Har gjort det der noen ganger. Ikke så moro å ta den på når vannet er over 60 grader.Bare nesten!
Denne bør visst på før meskevannet er for varmt...
Rakk det!!
Hansker er alltid lurtHar gjort det der noen ganger. Ikke så moro å ta den på når vannet er over 60 grader.
De der er for korte, er de ikke? Har nemlig prøvd hva som skjer når hanskene fylles med glovarmt vann.Hansker er alltid lurt
Fant det ut i går.....
Jo. Til å sette på filteret er det. Det har du jo rett i.De der er for korte, er de ikke? Har nemlig prøvd hva som skjer når hanskene fylles med glovarmt vann.
Nå må folk lære. Det hele er jo enkelt.
Murphy's lov gjelder alltid: Det som kan gå galt, vil gå galt, og det vil gå galt på det verst tenkelige tidspunkt.
Men det finnes et enkelt forsvar: Ha alltid to av det som kan gå i stykker. Dermed gjør det ikke noe om det ene ryker - og følgelig vil det ikke gjøre det.
Tidlig i bryggerkarrieren knuste jeg hydrometeret mitt, men heldigvis ble jeg hjulpet til å forstå hvordan jeg på denne enkle måten kunne unngå at det skulle gjenta seg. Og de to hydrometrene jeg skaffet meg den gangen, har jeg fremdeles.
Jeg har også to erlenmeyerkolber, to tappestaver (utrolig lett å miste en av de små delene om du bare har en) og to kokeplater. (Jeg bruker riktignok begge platene, men kan klare meg med en. Det funker.)
NB! Dette gjelder bare ting. Jeg er stadig monogam, og det har fungert.
Refraktometer! Jeg bruker både hydrometer og refraktometer ved måling av OG og FG for å sikre mest mulig kontroll med evt. avvik på de målingene. For alle andre SG-målinger er refraktometer utrolig praktisk. Mindre mengde og mindre tempavhengig.Oooog der knuste nok et hydrometer under OG-måling. Uten backup-hydrometer. At jeg aldri lærer.
Been there. Måtte pumpe vørteren over i bøtter for å få satt det på.Bare nesten!
Rakk det!!
Glemte humleposen da.Been there. Måtte pumpe vørteren over i bøtter for å få satt det på.
Bare nesten!
Rakk det!!
Viktig del av juleølbrygginga å gi litt til nissen.Når stormgjæren går over stokk og stein....JuleØl in the making.
Her valgte jeg å skippe spunding valve pga vørter stod litt høyt (32 liter i fermentasuarusen)! jeg bare åpnet Sikkerhetsventilen .....
Går sikkert bra uansett. Jeg har hatt flasker som har gjæret ned til 0 fra 1010.
Kraftig karbonert, men ingen bomber. I tillegg kommer sukkeret som ble tilsatt for karbonering. Ca 5-6 gram.
Kom på mens jeg skrev at jeg ikke hadde lettet på trykket på de flaskene jeg nevnte. Har 10 flasker stående i garagen. Gikk ut og lettet litt på korken på alle. Vil gjenta det kanskje 3 ganger med en dag i mellom. Skal gi de bort til en bekjent da jeg ikke er helt fornøyd med smaken. Ikke pga ettergjæring, men oppskrift.Hvis det stemmer så er det greit å vite når man flasker Saison
en bekjent
Har to gjæringskar.
Det ene skulle tørrhumles.
Tørrhumlet i feil kar.
Nå får jeg en saison tørrhumlet med 3g/l Denali.
Det blir interessant.
Over og ut.