Det har jo blitt et par tabber siden jeg startet å brygge i oktober i fjor. Kan jo starte med at det ikke er lurt å levere okygenert øl til nm i hjemmebrygg.. (Hadde forresten ikke lært dette før jeg så evalueringen fra dommerne).
Det neste var bruk av dårlig tørket gjær, infisert med noe som ikke smakte godt.. Dette var det første brygget der vi følte vi dreit oss skikkelig ut, jeg og min medbrygger. Derfor har vi funnet ut at slurry er tingen.
Så kommer vi til den kanskje største tabben. Tidligere i år brygget vi en krydderpils, en vanlig pils, bare tilsatt diverse krydder for smak.. Her bomma ci litt på mengdene, og fant ut at kardemomme setter mye smak.. litt for mye.. Dette ble jo en spesiell sak, men man vendte seg faktisk til den. Alt ci har brygget har faktisk blitt drukket opp Men dette var ikke tabben. Tabben var å bruke denne gjærslurryen i det som skulle være en standard lett pils.. Dette brygget endte opp som som en ørlitegrann svakere krydderpils
Vi har nå lært vår lekse, og slurryen er kastet..
Ellers har vi jo brygget en god porter, en meget god IPA , og amber alen som vi meldte oss på nm med var egentlig veldig god, men vi dreit oss ut i flaskinga..
Nå står det å gjærer 50 l med Pale ale!
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk