Bryggertabber

Under kverning av malt til morgendagens brygg fant jeg ikke caramunichmaltet.
Nåja. Får vel ha oppi noe tilsvarende tenkte jeg. Så skulle jeg ha litt Munich. Så litt mørk ut tenkte jeg, men det demret ikke helt før jeg tok noen korn i munnen.
De var steinharde og smakte mer røstet enn søtt.
En kjapp titt på ordrehistorikken fra brewshop viste at 1 kg caramunich var innkjøpt for ikke så lenge siden.
Nå lå det sammen med 5 kg Munich!
Argh
Bland det godt og del opp i 1/4 så har du rundt 250 gram caramunich og 1,25 kg munich, kan fint brukes i en Vestkyst da for eksempel som har 4% crystal 130-150 ebc, 4% light crystal 70 ebc, og resten munich.
 
Bland det godt og del opp i 1/4 så har du rundt 250 gram caramunich og 1,25 kg munich, kan fint brukes i en Vestkyst da for eksempel som har 4% crystal 130-150 ebc, 4% light crystal 70 ebc, og resten munich.
Det er også en mulighet.
Blande det ut og bruke det slik du nevner.
Tror ikke det blir Vestkyst. Eller kanskje.... Har ikke smakt den så kanskje jeg burde gjøre et forsøk. Går det å bruke 1318 London ale til den?
 
Bland det godt og del opp i 1/4 så har du rundt 250 gram caramunich og 1,25 kg munich, kan fint brukes i en Vestkyst da for eksempel som har 4% crystal 130-150 ebc, 4% light crystal 70 ebc, og resten munich.

Det er ikke noe münchenermalt i Vestkyst. De resterende 92 prosentene er Maris Otter.

Det er også en mulighet.
Blande det ut og bruke det slik du nevner.
Tror ikke det blir Vestkyst. Eller kanskje.... Har ikke smakt den så kanskje jeg burde gjøre et forsøk. Går det å bruke 1318 London ale til den?

Vestkyst må du avgjort prøve! Og 1318 er husgjæren til Kinn, og egentlig den eneste som kan komme på tale. Det blir ikke Vestkyst uten:).

Oppskrifta har du her: Oppskrift Kinn Vestkyst

Jeg ville ikke la humla ligge i i 10 dager; synes 7 er maks. Men for å få riktig smak er det viktig at du ikke hiver i humla før hovedgjæringa er ferdig. (NEIPA-humlingsteknikker blir feil, det har jeg prøvd. Her skal du ikke ha noen biotransformasjon.) Og glem det som står om primær- og sekundærkar, selvfølgelig.
 
Det er ikke noe münchenermalt i Vestkyst. De resterende 92 prosentene er Maris Otter.



Vestkyst må du avgjort prøve! Og 1318 er husgjæren til Kinn, og egentlig den eneste som kan komme på tale. Det blir ikke Vestkyst uten:).

Oppskrifta har du her: Oppskrift Kinn Vestkyst

Jeg ville ikke la humla ligge i i 10 dager; synes 7 er maks. Men for å få riktig smak er det viktig at du ikke hiver i humla før hovedgjæringa er ferdig. (NEIPA-humlingsteknikker blir feil, det har jeg prøvd. Her skal du ikke ha noen biotransformasjon.) Og glem det som står om primær- og sekundærkar, selvfølgelig.
Skal ha Vestkyst i tankene.
Har bare centennial liggende av humlene som er brukt i oppskriften.
 
Stemmer. Men så spørs det da om man merker noe av at der er litt munich light i gristen.

Visse ting er hellige;). Du kødder ikke med oppskrifta til Vestkyst. (Jeg snakker av bitter erfaring:(.)

Neida, hvis det er det lyse münchenermaltet vi snakker om, går det nok bra. Men så er det det med å bruke tysk karamellmalt her, da:rolleyes:.
 
Visse ting er hellige;). Du kødder ikke med oppskrifta til Vestkyst. (Jeg snakker av bitter erfaring:(.)

Neida, hvis det er det lyse münchenermaltet vi snakker om, går det nok bra. Men så er det det med å bruke tysk karamellmalt her, da:rolleyes:.
Har konvertert til det jeg har hatt på lager når jeg har brygget "Vestkyst". Så aldri en ren klone, det har blitt med et tilnærmet utgangspunkt i den oppskriften. Kanskje jeg skal bestille inn TF malt ved neste batch "Vestkyst". Sliter litt med bli kvitt noen maltsorter etter jeg kjøpte fra Grim og Gryt, kanskje det er på tide med en opprydding på maltlageret uansett.
 
Har konvertert til det jeg har hatt på lager når jeg har brygget "Vestkyst". Så aldri en ren klone, det har blitt med et tilnærmet utgangspunkt i den oppskriften. Kanskje jeg skal bestille inn TF malt ved neste batch "Vestkyst". Sliter litt med bli kvitt noen maltsorter etter jeg kjøpte fra Grim og Gryt, kanskje det er på tide med en opprydding på maltlageret uansett.

TF lager ikke 130-150 EBC lenger: http://www.fawcett-maltsters.co.uk/uploads/2/0/2/6/20260333/spec_table_ebc.pdf

Jeg bruker det 120 EBC TF-maltet som Bryggselv spesialbestiller fra dem, eller et Crystal T50 (130 EBC) fra Simpsons. Det siste kommer jo ganske nær i farge, men sammenliknet med dagens Kinn-brygg, er ølet likevel litt lysere. Jeg lurer på om Kinn kanskje nå bruker det litt mørkere 150-175-maltet?

Sender dem en mail:).
 
Mitt første møte med en gjærlås var som tre-åring. Farmor og farfar var kjent for å lage god nypevin. På den tiden gikk jeg hele tiden rundt med en liten leke i hånda. Da vi skulle hjem igjen fra farmor og farfar fant vi ikke leken og jeg ble hysterisk, men den var vekk. Et par måneder seinere ringer farmor for å si at de fant den igjen. I bunnen av vindunken.
 
Mitt første møte med en gjærlås var som tre-åring. Farmor og farfar var kjent for å lage god nypevin. På den tiden gikk jeg hele tiden rundt med en liten leke i hånda. Da vi skulle hjem igjen fra farmor og farfar fant vi ikke leken og jeg ble hysterisk, men den var vekk. Et par måneder seinere ringer farmor for å si at de fant den igjen. I bunnen av vindunken.

Et spørsmål melder seg uunngåelig: Hvordan blei vinen:p?
 
Jeg har lurt i ti dager på om jeg gjorde en tabbe. Måtte tilsette gjær ca 12 timer etter Campden.

Men det er tydeligvis lang nok tid, har gjæret fra 1.064 ned til 1.009 nå.

Var litt skeptisk da så å si all info jeg så var minimum 24 timer. Mens et par mente det eneste som kunne skje var at gjæring kom tregere i gang.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Åpnet kjøleskapet! Pang!

a908a3e613c15b13cae36dace572d760.jpg


RIP Growler


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp