1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bryggertabber

En tråd i 'Brygging' startet av joques, 15 Des 2007.

1. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er du kjapp så sparer du litt på fat fra Brewshop i kveld, satt ned med 10%. https://brewshop.no/produkt/dagstilbud/corneliusfat-19-liter-fra-aeb-ball-lock-1

2. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Etter min mening er en bryggekapasitet på 150 liter et bryggeri...
    Til sammenligning brygger jeg drøyt 100 liter ... i året.

Finn Berger liker dette.
  3. Mortenpip

Mortenpip
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe!!! ser det for meg. også med tommel og pekefinger:D

4. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

F... i H. Har fått mus i maltet. Så mye for å oppbevare malt i garasjen. Plastkasser hjalp lite så lenge lokket hadde litt sprekk. Dumpe alt eller forsøke å redde det som var lengst unna hullet?

5. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bedre med mus i maltet enn malt i musa. Men jeg ville nok regna med at mye kunne reddes. Det blir jo kokt.

RETBergen og Daniel ellingsen liker dette.
  6. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan jo kalle neste øl for musåpneren?

Daggis og erikraude liker dette.
  7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Njahhh, muselort? Næhh, det frister ikke...

8. Erling A

Erling A
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dumt å la være å måle SG før flasking. Tomasmesse fra Bryggselv. OG-1080, dag fire SG-1010, dag elleve SG-1008, dag seksten flasket uten å måle SG. Regnet med at den raske gjæringen og så utflating var god nok indikasjon på utgjæring. Men nei, det kommer veldig fort ut av flaska. Nå tre måneder etter flasking måler jeg SG-1002, på det som blir igjen i flaska... Nå har jeg latt flaskene "tømme" seg og korket på nytt. Kanskje det er drikkbart etter hvert?
    Tomasmesse.JPG

9. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tviler. Du var jo langt under FG i oppskrifta allerede på dag fire. Her er det godt mulig noe ulumskheter som har sneket seg nedi brygget ditt. Deprimerende å se på bildet. :/

BrewBoy og Bjørnar E liker dette.
  10. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær brukte du?

11. Erling A

Erling A
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den tørrgjæren som fulgte med. BE-256?

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kraftig diastaticus så den spiser alt.

13. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lurte litt på om det var noe sånt ja. Har lignende erfaring med 3711 ferskgjær. Den spiste absolutt alt i en øl jeg laget.

14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp. De trenger tid for å unngå fontener. Sjekk alltid gjæren du bruker, det har blitt mer diastaticus i tørrgjær-segmentet de senere årene.

15. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Miguel, hvor finner du at BE-256 er en diastaticus? Vet at BE-134 er en, men trodde 256 var trygg.

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jækla bra noen følger med. Jeg legger meg i samme horisontale stilling som en politiker. Jeg blandet med 134.

17. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men høyere utgjæring er ikke ensbetydende med fontener. De få flaskene jeg har hatt fontener i har ikke hatt et spesielt høyt trykk. Har hatt mange flasker med veldig høyt trykk uten fontene. Flaskene vil nok skumme over hvis de får stå, men sakte. Har en liten formening at kombinasjonen høyt trykk drar med seg partikler som så blir til skum. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det spørs jo når flaskene har blitt flasket ifht FG. Jo høyere trykk jo mer vil ut. Og hvis man har flasket med "nuclation sites" (humle f.eks) så får man ekstra skum, og det skummet vil ut.

19. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jo enig i det.
    Men tenker på de flaskene med fontene jeg har hatt, så var det en pils med lite humle i sen tilsetning.
    Da gikk det kjapt å få flasken halvtom gitt.
    Har hatt flere som gir sakte stigning av skummet. Gjerne de som har blitt tørrhumlet.
    Og som i tillegg også har fått litt ettergjæring på flaske.
    Hva som er infeksjon eller ikke er vanskelig for meg å si.
    Tror kanskje fontener er infeksjon mens de flaskene med skum som kryper sakte ut er en kombinasjon av ettergjæring og partikler i ølet.
    Som sagt, bare noe jeg tror.

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tørrhumling kan gi "hop creep", at noen av dekstrinene blir spist opp pga enzymer som følger med tørrhumla.

Del denne siden