Finn Berger
Moderator
Hvis dette skulle gjenta seg Finn, så er kanskje løsningen å gå til innkjøp av en dosett med alarm som gjerne brukes av dem litt opp i åra
Vis vedlegget 39813
- og plutselig så jeg mye lysere på framtida!
Hvis dette skulle gjenta seg Finn, så er kanskje løsningen å gå til innkjøp av en dosett med alarm som gjerne brukes av dem litt opp i åra
Vis vedlegget 39813
.
Det var jo rutinene som felte meg
Jeg tror jeg rutinemessig skal lage en liste på forhånd: "Tabber jeg må unngå i dag." Om jeg utfører en grundig analyse av det aktuelle bryggeopplegget, bør det være mulig å forutse mulige feiltrinn, og så forebygge dem på denne måten.
Se opp for sorte svaner da, Herr Berger. Du vet, utenkelig, men ikke umulig...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Get it on!Den fossile kaninen i kjevene til en fossil T-rex? Skjer ikke!
Get it on!
Tappet 30 liter dark mild i går. Hadde på en hettegenser med sånne bånd for å stramme rundt hetta. Lente meg frem ved bøtta og presterte å dyppe et av de båndene godt nedi ølet. Krysser fingrene for at det går bra. Har satt ei flaske på badet for ekstra varm karbonering. Tenker å smake på den etter noen uker for å se om det smaker noe som ikke skal være der.
Altså... Med Grainfather Connect og små, fargerike plastbokser som jeg har målt opp humle og notert hva det er og når det skal i på med postit-lapper, så er jeg neimen ikke langt unna dette her...Hvis dette skulle gjenta seg Finn, så er kanskje løsningen å gå til innkjøp av en dosett med alarm som gjerne brukes av dem litt opp i åra
Vis vedlegget 39813
Mesker i kjøleboks. Har en falsk bunn med en liten slange fra midten og ut til kranen. Kanskje jeg skulle festet den med en klemme? For nå løsnet denne, så måtte helle over i et gjæringskar med en slags filterduk festet med klesklyper, og så tilbake. Fikk 14 liter 1052 av 6 kg malt. Jeg har et eget naturtalent når det gjelder å få dårlig utbytte.
Målte opp mineraler til vannjustering ihht bryggekalkulator.no før jeg fikk i meg kaffe, burde tenkt at det kom til å gå galt.... Lager en Smash IPA Amarillo.
Min visuelle orden er ikke lik bryggekalkulator sin, jeg målte opp like deler CaSo4, CaCl2, og CaCO3 og NaHCO3 til mesk til en ipa, mesket inn, tilsatte mineraler rørte rundt og gikk inn for å få meg en kopp kaffe.
Keser meg opp på ymse og ser plutselig at det ikke var like deler So4 og Cl2 jeg skulle ha, men kun So4 i like deler i mesk og skyll.
Grunn til bekymring?
Sent fra Tapatalk
Bruker ikke alle labfrakk? Litt som forskerne fra Larsons gale verden.Er det noe jeg har lært av å se samtlige episoder av Midsomer Murders (flere ganger), så er det at folk med hettegenser betyr trøbbel. Ta dette som et hint fra gamle Gambrinus, som stadig våker over oss og prøver å styre oss inn på den smale sti. Personlig brygger jeg kun i T-trøye - og selvfølgelig passende benklær.
Jeg brygger i en garasje. Med åpen dør. Det er ofte en smule kjølig. Så hold deg fast: Jeg brygger ofte i hettegenser.... eller egentlig en hettefleecejakke, men uansett. Hette. Tror ikke det er utslagsgivende på ølkvaliteten.Er det noe jeg har lært av å se samtlige episoder av Midsomer Murders (flere ganger), så er det at folk med hettegenser betyr trøbbel.
Hvit labfrakk eller grå morgenkåpe avhengig av om jeg har vært utomhus først. Kler meg ikke om til morgenkåpe for anledningen...Bruker ikke alle labfrakk? Litt som forskerne fra Larsons gale verden.
Sikker på at det var luft og ikke CO2 som ble slått ut av ølet?Skulle fate fra grainfather idag, men av en eller annen grunn kom det luft inni slangen, skjønner ikke helt hvor det kommer ifra
Mulig, ølet smaker helt greit Så langt iallefallSikker på at det var luft og ikke CO2 som ble slått ut av ølet?