Haha! (sorry, men måtte)
Bernts skrev:Grilltenneren fra Jula er tilsynelatende ikke designet for å ligge oppi kokekjelen.
Hans_K_S skrev:Om det kvalifiserer til en tabbe vet jeg ikke. Jeg satte 125 liter vørter til kok klokken 16.10 i dag. etter nærmere 10 timer ga jeg opp å håpe at dette ville koke opp, siden det da hadde steget ujevnt til 95 grader for så å SYNKE igjen. Så nå gjør jeg en drastisk endring i planen... på komfyren står 10 liter vørter og koker med et halvt tonn humle i, som skal fungere som bitring for hele volumet. på kokeren ute gjenstår 80 liter (ca) vørter som jeg HÅPER får koke i alle fall litt, og jeg har tappet av 30 liter som bare skal få være... den har vært over 90 grader i mange timer, så bakterier finnes der ikke i alle fall.
Tabben: HVORFOR I H** HAR JEG IKKE KJØPT MEG STØRRE GASSBRENNER!!!! :rasende:
Er selvfølgelig det jeg burde gjort, men jeg var så lei og overtrøtt til slutt at jeg rett og slett ikke orket/greide å tenke meg frem til noe drastiske tiltak. Jeg er egentlig alltid forberedt på å måtte gå på en smell fordi jeg brygger så store volum som jeg gjør. Jeg legger meg ikke ned og gråter over at de 100 literne som nå er igjen hvis de går i sluken.. selvsagt er det surt, men samtidig er man en erfaring rikere. Blir det drikkende så har jeg lært hva jeg gjør den dagen jeg står overfor en lignende situasjon, blir det mislykket så til de grader at det ikke er drikkbart, så har jeg et godt påskudd til å brygge en gang til!Borgar skrev:Hans_K_S skrev:Om det kvalifiserer til en tabbe vet jeg ikke. Jeg satte 125 liter vørter til kok klokken 16.10 i dag. etter nærmere 10 timer ga jeg opp å håpe at dette ville koke opp, siden det da hadde steget ujevnt til 95 grader for så å SYNKE igjen. Så nå gjør jeg en drastisk endring i planen... på komfyren står 10 liter vørter og koker med et halvt tonn humle i, som skal fungere som bitring for hele volumet. på kokeren ute gjenstår 80 liter (ca) vørter som jeg HÅPER får koke i alle fall litt, og jeg har tappet av 30 liter som bare skal få være... den har vært over 90 grader i mange timer, så bakterier finnes der ikke i alle fall.
Tabben: HVORFOR I H** HAR JEG IKKE KJØPT MEG STØRRE GASSBRENNER!!!! :rasende:
Stakkars deg! Selv om det hadde sittet langt inne, tror jeg heller jeg hadde dumpet såpass mye vørter at gryta hadde kommet på kok. Det suger å risikere å få 125 liter dårlig øl!
Borgar skrev:Jeg tipper ølet kommer godt med i morgen likevel;-)
Uff det hørtes ikke bra ut. Gikk det bra????Rutof skrev:Store deler av overkropp og hals skoldet au :neinei:
Satt på vann til kjølespiral. Slangen gikk løpsk og sprutet meg ned med kokende vann :noway:
Rutof skrev:Store deler av overkropp og hals skoldet au :neinei:
Satt på vann til kjølespiral. Slangen gikk løpsk og sprutet meg ned med kokende vann :noway: