Bryggertabber

Sitter på jobb og tenker, til helga er det hjem på fri :), før jeg kommer på att jeg brygga vist 150 liter sist jeg var hjemme.... det blir mye flaske vasking og tapping. Faen, er jo ikke ett eneste fat som er tomt heller. Uff, må vell ut å handle fat da, orker rett og slett ikke å flaske 300 flasker på ett par dager.
Start brew your own beer they say, it will save you alot of money they say... Prrrrrf
Er du kjapp så sparer du litt på fat fra Brewshop i kveld, satt ned med 10%. https://brewshop.no/produkt/dagstilbud/corneliusfat-19-liter-fra-aeb-ball-lock-1
 
F... i H. Har fått mus i maltet. Så mye for å oppbevare malt i garasjen. Plastkasser hjalp lite så lenge lokket hadde litt sprekk. Dumpe alt eller forsøke å redde det som var lengst unna hullet?
 
F... i H. Har fått mus i maltet. Så mye for å oppbevare malt i garasjen. Plastkasser hjalp lite så lenge lokket hadde litt sprekk. Dumpe alt eller forsøke å redde det som var lengst unna hullet?
Bedre med mus i maltet enn malt i musa. Men jeg ville nok regna med at mye kunne reddes. Det blir jo kokt.
 
Dumt å la være å måle SG før flasking. Tomasmesse fra Bryggselv. OG-1080, dag fire SG-1010, dag elleve SG-1008, dag seksten flasket uten å måle SG. Regnet med at den raske gjæringen og så utflating var god nok indikasjon på utgjæring. Men nei, det kommer veldig fort ut av flaska. Nå tre måneder etter flasking måler jeg SG-1002, på det som blir igjen i flaska... Nå har jeg latt flaskene "tømme" seg og korket på nytt. Kanskje det er drikkbart etter hvert?
Tomasmesse.JPG
 
Dumt å la være å måle SG før flasking. Tomasmesse fra Bryggselv. OG-1080, dag fire SG-1010, dag elleve SG-1008, dag seksten flasket uten å måle SG. Regnet med at den raske gjæringen og så utflating var god nok indikasjon på utgjæring. Men nei, det kommer veldig fort ut av flaska. Nå tre måneder etter flasking måler jeg SG-1002, på det som blir igjen i flaska... Nå har jeg latt flaskene "tømme" seg og korket på nytt. Kanskje det er drikkbart etter hvert?
Vis vedlegget 39173
Hvilken gjær brukte du?
 
Lurte litt på om det var noe sånt ja. Har lignende erfaring med 3711 ferskgjær. Den spiste absolutt alt i en øl jeg laget.

Jepp. De trenger tid for å unngå fontener. Sjekk alltid gjæren du bruker, det har blitt mer diastaticus i tørrgjær-segmentet de senere årene.
 
Men høyere utgjæring er ikke ensbetydende med fontener. De få flaskene jeg har hatt fontener i har ikke hatt et spesielt høyt trykk. Har hatt mange flasker med veldig høyt trykk uten fontene. Flaskene vil nok skumme over hvis de får stå, men sakte. Har en liten formening at kombinasjonen høyt trykk drar med seg partikler som så blir til skum. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.
 
Men høyere utgjæring er ikke ensbetydende med fontener. De få flaskene jeg har hatt fontener i har ikke hatt et spesielt høyt trykk. Har hatt mange flasker med veldig høyt trykk uten fontene. Flaskene vil nok skumme over hvis de får stå, men sakte. Har en liten formening at kombinasjonen høyt trykk drar med seg partikler som så blir til skum. Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Det spørs jo når flaskene har blitt flasket ifht FG. Jo høyere trykk jo mer vil ut. Og hvis man har flasket med "nuclation sites" (humle f.eks) så får man ekstra skum, og det skummet vil ut.
 
Det spørs jo når flaskene har blitt flasket ifht FG. Jo høyere trykk jo mer vil ut. Og hvis man har flasket med "nuclation sites" (humle f.eks) så får man ekstra skum, og det skummet vil ut.
Jo enig i det.
Men tenker på de flaskene med fontene jeg har hatt, så var det en pils med lite humle i sen tilsetning.
Da gikk det kjapt å få flasken halvtom gitt.
Har hatt flere som gir sakte stigning av skummet. Gjerne de som har blitt tørrhumlet.
Og som i tillegg også har fått litt ettergjæring på flaske.
Hva som er infeksjon eller ikke er vanskelig for meg å si.
Tror kanskje fontener er infeksjon mens de flaskene med skum som kryper sakte ut er en kombinasjon av ettergjæring og partikler i ølet.
Som sagt, bare noe jeg tror.
 
Jo enig i det.
Men tenker på de flaskene med fontene jeg har hatt, så var det en pils med lite humle i sen tilsetning.
Da gikk det kjapt å få flasken halvtom gitt.
Har hatt flere som gir sakte stigning av skummet. Gjerne de som har blitt tørrhumlet.
Og som i tillegg også har fått litt ettergjæring på flaske.
Hva som er infeksjon eller ikke er vanskelig for meg å si.
Tror kanskje fontener er infeksjon mens de flaskene med skum som kryper sakte ut er en kombinasjon av ettergjæring og partikler i ølet.
Som sagt, bare noe jeg tror.

Tørrhumling kan gi "hop creep", at noen av dekstrinene blir spist opp pga enzymer som følger med tørrhumla.
 
Tilbake
Topp