Bryggertabber

Brygget en kölsch på terrassen for noen dager siden. Meskingen gikk etter planen og jeg begynte overføring til kokekjelen og gikk inn for å rydde ut av oppvaskmaskina. Etter kjøkkentjenesten gikk jeg ut igjen for å sjekke fremdriften.. Og joda, krana på kokekjelen stod oppe og 8-9 liter fremtidig øl hadde funnet sin veg ned på terrassegulvet gjennom krana. Kjipt, men samtidig greit å gjøre den brøler'n ute for da er jeg ekstra obs på det når bryggeriet skal inn igjen..
 
Brygget en kölsch på terrassen for noen dager siden. Meskingen gikk etter planen og jeg begynte overføring til kokekjelen og gikk inn for å rydde ut av oppvaskmaskina. Etter kjøkkentjenesten gikk jeg ut igjen for å sjekke fremdriften.. Og joda krana på kokekjelen stod oppe og 8-9 liter fremtidig øl hadde funnet sin veg ned på terrassegulvet gjennom krana. Kjipt, men samtidig greit å gjøre den brøler'n ute for da er jeg ekstra obs på det når bryggeriet skal inn igjen..

Hehe. En klassiker, godt det var utendørs. Du fikk iallefall bekreftet at krana på kokekjelen ikke var tett, det er jo noe bare det.
 
Her har jeg tømt ut fem kasser infisert øl, en infeksjon som fikk oss til å kaste alt på kald side i fellesbryggeriet, og så går jeg rett ned i kjelleren og tar på et par av gjæringsfatene mine med uvaskede hender. :( :( :(
 
Jeg har bryggeriet mitt i kjelleren koblet til et tidsur. Uret står på mellom 16-23 på bryggedagen og av ellers. Det gjør det litt enklere å ha meskevannet klart når jeg kommer hjem fra jobb på ettermiddagen, da kan jeg bare helle oppi maltet og starte mesking. Deretter holder jeg på med andre ting imellom de forskjellige stegene i bryggeprosessen. Litt utpå kvelden når jeg er nede i kjelleren, merker jeg at bryggeriet er avslått, og klør meg litt i hodet. Det viser seg at tidsuret har en liten knapp merket "R" for "random", den har jeg kommet borti...

Så nå har jeg fått laget meg en "Random Blonde", men du skal se at det blir årets beste brygg.
 
Sorry at jeg sier det. Men hva var det jeg sa. Jeg sa ubåt ;) :)
Antar stigerørert byttes ut med et kort CO2 rør som ubåtens slange kobles til, men hvordan blir det dersom man presser ut desinfiserende veske med CO2 for å få O2 fritt fat bør det fylles med øl. Vil ubåten klare å få med seg like mye veske ut av fatet som med et stigerør i full lengde eller er gjenværende veskenivå så lite at ølet ikke påvirkes negativt av det?
 
Antar stigerørert byttes ut med et kort CO2 rør som ubåtens slange kobles til, men hvordan blir det dersom man presser ut desinfiserende veske med CO2 for å få O2 fritt fat bør det fylles med øl. Vil ubåten klare å få med seg like mye veske ut av fatet som med et stigerør i full lengde eller er gjenværende veskenivå så lite at ølet ikke påvirkes negativt av det?

Siste rest får du uansett ut ved å snu fatet på hodet og dra i sikkerhetsventilen, overtrykket blåser ut siste skvett.
 
Siste rest får du uansett ut ved å snu fatet på hodet og dra i sikkerhetsventilen, overtrykket blåser ut siste skvett.
Selvfølgelig. Burde nok postet i tråden for dumme spørsmål. Av og til er det greit å ha forumet til å tenke for seg.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Den lille skvetten som blir igjen er ikke merbar på 19 liter med øl er min erfaring ihvertfall
Gjorde en test med 1 dl i et fat og tømte ut gjennom ventilen med trykk. Det ble igjen ca 0,5 dl. Jeg tror dette er mer enn det som blir igjen med et stigerør. Sannsynligvis tåler ølet bedre 0,5 dl Starsan løsning enn et fat full med O2 når man starter fylling. Man bør bruke lav konsentrasjon når man gjør det på denne måte. Mulig det er bedre å purge et helt tomt fat en rekke ganger med CO2 enn å la det være igjen 0,5 dl Starsan når man bruker ubåt.
 
Gjorde en test med 1 dl i et fat og tømte ut gjennom ventilen med trykk. Det ble igjen ca 0,5 dl. Jeg tror dette er mer enn det som blir igjen med et stigerør. Sannsynligvis tåler ølet bedre 0,5 dl Starsan løsning enn et fat full med O2 når man starter fylling. Man bør bruke lav konsentrasjon når man gjør det på denne måte. Mulig det er bedre å purge et helt tomt fat en rekke ganger med CO2 enn å la det være igjen 0,5 dl Starsan når man bruker ubåt.
Vann rett ut av vannkokeren må jo være mye bedre enn en fosforsyreløsning for siste skylling? Jeg tror dessuten av vann rett fra kranen i de fleste kommuner er godt nok...
 
Klarte å sprekke trommehinnen på venstre øret (tror det bare er venstre..).

I en annen tråd er det en oppskrift på "alkoholfri" ingefærøl, der den gjærer i 2 dager før den settes i kjøleskap. Tenkte jeg skulle sjekke hvor mye alkohol det blir hvis man følger oppskriftene slavisk, og ikke bare lar flasker stå.

Typisk oppskrift fra nett, 150g sukker, saft fra en sitron, ingefær, Idun tørrgjær og fyll opp 1.5l flaske uten noe gjærlås etc.
Tenkte jeg måtte bevise for meg selv at dette var en idiotisk oppskrift.
Fylte opp på 1.5l brusflaske, med ball-lock kobling. Ikke store problemer etter to døgn, var litt futt i den men måtte klemme litt på flaska for å få dette videre ut. Ca 2% alkohol da, men mange glemmer jo et par døgn, og en oppskrift var å ha dette stående i 14 dager, så lot den stå et par dager lengre.

