Bryggertabber

Bare nesten!
Denne bør visst på før meskevannet er for varmt...

dfd349175838f130ea3d3624648e3921.jpg


Rakk det!!
 
Nå må folk lære. Det hele er jo enkelt.

Murphy's lov gjelder alltid: Det som kan gå galt, vil gå galt, og det vil gå galt på det verst tenkelige tidspunkt.

Men det finnes et enkelt forsvar: Ha alltid to av det som kan gå i stykker. Dermed gjør det ikke noe om det ene ryker - og følgelig vil det ikke gjøre det.

Tidlig i bryggerkarrieren knuste jeg hydrometeret mitt, men heldigvis ble jeg hjulpet til å forstå hvordan jeg på denne enkle måten kunne unngå at det skulle gjenta seg. Og de to hydrometrene jeg skaffet meg den gangen, har jeg fremdeles.

Jeg har også to erlenmeyerkolber, to tappestaver (utrolig lett å miste en av de små delene om du bare har en) og to kokeplater. (Jeg bruker riktignok begge platene, men kan klare meg med en. Det funker.)

NB! Dette gjelder bare ting. Jeg er stadig monogam, og det har fungert.

Jeg hadde bare ett hydrometer som jeg likte veldig godt i 8 år,
før jeg knuste det på tirsdag
 
Oooog der knuste nok et hydrometer under OG-måling. Uten backup-hydrometer. At jeg aldri lærer.
Refraktometer! Jeg bruker både hydrometer og refraktometer ved måling av OG og FG for å sikre mest mulig kontroll med evt. avvik på de målingene. For alle andre SG-målinger er refraktometer utrolig praktisk. Mindre mengde og mindre tempavhengig.
 
Bare nesten!
Denne bør visst på før meskevannet er for varmt...

dfd349175838f130ea3d3624648e3921.jpg


Rakk det!!

Jeg var så heldig i dag at jeg var 10 minutt inn i meskingen før jeg oppdaget at det manglet.

Overførte alt til ett gjæringskar for å få satt på filteret. Har prøvd en gang uten å da hadde jeg altfor mye problem etter kok at jeg satser på jeg ikke har ødelagt alt med den midlertidige overføringen..
 
Potensiell bryggetabbe. Flasket 21L berliner weisse, med brett. Tok sjansen på å tilsette 230g spraymalt, til 2.7 volumer. Det stemmer nok ikke at brett spiser alt uansett, Rodembach tror jeg er 1012. Den var på 1012 22. august, så håper det ordner seg.
ee24399191243ed393da3a3a3c22096c.jpg
 
Går sikkert bra uansett. Jeg har hatt flasker som har gjæret ned til 0 fra 1010.
Kraftig karbonert, men ingen bomber. I tillegg kommer sukkeret som ble tilsatt for karbonering. Ca 5-6 gram.
 
Går sikkert bra uansett. Jeg har hatt flasker som har gjæret ned til 0 fra 1010.
Kraftig karbonert, men ingen bomber. I tillegg kommer sukkeret som ble tilsatt for karbonering. Ca 5-6 gram.

Hvis det stemmer så er det greit å vite når man flasker Saison
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hvis det stemmer så er det greit å vite når man flasker Saison
Kom på mens jeg skrev at jeg ikke hadde lettet på trykket på de flaskene jeg nevnte. Har 10 flasker stående i garagen. Gikk ut og lettet litt på korken på alle. Vil gjenta det kanskje 3 ganger med en dag i mellom. Skal gi de bort til en bekjent da jeg ikke er helt fornøyd med smaken. Ikke pga ettergjæring, men oppskrift.
 
Tilbake
Topp