Bryggertabber

Skulle fate en hveteøl sist uke. Gjæret med blow-off slange nedi en flaske med star san. Glemte å ta vekk slangen før fating, så ved overføring til fat så ble det sugt inn et ukjent volum med star san i gjæringskaret. Nå, en uke etterpå er ølet karbonert nokså godt, men det smaker veldig surt.

Er vel bare å helle ut tenker jeg...
 
Var så fornøyd med å ha vekka en eldgammel pakke med wlp013 til live igjen og satte to øl på den, en Old ale (OG 1092) og en bitter (OG 1066). Nå viser det seg at gjæra jobba som f... en liten stund og tok langhelg. Blir å vispe igang en pakke us-05 og hive oppi for å få det ferdiggjæra.

Men altså, en bitter med en OG på 1066 som må ha hjelp av yankeene når det hardner til? Dét må være det mest engelske ølet noen sinne. :D
 
Tabbe eller smart?
Har du noen gang smakt på StarSan? Utblandet. Det måtte jeg i et innfall av galskap, idetørke og "Reodor Felgen-syndromet".
Tenkte å spyle gjennom tappekranen min med litt StarSan før bruk. Den var fastmontert. Hadde ingenting å "blåse" det gjennom med (må få meg en pumpe).
Tapet et lite glass til kranen. Tok en god slurk med utblandet StarSan i munnen. Holdt kranen åpen med hånda på den ene siden av døren, men munnen min blåste igjennom shanken på innsiden av døra.
Funket som bare det.

Konklusjon: StarSan tørker bra ut slimhinner i munnen, men det går seg til etter noen minutter. Smaker veldig surt. Ganske sitron eller lime.

It ain't stupid if it works...:D
 
Når du har blåst ut StarSan og kun spytt fra munnhulen ligger i slangen, kan vel hva som helst skje :)
 
Pumpeflaske jula: https://www.jula.no/catalog/hage/hageredskaper/ugressbekjempelse/trykksproyter/trykksproyte-759005/
Ballock som passer rett på det svarte håndtaket rett før "røret" får du på Vestbrygg. link
Eventuelt kappes ledningen og det festes på en slik så man kan bytte mellom gass inn eller øl ut etter behov
Kjempefine svar. Tusen takk.
Jeg har en slik https://www.vestbrygg.no/produkt/fat-og-co2/ventiler-og-koblinger/hurtigkobling-ol-med-716-gjenger/ som jeg bruker til oksygenfri overføring. Så jeg trenger vel bare en passende pumpe med en kobling til slange?
 
Skjønner ikke helt hvordan du (og Lars) skal bruke ballock HUN til dette...
For rengjøring av tappeanlegg og overføringsslanger trenger du ballock HAN tilkoblet rengjøringsflasken
 
Tilbake
Topp