Bryggertabber

Ny dag, nye bryggetabber, har brygget 50l wipa å 50l neipa idag. Svogeren min å jeg fant ut at det måtte bli godt med appelsinskall på wit, uten noe mer ettertanke heiv vi oppi 40g. Kokte ferdig å startet wp, etterhvert så vi at tempen omtrent stod stille, viste seg å være helt tett pga appelsinskall... fikk seg en time ekstra på ukjent temperatur før vi fikk overført til gjæringskar
 
Når du har CO2 høstet på hjemmelaget patent med syltetøyglass (dere vet sikkert hva eg mener) og er spent på om det nå virker i kjøleskapet til coldcrash.
Setter gjæringskaret i kjøleskapet i går kveld, skal ned å ha gelantin oppi i dag før eg skal på jobb.
Da er alt stilleståande i CC-glassene.
Merkelig...
Lokket på bøtta har såvidt åpnet seg under forflyttingen:eek:
Det får gå som der går...
 
Onsdagens idiot! Lurer på hva som skjer med meg:
Tappet en Nelson pale ale på fat, hadde 1-2 liter igjen som skulle på flaske og hadde tatt vare på litt vørter i en liten boks og lagt i fryseren.
Tok opp boksen og ga vørteren et oppkok. Reagerte på at det var mye mer en eg hadde trodd og husket. "Hvorfor har eg ikkje latt hele denne literen gjære?" Jaja, eg tok med deg 3 flasker med litt vørter og flasket som vanlig.
Resten av vørteren gikk i vasken.

Sitter på jobb og snakker med en kollega om å flaske med vørter.
Så skjer det...
"Nei, faen! Eg flasket jo med weizenvørteren!!!"
Eg hadde tatt vare på en liter slik at eg skulle ha til kanskje hele batchen med hveteøl som står og gjærer nå...
I fryseren ligger det en liten boks med pale ale vørter.

Note to self:
MERK BOKSENE MED NAVN PÅ RESTVØRTER!

Det mest positive eg kan si er at pale ale'en er en single hop Nelson og weizen'en er drevet av Nelson.
 
Onsdagens idiot! Lurer på hva som skjer med meg:
Tappet en Nelson pale ale på fat, hadde 1-2 liter igjen som skulle på flaske og hadde tatt vare på litt vørter i en liten boks og lagt i fryseren.
Tok opp boksen og ga vørteren et oppkok. Reagerte på at det var mye mer en eg hadde trodd og husket. "Hvorfor har eg ikkje latt hele denne literen gjære?" Jaja, eg tok med deg 3 flasker med litt vørter og flasket som vanlig.
Resten av vørteren gikk i vasken.

Sitter på jobb og snakker med en kollega om å flaske med vørter.
Så skjer det...
"Nei, faen! Eg flasket jo med weizenvørteren!!!"
Eg hadde tatt vare på en liter slik at eg skulle ha til kanskje hele batchen med hveteøl som står og gjærer nå...
I fryseren ligger det en liten boks med pale ale vørter.

Note to self:
MERK BOKSENE MED NAVN PÅ RESTVØRTER!

Det mest positive eg kan si er at pale ale'en er en single hop Nelson og weizen'en er drevet av Nelson.

Been there, done that:(.

- så nå merkes alle vørterflasker, ja. Og alle gjæringskar:D!
 
Tips: Fryseteip | STOKVIS | Jula

Merker alt som fryses med denne (eller tilsvarende kjøpt i dagligvarebutikk eller lignende). Lett å skrive på med enten sprittusj eller kulepenn.

Ellers fryser jeg sjelden ned vørter som ikke har dedikert formål (som gjerne er karbonering av batchen den kommer fra).

Eksempel fra kveiken jeg nylig hentet fra fryseren:
20190403_195416-kveikfrafryser.jpg
 
Sist redigert:
Går spennende tider imøte her også.
6 forskjellige umerkede vørterslanter skal brukes til karbonering.
Får håpe at bunnen og flaska ikke skiller lag under karboneringen:)
 
I går var det tid for nye tabber. Mitt første forsøk på virkelig kraftig øl på over 10% ABV skulle bli Birger Eriksen. OG bør ligge på 1.110+ for godt resultat. Slik ble det ikke. Kort fortalt så var planen no-sparge (også en første gang for meg). Da jeg fikk for lite vørter fra dette gjorde jeg det fatale valget å helle mer vann i bryggekjelen uten å sjekke SG. Det var selvsagt masse godsaker igjen i mesken, og da jeg innså dette forsøkte jeg å forlenge koketiden og varmet skyllevann for å få mer ut av mesken. Delvis suksess, men fortsatt havnet OG på kun 1.099.

Hele historien er her:
Birger Eriksen-dagen

Lærdom: Tilsett aldri vann i kokekjelen på et øl der du ønsker høyest mulig OG. No-sparge har dårlig effektivitet. Ta høyde for at du kanskje må skylle litt likevel.
 
Brygger en wit, tenkte den bare kunne stå å meske mens jeg lagde/spiste middag. Satte den på 66°, å gjorde det jeg skulle. Når jeg sjekket igjen, så hadde mesketemperaturen falt til 59°c. Hadde sikkert ikke trykt ned overflow pipe å litt Stuckmash pga hvete
 
Brygga Festbier i dag, og så blei det litt surr under oppveiinga. Tømte en sekk pilsnermalt, og måtte begynne på en ny. Sånt er jo ikke alltid så lett!

