Bryggertabber

Skjønner ikke helt hvordan du (og Lars) skal bruke ballock HUN til dette...
For rengjøring av tappeanlegg og overføringsslanger trenger du ballock HAN tilkoblet rengjøringsflasken
Ikke spør meg:D
Bilde anyone? :rolleyes:

Jeg bruker vel ikke HUN, jeg bruker HAN:
2018-11-14 14.57.30.jpg 2018-11-14 14.57.40.jpg

Men det var @1Morten som hadde fått satt på HUN mener jeg.
Kan være jeg tar feil.... Har hendt før en gang mener jeg å huske
 
70438b43c06d8cabbe30f4885ffef86f.jpg
 
Matet ungene litt i går. Dekanterte lab-glassene og helte på ny vørter. Feilberegnet litt, i begge glassene med 380 har jeg nå mindre gjær enn det jeg startet med og må lage starter på begge ser det ut til, fordi gjæren ville ut av flaskene.
 
Brygger råøl som skal gjæres med kveik.
Mesker på 70 grader i 60 minutter, utmesk på 78 grader.
Så overføres det direkte fra meskekjelen til gjæringskaret.

Måtte ut et ærend så jeg stoppet overføringen.
Hadde glemt å skru av den PID styrte kokeplaten, så når det sluttet å renne vørter gjennom kranen startet PID'en opp signalet til kokeplaten.
Det blir altså 50% råøl og 50% kokt mesk.

Spennende :confused:

2018-11-18 11.22.59-kopi.jpg
 
Brygger råøl som skal gjæres med kveik.
Mesker på 70 grader i 60 minutter, utmesk på 78 grader.
Så overføres det direkte fra meskekjelen til gjæringskaret.

Måtte ut et ærend så jeg stoppet overføringen.
Hadde glemt å skru av den PID styrte kokeplaten, så når det sluttet å renne vørter gjennom kranen startet PID'en opp signalet til kokeplaten.
Det blir altså 50% råøl og 50% kokt mesk.

Spennende :confused:

Vis vedlegget 39038
Råøl med dekoksjon! Kan bli bra det. :)
 
Brygger råøl som skal gjæres med kveik.
Mesker på 70 grader i 60 minutter, utmesk på 78 grader.
Så overføres det direkte fra meskekjelen til gjæringskaret.

Måtte ut et ærend så jeg stoppet overføringen.
Hadde glemt å skru av den PID styrte kokeplaten, så når det sluttet å renne vørter gjennom kranen startet PID'en opp signalet til kokeplaten.
Det blir altså 50% råøl og 50% kokt mesk.

Spennende :confused:

Vis vedlegget 39038

Å koke mesken har og tradisjonelt blitt gjort, så her kjører du dobbelt-trad. Det må jo bli bra [emoji1417]
 
Å koke mesken har og tradisjonelt blitt gjort, så her kjører du dobbelt-trad. Det må jo bli bra [emoji1417]
Det skal jo ende opp i et eikefat med brett og bakterier.
Så det er ingen stor skade at det sannsynligvis er en del ukonvertert stivelse og mye dekstriner i ølet når det kommer på eikefatet.
 
Brygger et allgrain sett pils i dag. Biab. Mesketemp ble som planlagt. Manglet 2 liter vann til skylling. Uten å tenke helte jeg 2 liter kokende vann gjennom biab posen og lot det renne gjennom maltet og dryppe ned i karet under. Da har jeg vel klart å få med all slags taniner og tull kan jeg tenke meg. Eller kan det gå bra? Noen som har vært borti noe lignende?
 
Brygger et allgrain sett pils i dag. Biab. Mesketemp ble som planlagt. Manglet 2 liter vann til skylling. Uten å tenke helte jeg 2 liter kokende vann gjennom biab posen og lot det renne gjennom maltet og dryppe ned i karet under. Da har jeg vel klart å få med all slags taniner og tull kan jeg tenke meg. Eller kan det gå bra? Noen som har vært borti noe lignende?

2 liter er ikke så mye, og blir vel fort kjølt ned til under 80. Kommer litt an på hvor varm malten i posen var. Men jeg vil gjette på at du ikke kommer til å merke noe til det. Det er bare å unngå å sitte og kjenne etter for hver slurk du tar - da kjenner du det helt sikkert:p.
 
Sitter på jobb og tenker, til helga er det hjem på fri :), før jeg kommer på att jeg brygga vist 150 liter sist jeg var hjemme.... det blir mye flaske vasking og tapping. Faen, er jo ikke ett eneste fat som er tomt heller. Uff, må vell ut å handle fat da, orker rett og slett ikke å flaske 300 flasker på ett par dager.
Start brew your own beer they say, it will save you alot of money they say... Prrrrrf
 
Sitter på jobb og tenker, til helga er det hjem på fri :), før jeg kommer på att jeg brygga vist 150 liter sist jeg var hjemme.... det blir mye flaske vasking og tapping. Faen, er jo ikke ett eneste fat som er tomt heller. Uff, må vell ut å handle fat da, orker rett og slett ikke å flaske 300 flasker på ett par dager.
Start brew your own beer they say, it will save you alot of money they say... Prrrrrf

150 liter á 100 kr. per liter (lavt regnet for "håndverksøl") = 15 000 kroner.
- 8 fat á 1200 = 9600 kroner
- 150 liter hjemmebrygg á 10 kr = 1500 kroner
= 3900 kroner

Så vidt jeg skjønner sparer du 3900 kroner, minst, på en fathandletur til bryggebutikken. De kan du jo kjøpe øl for:p.
 
Sist redigert:
150 liter á 100 kr. per liter (lavt regnet for "håndverksøl") = 15 000 kroner.
- 8 fat á 1200 = 9600 kroner
- 150 liter hjemmebrygg á 10 kr = 1500 kroner
= 3900 kroner

Så vidt jeg skjønner sparer du 3900 kroner, minst, på en fathandletur til bryggebutikken. De kan du jo kjøpe øl for:p.
joda.... Men, så må jeg inn med flere tappekraner, en fryser til.... og så er sjauen igang... du kan bare ikke vinne i dette gamet
 
Tilbake
Topp