Bryggertabber

Når du oppdager på juleaften at 3 av 3 co2 flasker er tomme. Og eneste ølet du har gledet deg til å smake på i julen er på fat..

Lame. Dette er en av grunnene til at jeg lar fat som har blitt tomme stå med trykket de har, når jeg vet det nærmer seg slunkent på gassen.
 
Kjørte du diacetyl-rest på slutten av gjæringen?
Ja. Men var antageligvis for seint. Kjørte 4 dager på 10, 4 dager på 12, 2 på 14, 2 på 16 og så tappa jeg.

Jeg satt fatet på 30 grader i tre dager, og ølet ble drikkendes det. Så jeg ville prøvd å ta deacetyrrasgen nå.
30 grader i 3 dager, duly noted. Setter det andre fatet på badet så får det stå i kegeratoren med trykk det som står der nå. Så bytter jeg neste helg.
 
Høyrygg trenger mer temperatur enn 60 eller mye lenger tid. Skal du grille en høyrygg skal den ligge på rista med indirekte 120-130 grader i fem timer uten innpakking og fire til sju timer med butcher paper. Det kreves høy temperatur for at bindevevet i slike kjøttstykker skal gå i oppløsning.
 
Jeg har brygget for lite lyst øl. Jeg pleier å ha bryggepause om vinteren siden jeg brygger i kald garasje.
Nå ser det ut til at beholdningene av både Red Ale, Westcoast IPA og Cream Ale går mot slutten, og det er fortsatt 3 måneder til våren...
 
Jeg har brygget for lite lyst øl. Jeg pleier å ha bryggepause om vinteren siden jeg brygger i kald garasje.
Nå ser det ut til at beholdningene av både Red Ale, Westcoast IPA og Cream Ale går mot slutten, og det er fortsatt 3 måneder til våren...
Pilsner man to the rescue! 100%pilsner, 65°C, saaz til 30 ibu, tre uker på 10°C 833/850/2042. Pilsner man away!!
 
Takk for forslaget. Dessverre er kjøleløsningen min basert på hageslangen og fritt utslipp av vann på gårdsplass. Lite kompatibelt med minusgrader.
 
Blokkfrosset gjærstarter. Noe å satse på, eller ofre til øllah :rolleyes: ?

Hvor mange av de 577 milliardene med gode hjelpere kan man anta har overlevd slik misshandling??

Begynner å bli vel mye som har gått med for å blidgjøre de høyere makter i det siste, uten at det ser ut til å ha utgjort noe nevneverdig forskjell :(
 
Blokkfrosset gjærstarter. Noe å satse på, eller ofre til øllah :rolleyes: ?

Hvor mange av de 577 milliardene med gode hjelpere kan man anta har overlevd slik misshandling??

Begynner å bli vel mye som har gått med for å blidgjøre de høyere makter i det siste, uten at det ser ut til å ha utgjort noe nevneverdig forskjell :(

Noe har vel overlevd, men det er nokså umulig å si hvor mye. Det kan godt hende det går bra om du bruker den - jeg har lest rapporter om tilfeller hvor det, stikk i strid med hva teorien sier, har endt godt. Men jeg tror ikk


Kjempeergerlig:(.
 
Noe har vel overlevd, men det er nokså umulig å si hvor mye. Det kan godt hende det går bra om du bruker den - jeg har lest rapporter om tilfeller hvor det, stikk i strid med hva teorien sier, har endt godt. Men jeg tror ikk


Kjempeergerlig:(.
Vi kjøper inn ny gjær og gjør et nytt forsøk.

Kjempeergelig, ja :(. Ser faktisk ut som kolben kan ha overlevd, og heldigvis var det etter step 1 og ikke step 4 med 3x5 litere som kunne sprukket... En 1-liters ølseidel halvfull med vann overlevde ikke.

Var et brusskap som fant ut at det skulle oppgradere seg selv til fryseskap, sånn helt på egenhånd og uten å gi beskjed på forhånd. Da blir vi vel nødt til å nedgradere det igjen med en ekstern termostat ;)
 
Tilbake
Topp