UltimoHombre
Norbrygg-medlem
Tabbe og tabbe, fru Blom, men som brygger bør man være klar over at kullsyre kan lage et bestialsk trykk:
For noen år siden laget jeg Tomtebrygg, med rikelig sukker og brødgjær. Det var vel ikke så veldig godt og utløste ikke noen kjempeetterspørsel på noe vis. Sommeren etter ble det derfor oppdaget noen halvannen liters brusflasker gjenglemt innerst i kjøkkenskapet. De var harde å klemme på, og da mener jeg HARDE! Skjønte jo at her må man opptre varlig og få redusert trykket noe, så jeg holdt flasken foran meg og lettet på skrukorken. Med det samme det ble litt åpning, sto det et flak av gjærsuppe 360 grader ut fra tuten, under korken. Jeg styrtet bort til vasken og holdt flaska oppned nedi, for å begrense sølet, mens jeg skrudde febrilsk korken av. Med det samme korken var av, tok flaska av som en rakett. Jeg hadde ikke nubbesjangs til å holde den igjen. Den forlot hånda i en sky av Tomtegjærsøl, strøk mitt venstre øre på vei over skulderen og ut i kjøkkensfæren. Der smalt den i veggen på motsatt side og falt til ro med alt innhold maksimalt spredt over kjøkkengulv, -vegger og -tak.
Nå brygger vi med ordentlig gjær!
Hahaha, levende gjenfortalt. Jeg ler så tårene renner No offense, jeg skjønner jo at det var en traumatisk opplevelse!
Sent from my iPhone using Tapatalk