juleaften at 3 av 3 co2 flasker er tomme. Og eneste ølet du har gledet deg til å smake på i julen er på fat..
 
Tilbake
Topp