Skulle brygge juleøl i dag. Sen kveld i går gjorde at jeg kom sent i gang, men alt gikk bra med forberedelsene, og jeg fikk mesket inn fint.
Tabbe1: Etter innmesk trykket jeg start på appen til Grainfather, og innså ikke at det betydde pumpestart. Jeg hadde ikke satt på arm, og kjører selvfølgelig uten kuleventil (siden den tetter seg). Resultatet var fontene over hele bryggemaskinen. Tapte litt væske på det og tilsatte en liter ekstra vann mens jeg bannet og vasket.
Så fikk jeg i gang meskeprogrammet og gikk for å spise frokost.
Da jeg kom ned igjen, tabbe 2:
Vørter over hele gulvet. Her var det tydelig at slangen hadde lagt seg med åpningen inn mot kanten slik at det nesten tettet, og vørter hadde tydligvis tvunget seg ut gjennom en utett pakning. Mer banning og rengjøring. Og da jeg skulle flytte Grainfather fikk jeg støt! Den andre lekkasjen hadde tydeligvis skapt en overledning til jord i pumpa. Koblet fra strømmen og forsøkte å rengjøre så godt jeg kunne, men til ingen nytte: overledning til jord fra den ene fasen i pumpa.
Ga nesten opp her, men er ikke den som liker å la ting gå til spille. Skyllet gjennom og bruker backupsystemet (min gamle BIAB-kjele) for resten. Aner ikke hvordan dette kaosbrygget blir til slutt. Akkurat nå renner maltrøret av seg de siste dråpene i Grainfatheren, og så blir det å øse over og koke opp i BIAB-kjelen. Om dette blir godt så blir det umulig å gjenskape.
Anti-tabbe: Glad jeg beholdt delene til BIAB-systemet (hadde tenkt å selge spiralkjøleren). Moral: Det er alltid kjekt med en backupløsning, plan B e.l.
Oppdatering: Gjær pitchet nå. OG på 1061 mot planlagt 1072. Oh well. BU/GU blir jo litt høyere, så det blir lettere og bitrere enn planlagt. Kan bli OK øl, likevel. Vørteren smaker godt, men har en liten bitterhet i ettersmaken, ja.