Bryggertabber

Smakte ikke. Flasket direkte.
Mener å huske at andre har hatt tilsvarende øvelse, men kanskje i forbindelse med fat.
Får lete litt i tråder hvis ikke noen svarer.
 
Kan du ikke bare åpne en liten flaske å smake da
evt. vente et par dager å se
så slipper du å gå rundt å lure
 
Fruen skulle hjelpe(?):confused: til å rydde plass der gjæringskarrene og flaskene skulle stå. Da hun skulle sette kassa med 1 og 2 batch dit det skulle må det ha vært tungt og gjæren som lå i bunn løsnet slik at hver gang jeg heller en flaske følger hele guffa med og ølet ser ikke veldig digg ut. Noen måte å få den til å "sette" seg igjen? Eller bare vente enda litt til?
 
Brygget en Belgisk vitbier i morrest. Alt gikk som planlagt for en gangs skyld. Husket t.o.m. klarningsmiddel. Så skulle jeg tilsette gjærslurryen. Hadde satt en starter på 2 liter. Denne skummet voldsomt, men det så ut til at det var et bra lag med gjær igjenn i bunnen. Men det viste seg etter dekantering at det var fint lite igjenn. Lager en ny starter på 1 liter. Lar den stå til i morgen kveld for så å tømme alt oppi gjæringskaret uten dekantering. For så å krysse fingrene....
Mulig det blir litt mye med en liter ekstra veske i en 12 liters batch, men er litt usikker på om jeg kan sette starteren kjølig over neste natt for så å dekantere. Kanskje litt seint å sette til ekstra gjær etter 2 døgn?
Noen som har prøvd noe lignende og har gode erfaringer med dette? Gjær er wlp565.
 
Sist redigert:
Da jeg brygget APA på lørdag tok jeg bilde av hvert steg i bryggeprosessen og oppdaterte fortløpende på Facebook. Jeg lot være å følge med på sjekklisten min, og da ble det tydeligvis for mye for meg...

Etter å ha fylt 5,6 kg malt i Speidelen innså jeg at jeg hadde glemt å sette i maltrøret først! Frem med et ledig gjæringskar og ut med vann og malt, som selvsagt også hadde tettet igjen rør og pumpe. Det tok sin tid å få ryddet opp, så det ble i praksis et ekstra langt innmesksteg på ca 40 grader. Det resulterte kun i et atskillig høyere utbytte enn ventet (og jeg hadde tenkt å meske lavt uansett).

Deretter gikk heldigvis alt etter planen fram til jeg skulle tilsette ren O2 ved pitching av gjær. Med null oksygen igjen på tanken måtte jeg ty til gamlemetoden og riste. Som vanlig var jeg langt i fra å underpitche, så det tok ikke lang tid før det var full aktivitet i gjæringskaret.

Selv om du av og til kan bli straffet hardt for slums og unøyaktigheter i denne hobbyen, er det godt at det stort sett går veldig bra allikevel!
 
Det har jo blitt et par tabber siden jeg startet å brygge i oktober i fjor. Kan jo starte med at det ikke er lurt å levere okygenert øl til nm i hjemmebrygg.. (Hadde forresten ikke lært dette før jeg så evalueringen fra dommerne).

Det neste var bruk av dårlig tørket gjær, infisert med noe som ikke smakte godt.. Dette var det første brygget der vi følte vi dreit oss skikkelig ut, jeg og min medbrygger. Derfor har vi funnet ut at slurry er tingen.

Så kommer vi til den kanskje største tabben. Tidligere i år brygget vi en krydderpils, en vanlig pils, bare tilsatt diverse krydder for smak.. Her bomma ci litt på mengdene, og fant ut at kardemomme setter mye smak.. litt for mye.. Dette ble jo en spesiell sak, men man vendte seg faktisk til den. Alt ci har brygget har faktisk blitt drukket opp Men dette var ikke tabben. Tabben var å bruke denne gjærslurryen i det som skulle være en standard lett pils.. Dette brygget endte opp som som en ørlitegrann svakere krydderpils

Vi har nå lært vår lekse, og slurryen er kastet..

Ellers har vi jo brygget en god porter, en meget god IPA , og amber alen som vi meldte oss på nm med var egentlig veldig god, men vi dreit oss ut i flaskinga..

Nå står det å gjærer 50 l med Pale ale!

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Om de er ferdig karbonert kan du sette de veldig kaldt i noen dager. :)


Kompisen jeg brygget, samme batch, med fortalte om akkurat det samme med han som med meg. Da kom jeg til at Lucky Jacken vi brygget ble flasket med samme korker og ikke merket så de siste vi drakk kan ikke ha vært helt ferdig tenker jeg da.

Lærdom: Tydelig merking og ta notater!!!
 
Da var det vel dags for et innlegg her igjen...

Brygger 40 liter wit i dag, startet med oppvarming av meskevann og skulle overføre dette til mesketank (før jeg skulle levere poden i barnehage, så alt måtte skje raskt og effektivt). Glemte i farta å slå av elementet i kjelen.... Jada et stykk tørrkjørt element = ingen element i kokekjelen..

Så nå blir bryggedagen plutselig forlenget et par timer, da jeg må koke i to omganger i mindre kjele. Samt at mesketemperaturen ikke ble nådd i alt oppstyret, så måtte kjøre på med vanntilsetninger for å øke temperaturen. 1 time proteinrast før man fikk økt til 65 grader C.

Nuvel, da kan det vel ikke skje mer tull i dag. Eller..? ;)
 
Tørrkjørte elementer er leit. Husker jeg knakk to stk på en og samme dag for en god tid siden.

Blir sikkert den beste witen du har smakt, kun fordi du sikkert ikke klarer å gjenskape den med alt plunderet ;)
 
Og la meg ikke starte på brygging av wit uten bazookafilter eller pickup tube... Stuck mash intet problem, men stuck alt mulig annet rart (kraner, slanger, kjøler). Men fikk til slutt ut 35 liter ;) Lang dag..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp