Bryggertabber

Bruker foam control når jeg gjærer med belgisk gjærtyper. Det har satt en stopper på fluktforsøk fra gjæringsspannet. Klarer fint å gjære 20-22 l i et vanlig spann uten søl.
Hvordan bruker du foam control da?
Jeg har i en dråpe på 28 liter ved oppkok for å unngå at det koker over.
Tilsetter du noe i gjæringsbøtten?
 
Bruker 5-6 dråper i 33 l før oppkok. Det hindrer skumdannelse ved oppkok og hindrer gjær i å bygge seg kraftig opp. Den ligger mere kompakt på toppen, som en luftig deig.
 
En varslet katastrofe! :eek:

22 liter saison, OG 1.051.
Ca 11 liter headspace.
WLP530.

WLP530.jpg

Rakk aldri å få i noen dråper mer foam control @Brynsj , så det får bli neste gang.
Vi går for åpen gjæring UTEN lokk, @cjohansen og @Jo-Helge .
I prosjektet "åpen gjæring og topphøsting" var aldri lokk og blow-off et alternativ som ble vurdert, @bjartenataas . Mulig jeg kommer til å angre grovt i morgen.

Satte starter på WLP530 på et innkjøpt rør. Dekanterte i dag morges og gav gjæren noen dl vørter på OG 1.036 som den har fått stått og jobbet med mens jeg har brygget. Håper dette gir kort lag-time sånn at jeg er våken når den sparker fra.

Så får vi se i morgen om det blir en Bryggetabbe, eller om jeg kan flytte det over på Deilige bilder!!!
:cool:
 
En varslet katastrofe! :eek:

22 liter saison, OG 1.051.
Ca 11 liter headspace.
WLP530.

Vis vedlegget 24548

Rakk aldri å få i noen dråper mer foam control @Brynsj , så det får bli neste gang.
Vi går for åpen gjæring UTEN lokk, @cjohansen og @Jo-Helge .
I prosjektet "åpen gjæring og topphøsting" var aldri lokk og blow-off et alternativ som ble vurdert, @bjartenataas . Mulig jeg kommer til å angre grovt i morgen.

Satte starter på WLP530 på et innkjøpt rør. Dekanterte i dag morges og gav gjæren noen dl vørter på OG 1.036 som den har fått stått og jobbet med mens jeg har brygget. Håper dette gir kort lag-time sånn at jeg er våken når den sparker fra.

Så får vi se i morgen om det blir en Bryggetabbe, eller om jeg kan flytte det over på Deilige bilder!!!
:cool:

Dette gikk rett så bra :)
Ingen katastrofe i det hele tatt med gjæring uten lokk.

Her er karet 26 timer etter at det ble satt til gjæring
WLP530_26timer.jpg
Nå skal det sies at jeg pitchet ganske kaldt, på 16,5 grader og etter 3 timer økte jeg temperaturen til 17,5 grader.
Deretter jobbet den stille og rolig oppover til 18 grader og etter 5,5 timer var det synlig aktivitet.

Nå etter 26 timer skummet jeg av et godt lag med skitskum
WLP530_skitskum.jpg

SG har kommet til 1.036 fra en OG på 1.051.
Forventet FG er 1.005, så den er kommet 1/3 på 26 timer. Altså ikke noe å si på aktiviteten.

Så dette ble ikke noe bryggetabbe, da kommer det (forhåpentligvis) ikke noe mer om denne batchen i denne tråden ;)
 
Oiiii!! Hvilke gjær er det?

Sendt via Tapatalk
530 vel! Den er frihetselskende, for å si det forsiktig. Lett overpitch, OG på 1,070, bra med oksygen og ca. 12% lett forgjærbart sukker (hjemmelaget kandissirup) er nok alle faktorer som bidro til eksplosjonen.
 
Det mest komiske er det sugerøret av en blowoff tube, i forhold til kaliberet av denne eksplosjonen. Blir sikkert øl av det. Tapte du ca 5 liter på dette?
 
Åhh haha ok. Sprut oppi en skvett av den cycle oil du har i bakgrunnen der så skal du se skummet demper seg :D
Haha, over mitt lik!

Tapte ikke mer enn et par liter. Brygger vanligvis ca. 22 liter, og tapper 19 på fat. Fikk fylt opp fatet denne gangen også, siden gjæren flokkulerte hardt og tungt etter cold crash.
 
Ved mitt første brygg - et ølsett av typen Muntens Golden Ale - hadde jeg dårlige rutiner ved tapping på flasker og glemte karboneringsdrops i bortimot halvparten av flaskene.

Dette var selvsagt helt flatt da jeg begynte å forsyne meg av ølet etter 3 uker på flaske, men nå - etter mange flere uker - har disse flaskene såpass kullsyre at man kjenner det når man drikker øllet. Det dannes også et lite lag skum når man heller i glasset.

Egentlig liker jeg det sånn.

Øllet har dessuten fått både aroma og fylde ved å stå.
 
Ved mitt første brygg - et ølsett av typen Muntens Golden Ale - hadde jeg dårlige rutiner ved tapping på flasker og glemte karboneringsdrops i bortimot halvparten av flaskene.

Dette var selvsagt helt flatt da jeg begynte å forsyne meg av ølet etter 3 uker på flaske, men nå - etter mange flere uker - har disse flaskene såpass kullsyre at man kjenner det når man drikker øllet. Det dannes også et lite lag skum når man heller i glasset.
.

Da er jeg litt spent på å høre hvordan de flaskene med karboneringsdrops ble :)
 
Når man har skylt med TOTAL volumet, og ikke det volumet som skulle benyttes til skylling....da vet du at du har en god stund med koking foran deg....:mad::eek::(:(:(
Lurer litt på om det er verdt bryet. Har skylt med 28,5 liter mot 20 liter som det egentlig skulle skylles med.

Dette er en Berliner Weisse som skulle ha en pre boil SG på 1.028, nå er den på 1.022 istedenfor.
Har nok hatt en altfor lav PH på slutten av skyllingen og sannsynligvis trukket ut en del bitterhet.
.
Dette er uansett et spesielt øl, som skal syrnes i gryten med biola over natten. Og så kokes opp i morgen, kjøles ned til 18 grader og pitches med WLP530.
Jeg må koke i rundt 2 timer for å nå rett OG og volum, skulle egentlig kun koke 15 minutter i morgen.

Koker nå mens jeg rydder andre ting. Kan jo hende det blir det beste ølet jeg har laget....
 
Ingen stor tabbe. Begynte å spille slither.io mens jeg ventet på at vørteren skulle kjøles ned og vips så var det 8 grader i vørteren. Vurderte å varme det opp igjen, men kom frem til at det blir sikkert øl av dette også.
 
Tilbake
Topp