Flaska bulte såpass ut at den ikke kunne stå lengre, etiketten løsnet fra flaska og resterende 1.4l (etter prøvning) så ut til å være ca 1l da flaska var såpass mye videre. Tenkte jeg skulle unngå at den sprengte, og samtidig ta en måling. Tok en tappeslange og koblet på. Resultatet: høyt smell, selve slangen sprakk (løsnet ikke, men ble splittet).

Merket ikke noe særlig før jeg var på Bryggselv for å kjøpe et kar for å omstikke en vin. Helt syk metallisk klang fra tale der, og er nå en del annen audio også med samme klang. Men merker det helt klart mest på tale.

Men:
Jeg fikk i hvert fall bevist at det er en helt idiotisk oppskrift/fremgangsmåte, spesielt med tanke på at personer som ikke vet hvordan kullsyre/alkohol dannes lett finner disse. :)

Er for øvrig ca 4% nå, og flasken buler igjen (men nå kan jeg faktisk trykke i den uten at den er som glass)
 
Altså, OG er nesten 56 på den der, og om den gjærer helt ned, har den ca 7,3% abv... Hele hensikten er jo å ikke fylle flasken helt opp, klemme ut luften før du skrur på korken, og sette den i kjøleskapet når den er blitt hard, for å stoppe videre gjæring. Å kalle den alkoholfri blir feil, men alkoholsvak... :) Du fikk jo i det minste testet at PET flasker takler stort trykk :cool:
 
Klarte å sprekke trommehinnen på venstre øret (tror det bare er venstre..).

I en annen tråd er det en oppskrift på "alkoholfri" ingefærøl, der den gjærer i 2 dager før den settes i kjøleskap. Tenkte jeg skulle sjekke hvor mye alkohol det blir hvis man følger oppskriftene slavisk, og ikke bare lar flasker stå.

Typisk oppskrift fra nett, 150g sukker, saft fra en sitron, ingefær, Idun tørrgjær og fyll opp 1.5l flaske uten noe gjærlås etc.
Tenkte jeg måtte bevise for meg selv at dette var en idiotisk oppskrift.
Fylte opp på 1.5l brusflaske, med ball-lock kobling. Ikke store problemer etter to døgn, var litt futt i den men måtte klemme litt på flaska for å få dette videre ut. Ca 2% alkohol da, men mange glemmer jo et par døgn, og en oppskrift var å ha dette stående i 14 dager, så lot den stå et par dager lengre.

Flaska bulte såpass ut at den ikke kunne stå lengre, etiketten løsnet fra flaska og resterende 1.4l (etter prøvning) så ut til å være ca 1l da flaska var såpass mye videre. Tenkte jeg skulle unngå at den sprengte, og samtidig ta en måling. Tok en tappeslange og koblet på. Resultatet: høyt smell, selve slangen sprakk (løsnet ikke, men ble splittet).

Merket ikke noe særlig før jeg var på Bryggselv for å kjøpe et kar for å omstikke en vin. Helt syk metallisk klang fra tale der, og er nå en del annen audio også med samme klang. Men merker det helt klart mest på tale.

Men:
Jeg fikk i hvert fall bevist at det er en helt idiotisk oppskrift/fremgangsmåte, spesielt med tanke på at personer som ikke vet hvordan kullsyre/alkohol dannes lett finner disse. :)

Er for øvrig ca 4% nå, og flasken buler igjen (men nå kan jeg faktisk trykke i den uten at den er som glass)
"Hvordan bygge en sukker- og gjærdrevet rakett, del 1" [emoji23]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Hvilken slange var det som sprakk? Type og dimensjon.

Blir øret bra igjen?

Vi bruker gass som enten kveler, trykk som sprenger trommehinner, kjemikalier som spiser øyne til frokost. Vær forsiktig mine medbryggere.
 
TF lager ikke 130-150 EBC lenger: http://www.fawcett-maltsters.co.uk/uploads/2/0/2/6/20260333/spec_table_ebc.pdf

Jeg bruker det 120 EBC TF-maltet som Bryggselv spesialbestiller fra dem, eller et Crystal T50 (130 EBC) fra Simpsons. Det siste kommer jo ganske nær i farge, men sammenliknet med dagens Kinn-brygg, er ølet likevel litt lysere. Jeg lurer på om Kinn kanskje nå bruker det litt mørkere 150-175-maltet?

Sender dem en mail:).

Sendte dem en mail, og fikk svar fra Espen Lothe. Han bekrefter at originaloppskrifta hadde TF-malt, men sier at de har skifta malt oppgjennom. Nå bruker de Pale Ale (7-10 EBC), Cara Blond (20 EBC) og Crystal Malt (150 EBC) fra Castle.

Belgisk malt, altså. Det var et hardt slag:p. Jeg fortsetter nok å bruke det engelske - og jeg får dessuten ikke tak i Castle malt her i nærheten (tror jeg).

Basismaltet fra Castle er mørkere enn Simpson's MO (5 EBC), men så bruker de nå et mye lysere lyst karamellmalt - 20 EBC mot 70 EBC i originaloppskrifta.

I den forrige batchen jeg brygga, hadde jeg litt lav prosent krystallmalt. Nå står en med riktig prosent (4+4) til karbonering, så nå blir det spennende å teste den mot ei flaske fra Kinn.

Bare synd det ikke er mulig å få tak i ei flaske av den første Vestkysten jeg smakte en gang for åtte år sida, også:(.
 
Tilbake
Topp