Bryggertabber

Søndagen startet bra med god frokost.

Lette fram alt bryggeutstyret, og fant ut at jeg skulle stille litt på kverna for å få litt mindre mel av malten.
Så da var jeg plutslig tilbake til super rask skylling, så er nok på tide at jeg begynner å måle avstanden mellom rullene så jeg får stillt inn dette skikkelig.

Vørtern som skulle bli 1060->1065 havna på 1040..
 
Har selv helt ut noen kilo med helt grei malt og kalt det en dag fordi jeg har glemt falsbunnen. Trasige greier. Forhåpentligvis glemmer du det ikke neste gang.
 
Opplevde ved forrige bryggedag at falskbunnen i MLT'n ble deformert.
Uvisst hvorfor så jeg vurderer å gå til innkjøp av meshfilter eller noe alla strainer, da jeg fikk VELDIG mye korn over til HLT'n som igjen førte til dårlig effektivitet.
Volum etter kok så ut til å være 42liter men da jeg hadde tømt HLT'n hadde jeg kun 36ltr i gjøringskaret.
Jeg skjønte først under siste 15 min at det var VELDIG mye korn i HLT'n da whirlpool-røret hele tiden tettet seg..
 
Opplevde ved forrige bryggedag at falskbunnen i MLT'n ble deformert.
Uvisst hvorfor så jeg vurderer å gå til innkjøp av meshfilter eller noe alla strainer, da jeg fikk VELDIG mye korn over til HLT'n som igjen førte til dårlig effektivitet.
Volum etter kok så ut til å være 42liter men da jeg hadde tømt HLT'n hadde jeg kun 36ltr i gjøringskaret.
Jeg skjønte først under siste 15 min at det var VELDIG mye korn i HLT'n da whirlpool-røret hele tiden tettet seg..

kan det være mulig att du resirkulerte med høyt flow på pumpen, så pumpen rett og slett laget denne deformering i ett forsøk på att få inn mer vørter inn til huset?
 
Skulle brygge juleøl i dag. Sen kveld i går gjorde at jeg kom sent i gang, men alt gikk bra med forberedelsene, og jeg fikk mesket inn fint.

Tabbe1: Etter innmesk trykket jeg start på appen til Grainfather, og innså ikke at det betydde pumpestart. Jeg hadde ikke satt på arm, og kjører selvfølgelig uten kuleventil (siden den tetter seg). Resultatet var fontene over hele bryggemaskinen. Tapte litt væske på det og tilsatte en liter ekstra vann mens jeg bannet og vasket.

Så fikk jeg i gang meskeprogrammet og gikk for å spise frokost.

Da jeg kom ned igjen, tabbe 2:
Vørter over hele gulvet. Her var det tydelig at slangen hadde lagt seg med åpningen inn mot kanten slik at det nesten tettet, og vørter hadde tydligvis tvunget seg ut gjennom en utett pakning. Mer banning og rengjøring. Og da jeg skulle flytte Grainfather fikk jeg støt! Den andre lekkasjen hadde tydeligvis skapt en overledning til jord i pumpa. Koblet fra strømmen og forsøkte å rengjøre så godt jeg kunne, men til ingen nytte: overledning til jord fra den ene fasen i pumpa.

Ga nesten opp her, men er ikke den som liker å la ting gå til spille. Skyllet gjennom og bruker backupsystemet (min gamle BIAB-kjele) for resten. Aner ikke hvordan dette kaosbrygget blir til slutt. Akkurat nå renner maltrøret av seg de siste dråpene i Grainfatheren, og så blir det å øse over og koke opp i BIAB-kjelen. Om dette blir godt så blir det umulig å gjenskape.

Anti-tabbe: Glad jeg beholdt delene til BIAB-systemet (hadde tenkt å selge spiralkjøleren). Moral: Det er alltid kjekt med en backupløsning, plan B e.l.

Oppdatering: Gjær pitchet nå. OG på 1061 mot planlagt 1072. Oh well. BU/GU blir jo litt høyere, så det blir lettere og bitrere enn planlagt. Kan bli OK øl, likevel. Vørteren smaker godt, men har en liten bitterhet i ettersmaken, ja.
Flasket dette i dag. Endte på 6.1% (Skulle vært over 7.5%). Oppskriften er jo for en "winter warmer", et sterkt, mørkt koseøl, og det er også det jeg har hatt de tre foregående årene. I år blir det nok mer et mørkt, litt bittert matøl som jeg tipper vil passe godt til ribbe eller til og med pinnekjøtt om tilbehøret gir litt sødme for å balansere bitterheten (kålrotstappe er f.eks. faktisk litt søt), eller om det er brunet litt i ovnen. Jeg tror tabbeølet blir greit. Datteren min foreslo å kalle det "Julekrøll", og det er mulig det blir navnet.

