Bryggertabber

Det er vel en tabbe å la ølet bli infisert - sjøl om jeg ikke er sikker på hvordan. Sannsynligvis er det ripete gjæringskar.

Jeg har brygget temmelig mye siden nyttår, og nå begynner det ene brygget etter det andre å vise symptomer. Så det er bare å begynne å rydde opp. I dag har jeg tømt ut godt over 30 liter, og vasket flaskene omhyggelig. phuuu - kjip jobb:(. Noe av det ølet var skikkelig godt, også, før svineriet tok det. En skotsk ale, bl.a., som jeg skal brygge om igjen snøggast råd er. (Trøst: Nå har jeg fått tak i EKG, så den blir enda bedre:).)
 
For ei stund sidan brygga eg rundt 22l irish red ale. Medan eg stod og kjølte ned vørteren slo det meg: "Eg likar jo eigentleg ikkje denne ølypen særleg godt...." Ølet vart ganske vellukka, men eg kan på ståande fot tenke meg minst 15 andre typar øl eg heller ville hatt rundt 20 liter av.
 
For ei stund sidan brygga eg rundt 22l irish red ale. Medan eg stod og kjølte ned vørteren slo det meg: "Eg likar jo eigentleg ikkje denne ølypen særleg godt...." Ølet vart ganske vellukka, men eg kan på ståande fot tenke meg minst 15 andre typar øl eg heller ville hatt rundt 20 liter av.

Favorittølet mitt:D. Men det kommer jo an på hva slags Irish Red vi snakker om. Kilkenny er noe skvip, så hvis du sto der med 22 liter klonet Kilkenny, har jeg dyp medfølelse. O'Hara's derimot .... :):).
 
  • Like
Reaksjoner: SSS
Det er vel en tabbe å la ølet bli infisert - sjøl om jeg ikke er sikker på hvordan. Sannsynligvis er det ripete
Fikk infisert brygg sent på året i fjor. Nå har jeg heldigvis ikke brukt samme gjæringsdunk igjen enda. Skal absolutt sjekkes for riper. Skulle jeg finne slike vil det å gå til 5000 korning med sandpapir fjærne problemet (for de som ikke vet det 5000korning regnes som "mirror fine").
 
Neinei. Brygg whatever du vil så lenge du bruker kjøleskapet til mer enn to temperatursteg :)

OK. Saison på 17-18-19-20-21-22-23-24-25-26:). (Har tvillinger på 565 og 566 stående på badegulvet nå som har gått den veien. Skal sette en ny på 565-slurry'en når disse er tappet, og da skal jeg sette den i kjøleskapet.)
 
Ok, jeg lover å brygge 22 liter Kilkenny hvis noen kommer opp med en god kloneoppskrift:p.

Her er ellers en særs god artikkel om temaet Irish Red: http://irishcraftbeer.blogspot.no/2009/12/reinventing-irish-red-ale.html Jeg er nok fryktelig enig med forfatteren:).
Interessant artikkel, er enig i en del poenger. Men ikke at nitro ødelegger. Det er en type øl jeg liker godt, og kommer til å lage en på ca 5%. Var litt kreativ en gang, og brukte Polaris og Cascade, funket ikke bra. Og litt sjokolademalt. Huff.

Liker tanken med denne: http://growlermag.com/homebrew-recipe/ med california lager-gjær.
Og denne, men kanskje litt mange malttyper: https://www.boulevard.com/BoulevardBeers/irish-ale/
 
Jeg har brukt Simcoe som bitterhumle + en liten dash sammen med Goldings som smakshumle. Ga en fin snert av furu/citrus - mest furu - som ikke ble påtrengende i smaken. Jeg synes det fungerte veldig bra.

Det var denne:
4 kg Maris Otter Pale
750 gr Carared (50 EBC)
250 gr havregryn
200 gr Victory 50 EBC
150 gr Roasted Barley
150 gr Caramber 70
100 gr Dark Crystal
100 gr Extra Special

15 gr. Simcoe ved 60
5 gr. Simcoe ved 15
35 gr Goldings ved 15
IBU 32
Mesk: 67/60 - 71/60 - 77/10
Gjær: WLP 013
Mesketeknikk: Batchsparging, 2 runder

(Skal gi 24 liter på 4,8% med 80% effektivitet. Dette blir et temmelig mørkt øl med ganske kraftig smak - laaaangt unna Kilkenny:). Litt i retning den andre som @bjartenataas lenker til.)
 
Sist redigert:
Synes jeg har sett noe lignende fra deg før...
Hvorfor setter du ikke gjæringskaret i en billig murerbøtte eller noe slikt når du bruker den lunefulle 530?
 
Synes jeg har sett noe lignende fra deg før...
Hvorfor setter du ikke gjæringskaret i en billig murerbøtte eller noe slikt når du bruker den lunefulle 530?
Flere ganger :) svaret er at jeg får akkurat igjen døra med vanlig gjæringskar. Har "løst" problemet med å holde meg til 15l, men det hjalp ikke nå. Ærlig talt mistenker jeg at det er løst lokk som er problemet. De siste gangene har jeg kjørt gjærlås og halvfullt kar. Da har lokket bretta seg og sett ut som om det er rett ved eksplodere, men det har gått greit :)

Blowoff (men da større hull enn det lille til gjærlåsen) eller helt uten lokk funker nok bedre. Uansett: hold et øye med denne jævelen.
 
Flere ganger :) svaret er at jeg får akkurat igjen døra med vanlig gjæringskar. Har "løst" problemet med å holde meg til 15l, men det hjalp ikke nå. Ærlig talt mistenker jeg at det er løst lokk som er problemet. De siste gangene har jeg kjørt gjærlås og halvfullt kar. Da har lokket bretta seg og sett ut som om det er rett ved eksplodere, men det har gått greit :)

Blowoff (men da større hull enn det lille til gjærlåsen) eller helt uten lokk funker nok bedre. Uansett: hold et øye med denne jævelen.
Bruker foam control når jeg gjærer med belgisk gjærtyper. Det har satt en stopper på fluktforsøk fra gjæringsspannet. Klarer fint å gjære 20-22 l i et vanlig spann uten søl.
 
Tilbake
Topp