Bryggertabber

Nå må jeg le! Djis Louis!
Ferdig med å brygge en IPA og gjør klar for tapping av en APA til i morgen. På mystisk vis greier jeg å blande gjæringskar... Resultat: Den ferdiggjæra APA'n tror jeg er den ferdigbrygga IPA'n og ristet løs i et par minutter for å få i litt oksygen....

Jeg må le. Og gråte.

Noget laber stemning på tappedagen. Ølet smakte bra, men over snittet grumsete... På trass bruker jeg bare de styggeste og mest fjompete flaskene jeg har.
 
Tabbe vet jeg vel ikke om det var. . .men i etterkant kaller jeg det en tabbe. Min første all grain øl jeg laget kalte jeg for NPA der jeg laget en pale ale med en oppskrift jeg fant på selv . . . maltsammensetningen var veldig bra, men valget av humle angrer jeg veldig på . . Laget en "single hop" av pilgrim. Tørrhumlet med pilgrim . .Det ga en ufyselig aroma og en fryktelig ekkel ettersmak som hverken minnet om blomster eller såpe, slik man kan få ved tørrhumling . . Trodde kanskje det skulle bli bedre om jeg lagret bort humlesmaken, men selv etter 2 måneder er den der fremdeles . . . har rett og slett kastet restene av den . . .Single Pilgrim Hop Pale Ale er altså en dårlig idé . . .
 
Siste 4 av 5 brygg er infektert :'( . 3 av dem er alt flasket. Det blir grundig vasking av alt utstyr og nye gjæringskar og flaske utstyr.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Hvis dette er blitt rutine Finn så anbefaler jeg kar uten kran:)
Var ikke i tvil hvilken lyd jeg hørte på lørdag. Trykktestet koblingene på den nye dyppkjøleren ved å lage knekk på utløpsslangen. Tenkte ikke over at det var silikonslange helt inn i huset.
Jaja, det drypper ikke mer fra etasjen under nå. Og heldigvis tørker Glavaisolasjon bra og vanlig takpanel tåler en skvett vann.
 
Det kan også være en ide og brygge mørkt og lyst om hverandre slik jeg har en tendens til
Da er det ikke så lett å ta feil


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Did it again!
Ikke helt uten grunn at brygge-arket mitt inneholder dette...
0801e4359197838c7ea8357a1da1a19c.jpg

Dette er min utgave av BeerSmith arket :)
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-beersmith2-plug-ins-og-forbedringer.30704/#post-317560
 
@msevland Jeg har overveid noe lignende - men i plakatformat:).

@Forvirret Du slår meg ganske kraftig med den historien der:oops:. Og nei, kar uten kran kommer ikke på tale. Hevert??!! Dan snakker vi virkelig multikatastrofepotensiale!

@Fred Brenno Pilgrimkatastrofe? Jeg har humlet en hobgoblinklone med bare Pilgrim - bitter, smak og aroma - til 30 IBU. Det er jo ikke så voldsomt, riktignok, men jeg synes det er blitt veldig godt.
 
Ja den smeller godt silikonslangen når det fyker store stykker av den.
Hadde en litt mer normal tabbe i kveld. Det ene karet ble tørrhumlet med 50g Amarillo, det andre med resten av 100g pakken. Pluss emballasjen.
 
Ja den smeller godt silikonslangen når det fyker store stykker av den.
Hadde en litt mer normal tabbe i kveld. Det ene karet ble tørrhumlet med 50g Amarillo, det andre med resten
av 100g pakken. Pluss emballaslen.

Tabbe? Jeg kaller det der optimal ressursutnyttelse. Det sitter alltid igjen humlerester i posen!

Jeg gjæret magneten forleden, forresten, uten at jeg merket noen forbedring av den grunn.
 
@msevland Jeg har overveid noe lignende - men i plakatformat:).

@Forvirret Du slår meg ganske kraftig med den historien der:oops:. Og nei, kar uten kran kommer ikke på tale. Hevert??!! Dan snakker vi virkelig multikatastrofepotensiale!

@Fred Brenno Pilgrimkatastrofe? Jeg har humlet en hobgoblinklone med bare Pilgrim - bitter, smak og aroma - til 30 IBU. Det er jo ikke så voldsomt, riktignok, men jeg synes det er blitt veldig godt.
Tror det største problemet jeg hadde med pilgrim, var tørrhumlingen . . .
 
Jeg hadde nok ventet meg en tydeligere smak og aroma, så jeg er på en måte litt skuffet - men resultatet er et veldig behagelig (og lettdrikkelig:)) øl.

Når jeg hører hva du sier, er jeg glad jeg ikke tørrhumlet. Jeg overveide nemlig å gjøre det.
 
Jeg for min d
Jeg hadde nok ventet meg en tydeligere smak og aroma, så jeg er på en måte litt skuffet - men resultatet er et veldig behagelig (og lettdrikkelig:)) øl.

Når jeg hører hva du sier, er jeg glad jeg ikke tørrhumlet. Jeg overveide nemlig å gjøre det.

Jeg, for min del, hadde ikke tenkt til å tørrhumle, men ble rådet til det i et ølbryggeforum, så jeg gjorde det . . .og angret he he
 
Tilbake
Topp