Moralen: RDWHAHB.
 
Opplevde ved forrige bryggedag at falskbunnen i MLT'n ble deformert.
Uvisst hvorfor så jeg vurderer å gå til innkjøp av meshfilter eller noe alla strainer, da jeg fikk VELDIG mye korn over til HLT'n som igjen førte til dårlig effektivitet.
Volum etter kok så ut til å være 42liter men da jeg hadde tømt HLT'n hadde jeg kun 36ltr i gjøringskaret.
Jeg skjønte først under siste 15 min at det var VELDIG mye korn i HLT'n da whirlpool-røret hele tiden tettet seg..

Deformering av falskbunn er bankers for høy flow ifht det maltsengen din tålte. Hvorfor fikk du korn over i HLT? Mener du BK? HLT = skyllevannstanken, BK = kokekjelen. Deformert falskbunn PLUSS dårlig effektivitet er et godt tegn på dårlig flow gjennon maltsengen så du da kjørte for hardt på med pumpa. Og hehe spes siden du hadde korn i kokekjelen. Ubalansert.

For best mulig flow med pumpe så bør det kvernes optimalt for flow, altså mest mulig intakte skall (med innmaten må fortsatt knuses, så det er kverneteknikk) og så bør du ikke skru på pumpa med en gang, men la maltsengen naturlig sette seg noe før du skrur den på. Og selvsagt å vite hvor mye du kan kjøre pumpa på med forskjellige grister. Uten å bygge om noe så er det bare å prøve å feile og kjenne etter i mesketønna hvor mye flow den tåler og så ta det derfra. Det skal føles ut som spaghetti omtrent når du stikker meskespaden nedi der, er det hardt i bunn så har du allerede dratt det for langt.

Du trenger ikke kjøpe noe nytt, men må bare sette deg inn i hvordan oppsettet du har oppfører seg.
 
Sist redigert:
Kjølte litt for mye på lørdag og pitchet Gjerneskveiken i 26 grader istedenfor 35. Da er det litt godt å se at det har kommet seg over 40 grader i dag (etter ca 48 timer). Det tyder på at ihvertfall noe av stormgjæringen får jobbet ved riktig temperatur (over skaptemperatur på 39 grader).

Regner med stormgjæringen er over i morgen.
 
Skulle overføre mitt første øl fra fat-til-fat (corny).
Sort ball-lock i begge ender - check.
Passe rør mellom - check.
2 bar trykk in - check.
Slangeklemmer - [FFS]
Resultatet var omtrent som man kan forvente om man pisser samtidig som man hopper på en trampoline. Makan til spredning. Siden det var mye bringebær i ølet, lukter det nå rimelig interessant på bryggeloftet.

Utsetter resten av vaskinga til ånden kommer over meg....
 
Haha, pisse og hoppe trampoline. Det jeg har gjort for en slik løsning er at jeg har satt på en billig BT-regulator foran som tar ned hovedttrykket til minimalt med trykk. Da sparer man litt gass i lengden og :)
 
Jeg ville tatt med fyren ut for en øl eller "to", uten å spørre om hva som skjedde. Sikkert greit å verifisere at det er en vørtertom tank man skal grave ut maltet fra.
 
Oooog der knuste nok et hydrometer under OG-måling. Uten backup-hydrometer. At jeg aldri lærer.

Nå må folk lære. Det hele er jo enkelt.

Murphy's lov gjelder alltid: Det som kan gå galt, vil gå galt, og det vil gå galt på det verst tenkelige tidspunkt.

Men det finnes et enkelt forsvar: Ha alltid to av det som kan gå i stykker. Dermed gjør det ikke noe om det ene ryker - og følgelig vil det ikke gjøre det.

Tidlig i bryggerkarrieren knuste jeg hydrometeret mitt, men heldigvis ble jeg hjulpet til å forstå hvordan jeg på denne enkle måten kunne unngå at det skulle gjenta seg. Og de to hydrometrene jeg skaffet meg den gangen, har jeg fremdeles.

Jeg har også to erlenmeyerkolber, to tappestaver (utrolig lett å miste en av de små delene om du bare har en) og to kokeplater. (Jeg bruker riktignok begge platene, men kan klare meg med en. Det funker.)

NB! Dette gjelder bare ting. Jeg er stadig monogam, og det har fungert.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp