Bryggertabber

Tabbe og tabbe, fru Blom, men som brygger bør man være klar over at kullsyre kan lage et bestialsk trykk:
For noen år siden laget jeg Tomtebrygg, med rikelig sukker og brødgjær. Det var vel ikke så veldig godt og utløste ikke noen kjempeetterspørsel på noe vis. Sommeren etter ble det derfor oppdaget noen halvannen liters brusflasker gjenglemt innerst i kjøkkenskapet. De var harde å klemme på, og da mener jeg HARDE! Skjønte jo at her må man opptre varlig og få redusert trykket noe, så jeg holdt flasken foran meg og lettet på skrukorken. Med det samme det ble litt åpning, sto det et flak av gjærsuppe 360 grader ut fra tuten, under korken. Jeg styrtet bort til vasken og holdt flaska oppned nedi, for å begrense sølet, mens jeg skrudde febrilsk korken av. Med det samme korken var av, tok flaska av som en rakett. Jeg hadde ikke nubbesjangs til å holde den igjen. Den forlot hånda i en sky av Tomtegjærsøl, strøk mitt venstre øre på vei over skulderen og ut i kjøkkensfæren. Der smalt den i veggen på motsatt side og falt til ro med alt innhold maksimalt spredt over kjøkkengulv, -vegger og -tak.
Nå brygger vi med ordentlig gjær!

Hahaha, levende gjenfortalt. Jeg ler så tårene renner :D :D No offense, jeg skjønner jo at det var en traumatisk opplevelse!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For oss ferske bryggere er denne tråden en flott beskrivelse av ting å unngå, og en lærerik opplevelse å lese Det hjelper jo også på at det finns mange folk med god humor som legger ut her når du skal lese alt

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Har du lest hele tråden? Stakkars #Dag har sikker fortrengt det som skjedde lille julaften 2008

Den historien er jo bare helt utrolig. Minner meg veldig om studenten (meg) som i -92 fant ut han skulle sette øl på hybel og syntes oppskriften var for pinglete. Guffa på med sukker. Alt gikk bra frem til det ble flasket på 1,5l flasker hvor mer sukker ble tilsatt, langt over det som var nødvendig for karbonering. Så en natt smalt det gjentatte ganger rett ved siden av senga mi...........
 
Skulle tørrhumle en Belgisk vitbier da jeg stusset litt på fargen. Den var vel i mørkeste laget? Hmm, jeg kan da umulig tatt feil av de 3 posene med maltblandig? Så idiotisk går det vel ikke ann å bli. Å joda. Posen med "too hoppy for style" var borte. Og den belgiske lå igjenn. Javel. Da blir det en litt dunkel pils med koriander og appelsinskall tørrhumlet med Cascade... Sukk.......
 
image.jpeg Å ta vare på en slurry fra en belgisk ølstamme som ble igjen i primær etter omstikk til sekundær kar med fruktpure, og deretter sette den fra seg i hjørne av kjøkkenet. Godt jeg oppdaget det etter en halvtime, så ble det ikke så mye å vaske.

Tenkte at det bare var greit å la den gjære fra seg, og deretter sette den inn i kjøleskapet, slurry manglet ca. 5 SG poeng på å nå FG, men med litt risting for å få med alt fikk den vel nok oksygen til å blomstre opp igjen..

Edit: Ble jo mulig å topphøste gjæren fra det 2L norgesglasset, gjorde det og kastet resten av slurryen
 
Sist redigert:
Lagringstabbe? Satte en halv kasse med halvdårlig brown ale på et varmt loft i begynnelsen av mai, rett før en lang godværsoeriode, FG 1022. Tenkte å helle det ut jeg husket på det. Sjekket igår, halvparten av flaskene knust, innholdet fordampet og trukket inn i plankene. Sjekket ny FG for moro skyld, 1012. Smakte selvsagt helt jævlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøpte 10 liter pærecider hos søta bror som jeg tenkte å lage en lettdrikkelig sak av til min bedre halvdel. Tømte det i en plastdunk og tilsatte en pakke us-05. Det bruset kraftig i dunken, men det ga seg etter en stund og jeg monterte gjærlås på. Det gikk 2 dager og ingenting skjedde. Kikket litt nærmere på ciderflaskene og så det stod 0.7 % alkohol... Ja selvfølgelig.. Cideren er selvfølgelig ferdig gjæret så her er det ikke noe sukker som gjæren kan bruke. Ikke noe problem. Jeg tilsetter 500 gr sukker i lake og venter et par dager på å få høre boblingen fra gjærlåsen, men ingenting skjer. Gjæren ble muligens drept da jeg tilsatte den? Vel jeg hiver noe slurry jeg har stående oppi dunken og venter spent. Men ingenting skjer. Ser ut til at innholdet går i sluket.... Vet ikke hvorfor gjæren ikke kommer igang. Mulig cideren er tilsatt noe som dreper gjæren. Neste gang kjøper jeg pærejuice og ikke cider...
 
Kjøpetabbe? Flesket til med en 60L Speidel gjæringskar for å få plass til store batcher i kjøleskapet, men fant ut at det ikke passet med kranen nede på siden påmontert. Kan tette hullet med det plastlokket, men det hadde vært greit å kunne bruke kranen når det er ferdig. Har kun 2cm ledig. Må søke på guggel om det er noen tips. Noen som har erfaringer med disse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøpetabbe? Flesket til med en 60L Speidel gjæringskar for å få plass til store batcher i kjøleskapet, men fant ut at det ikke passet med kranen nede på siden påmontert. Kan tette hullet med det plastlokket, men det hadde vært greit å kunne bruke kranen når det er ferdig. Har kun 2cm ledig. Må søke på guggel om det er noen tips. Noen som har erfaringer med disse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
I hvilken retning er det du ikke har plass? Bredde, dybde eller høyde?
 
Når jeg tenker meg om så brukte jeg aluminiumsteip når jeg boret et hull i døra på gjærskapet
 

Vedlegg

  • 20160629_153107.jpg
    20160629_153107.jpg
    72,1 KB · Sett: 177
Tilbake
Topp