Så jeg endte opp med en ekstra kilo pilsnermalt i oppskrifta, altså til sammen 8,5 kilo i stedet for 7,5 kilo. Dermed blei jeg lettere sjokka da jeg målte preboil SG. Den skulle vært 1.048, men var 1.054.

Dilution and boil-off-kalkulatoren til Brewersfriend fortalte meg at jeg skulle tilsette 5 liter vann for å komme ned på riktig SG, så dermed gjorde jeg det.

En artig bieffekt av dette: Kokinga var godt i gang da jeg dumpa 5 liter kaldt vann oppi. Jeg skummer ved oppkok, og det var ikke skum igjen da jeg tilsatte det kalde vannet. Men da det så kokte opp på nytt, var det plutselig ganske mye nytt skum, en ganske tjukk masse. Den skuffa jeg selvfølgelig ut - og nå lurer jeg på om det blir noen merkbar effekt av det.

Kanskje en ny teknikk:)?

Jeg endte opp med 27 liter i dunken, og 4-5 liter ekstra vørter. Og en OG på 1.060, som er tre poeng over det jeg sikta mot:(. Dette havner fort på oversida av 6%, og det er ikke bra.
 
Har akkurat karbonert en weissbier ferdig på fat. Den smakte ikke veldig godt, ikke veldig dårlig.

Tabben var å åpne en Weihenstephaner for å få noe å sammenligne med. Viser seg at jeg har laget 25 liter dodraug-øl [emoji51]

Skal si at usmakene kom fram, gitt!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
...hos meg er den skyldige mest at jeg ikke er så fryktelig glad i hveteøl. Drikker det når jeg er i Belgia. Det er litt som gresk salat i Hellas. Det smaker ikke like godt når det nytes ute av kontekst. Forstå det den som kan.
 
...hos meg er den skyldige mest at jeg ikke er så fryktelig glad i hveteøl. Drikker det når jeg er i Belgia. Det er litt som gresk salat i Hellas. Det smaker ikke like godt når det nytes ute av kontekst. Forstå det den som kan.

Det er noe av det samme med meg. Jeg drikker helst weissbier i Tyskland (Berlin). Jeg går ikke rundt og har lyst på det her hjemme.

Og så er det det at hvis det ikke er skikkelig godt, så er det ganske trist. Jeg drikker heller en "grei" pils enn en weissbier av samme kvalitet.
 
Gårsdagen gikk i motvind på alle bryggetekniske punkter.
Skulle brygge ute, ny stikkontakt og kurs. Strømmen gikk noen ganger og tok det tok unormalt lang tid å varme opp vannet.
(Spiller sikringens ampere noen betydning i effekt i apparatet?). Måtte sloss litt under koking og.
Solstikk eller ei, da maltet var kommet i vannet, så viste temp måleren 80 grader:eek: Fikk oppi 8 liter kaldt vann og ned til 67 grader.
ph målerern må ha vært i ulaget, for den viste annet en forventet.
Effektiviteten gikk til helsiken og etter en 10 (!!!) timer lang bryggedag endte eg opp med 22 liter med en OG på 1.044. 5.2 kg malt.
Skulle oksygenere, fant frem kolben. Tom flaske... Hadde heldigvis en i reserve.
Dekanterte gjæren, og ser at "hmm, var det ikkje litt mye gjær som forsvant nå?" Laget uansett en større starter en eg hadde behov for, så det burde være nok.
Satte pilsvørteren i tempkontrollkjøleskapet. Tror du det passet? Det gikk opp for meg at eg faktisk aldri har hatt et 30 liters gjæringskar inni der. Måtte presse og igjen døra og feste den med borrelås:D
Skulle koble på slangen til Co2høstingsglassene. Da eg presset den ned på gummien, falt gummien ned i gjæringskaret, og der skal den få ligge...

Måtte neste gang være bedre...
 
Gårsdagen gikk i motvind på alle bryggetekniske punkter.
Skulle brygge ute, ny stikkontakt og kurs. Strømmen gikk noen ganger og tok det tok unormalt lang tid å varme opp vannet.
(Spiller sikringens ampere noen betydning i effekt i apparatet?). Måtte sloss litt under koking og.
Solstikk eller ei, da maltet var kommet i vannet, så viste temp måleren 80 grader:eek: Fikk oppi 8 liter kaldt vann og ned til 67 grader.
ph målerern må ha vært i ulaget, for den viste annet en forventet.
Effektiviteten gikk til helsiken og etter en 10 (!!!) timer lang bryggedag endte eg opp med 22 liter med en OG på 1.044. 5.2 kg malt.
Skulle oksygenere, fant frem kolben. Tom flaske... Hadde heldigvis en i reserve.
Dekanterte gjæren, og ser at "hmm, var det ikkje litt mye gjær som forsvant nå?" Laget uansett en større starter en eg hadde behov for, så det burde være nok.
Satte pilsvørteren i tempkontrollkjøleskapet. Tror du det passet? Det gikk opp for meg at eg faktisk aldri har hatt et 30 liters gjæringskar inni der. Måtte presse og igjen døra og feste den med borrelås:D
Skulle koble på slangen til Co2høstingsglassene. Da eg presset den ned på gummien, falt gummien ned i gjæringskaret, og der skal den få ligge...

Måtte neste gang være bedre...
Fælt å flire, men... :)
 
Tilbake
Topp