1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lame. Dette er en av grunnene til at jeg lar fat som har blitt tomme stå med trykket de har, når jeg vet det nærmer seg slunkent på gassen.

2. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Alltid greit å ha en Sodastream-flaske med tilhørende regulator i beredskap med tanke på slike tilfeller!

Knut Birkeland og Mc. liker dette.
  3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men fyren har jo to andre flasker fra før. Hehe, jeg antar at han kunne havnet i samme situasjon selv med sodastream.

4. TommyH

TommyH
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gode råd biter ikke på latsabber. Har både sodastream og brannslukkingsapparat i hus, men når det er tomt, da er det tomt!

Einar Michelsen liker dette.
  5. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Men var antageligvis for seint. Kjørte 4 dager på 10, 4 dager på 12, 2 på 14, 2 på 16 og så tappa jeg.

30 grader i 3 dager, duly noted. Setter det andre fatet på badet så får det stå i kegeratoren med trykk det som står der nå. Så bytter jeg neste helg.

6. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høyrygg på 60 i 6 timer funket ikke. Viskelær. Må lære litt, ja.

7. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høyrygg trenger mer temperatur enn 60 eller mye lenger tid. Skal du grille en høyrygg skal den ligge på rista med indirekte 120-130 grader i fem timer uten innpakking og fire til sju timer med butcher paper. Det kreves høy temperatur for at bindevevet i slike kjøttstykker skal gå i oppløsning.

Botnen liker dette.
  8. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

bjartenataas liker dette.
  9. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Einar Michelsen liker dette.
  10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brygget for lite lyst øl. Jeg pleier å ha bryggepause om vinteren siden jeg brygger i kald garasje.
    Nå ser det ut til at beholdningene av både Red Ale, Westcoast IPA og Cream Ale går mot slutten, og det er fortsatt 3 måneder til våren...

Mats Ø. liker dette.
  11. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Smaksprøven viste betydelig redusert usmak. Får stå et par dager til så kjøler jeg ned igjen. :)

1Morten liker dette.
  12. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pilsner man to the rescue! 100%pilsner, 65°C, saaz til 30 ibu, tre uker på 10°C 833/850/2042. Pilsner man away!!

Thomas D, erikraude og Sarge liker dette.
  13. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for forslaget. Dessverre er kjøleløsningen min basert på hageslangen og fritt utslipp av vann på gårdsplass. Lite kompatibelt med minusgrader.

14. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Pilsner Man feels sorry for you. :(

15. JAMBO picobryggeri

JAMBO picobryggeri
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da bor du på feil plass :cool:
    Vi har samme kjøleløsning, og brygget to brygg nå i helga:D

16. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jada, der klarte jeg å bytte om på bitter og smakshumle

Ekornskurken og erikraude liker dette.
  17. Scheien

Scheien
    Expand Collapse
    Registrert bruker

18. Beant

Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Blokkfrosset gjærstarter. Noe å satse på, eller ofre til øllah :rolleyes: ?

Hvor mange av de 577 milliardene med gode hjelpere kan man anta har overlevd slik misshandling??

Begynner å bli vel mye som har gått med for å blidgjøre de høyere makter i det siste, uten at det ser ut til å ha utgjort noe nevneverdig forskjell :(

Finn Berger liker dette.
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noe har vel overlevd, men det er nokså umulig å si hvor mye. Det kan godt hende det går bra om du bruker den - jeg har lest rapporter om tilfeller hvor det, stikk i strid med hva teorien sier, har endt godt. Men jeg tror ikk

Kjempeergerlig:(.

20. Beant

Beant
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi kjøper inn ny gjær og gjør et nytt forsøk.

Kjempeergelig, ja :(. Ser faktisk ut som kolben kan ha overlevd, og heldigvis var det etter step 1 og ikke step 4 med 3x5 litere som kunne sprukket... En 1-liters ølseidel halvfull med vann overlevde ikke.

Var et brusskap som fant ut at det skulle oppgradere seg selv til fryseskap, sånn helt på egenhånd og uten å gi beskjed på forhånd. Da blir vi vel nødt til å nedgradere det igjen med en ekstern termostat ;)

YngveKL og Finn Berger liker dette.

Del denne siden