Bryggertabber

Todelt tabbe. Satt en starter på onsdag på noe som skulle blitt en hvit IPA på søndag. Her boblet hele starteren ut av beholderen og utover hele kjøkkenbenken mens jeg var på jobb. I mellomtiden har jeg vært opptatt med arbeid og oppussing av gjesterom. Da jeg i tillegg må jobbe i dag ser det ikke ut til at jeg har noen mulighet for innkjøp av gjær. .

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Kjøpt to nye pakker wlp300 og satt dem i en bitteliten starter i dag. Fikk utvida lønsjen da sjefen forstod alvoret av å ikke ha gjær :D Gikk også til innkjøp av skumdreper. Skumdreper må være mitt hittil mest oversette må-ha-produkt. Fra nå av kommer jeg aldri til å brygge uten

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Hva er den jævligste effektiviteten dere har fått? Presterte 40% igår. Trakket på termometeret, mesket på delvis uante temperaturer, og fikk 1037 i SG før sukker på en tripel. Ikke helt ideelt. Tilsatte hvetespraymalt og beer enhancer fra Europris. Bryggebutikkkene skulle vært åpne på søndager. Må vente til mandag for å skaffe mer vanlig spraymalt og øke til ca 1075. Begynte på 1065 igår. Blir overrasket om dette blir noe bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det går jo an å låne spraymalt også da... sikkert noen som har noe slengende i en hylle et sted. Men nå er det for sent på kvelden. ☺

Sendt via Tapatalk

Tørrkjørte elementer er leit. Husker jeg knakk to stk på en og samme dag for en god tid siden.

Blir sikkert den beste witen du har smakt, kun fordi du sikkert ikke klarer å gjenskape den med alt plunderet ;)

Akkurat den gjenskape biten er skummel hvis en får et øl uten side stykke, en limited edition.

Var borti et øl som jeg synest var snadder og det var på øldommer kurs hvor en kompis hadde tatt med fra en annen bryggevenn. Var tatt med for å se om en kjente igjen usmaker.

Ølet var en hvete øl som var infisert og litt småsurt og emmen. Men jeg syntest ølet var kjempegodt.. Sur på en gode måte og egentlig den beste usmaken jeg har fått smake. Også han som holdt kurset var delvis enig at dette var et øl på vei til å bli godt. ( kunne selvsagt gå andre veien også) Sorry for litt OT.

Easybrew

Hva er den jævligste effektiviteten dere har fått? Presterte 40% igår. Trakket på termometeret, mesket på delvis uante temperaturer, og fikk 1037 i SG før sukker på en tripel. Ikke helt ideelt. Tilsatte hvetespraymalt og beer enhancer fra Europris. Bryggebutikkkene skulle vært åpne på søndager. Må vente til mandag for å skaffe mer vanlig spraymalt og øke til ca 1075. Begynte på 1065 igår. Blir overrasket om dette blir noe bra.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Navneforslag for brygget: Hold kjeft og drikk!

For snart 2 uker siden, satte jeg en perfekt ale til gjæring og hadde holdt på fra morgen til kveld med en batch på 60 liter. Satte dunken på badet på loftet som vanlig. Så kom finværet litt tidligere enn beregnet...Temp var oppi 26 grader på badet. Inni dunken var det nok da nærmere 27 grader..Gjæren skal gjære mellom 18-24 grader. Noen som er optimistiske på hva slags smak jeg vil få for 60 liter ale? Det blir definitivt ikke perfekt, men sålenge det er drikkendes, er det vel ok for min del. Her er gjæren:

https://www.bryggselv.no/råvarer/Wy...nes-Ale-gjær-til-ølbrygging230020-p0000000231

For snart 2 uker siden, satte jeg en perfekt ale til gjæring og hadde holdt på fra morgen til kveld med en batch på 60 liter. Satte dunken på badet på loftet som vanlig. Så kom finværet litt tidligere enn beregnet...Temp var oppi 26 grader på badet. Inni dunken var det nok da nærmere 27 grader..Gjæren skal gjære mellom 18-24 grader. Noen som er optimistiske på hva slags smak jeg vil få for 60 liter ale? Det blir definitivt ikke perfekt, men sålenge det er drikkendes, er det vel ok for min del. Her er gjæren:

https://www.bryggselv.no/råvarer/Wy...nes-Ale-gjær-til-ølbrygging230020-p0000000231
Desto seinere i gjæringa prosessen dette hente desto mindre usmaker får du. Så kjem det også ann på kva type gjær

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

ja, skal gjøre det når det er tid for tapping til helgen. Blir spennende. Finnes det en kjemisk test jeg kan gjøre som feller ut fusel elelr indikerer?

Fusel smaker du. Det skal eg love deg. ☺

Men det finst faktisk folk som like det også. Hadde ei øl for eit par år siden som vart gjære for varmt med wlp001. Var faktisk folk som likte den også

Fusel smaker du. Det skal eg love deg. ☺

Men det finst faktisk folk som like det også. Hadde ei øl for eit par år siden som vart gjære for varmt med wlp001. Var faktisk folk som likte den også

Små (men store nok) mengder kjenner du vel på en beinhard, utypisk og uventet sterk hodepine dagen etter :)
Bakdelen er selvsagt at en slik test forutsetter at du drikker nok til å få en normal bakrus.
Kan gjøres før karbonering.

Såvidt jeg har forstått (- og ...vel....; erfart)

Tilbake
Topp