Bryggertabber

Bernts skrev:
Grilltenneren fra Jula er tilsynelatende ikke designet for å ligge oppi kokekjelen.

Har gjort denne tabben to gongar, begge gongane medførte ingen problemer i det heile tatt.

Om det kvalifiserer til en tabbe vet jeg ikke. Jeg satte 125 liter vørter til kok klokken 16.10 i dag. etter nærmere 10 timer ga jeg opp å håpe at dette ville koke opp, siden det da hadde steget ujevnt til 95 grader for så å SYNKE igjen. Så nå gjør jeg en drastisk endring i planen... på komfyren står 10 liter vørter og koker med et halvt tonn humle i, som skal fungere som bitring for hele volumet. på kokeren ute gjenstår 80 liter (ca) vørter som jeg HÅPER får koke i alle fall litt, og jeg har tappet av 30 liter som bare skal få være... den har vært over 90 grader i mange timer, så bakterier finnes der ikke i alle fall.

Tabben: HVORFOR I H** HAR JEG IKKE KJØPT MEG STØRRE GASSBRENNER!!!!  :rasende:

He he he

Nytt brygge-begrep: Partial boil  ;)

Du vil få helt feil i humleberegningene dine... Og masse dms.

Men jeg føler med deg  :brygging:

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk

Jeg vet humleberegningene vil bli feil ja, men noe humle blir det da åkkesom... alt er bedre enn å slå ut i alle fall. Får heller tørrhumle litt om det blir alt for lite

Hans_K_S skrev:
Om det kvalifiserer til en tabbe vet jeg ikke. Jeg satte 125 liter vørter til kok klokken 16.10 i dag. etter nærmere 10 timer ga jeg opp å håpe at dette ville koke opp, siden det da hadde steget ujevnt til 95 grader for så å SYNKE igjen. Så nå gjør jeg en drastisk endring i planen... på komfyren står 10 liter vørter og koker med et halvt tonn humle i, som skal fungere som bitring for hele volumet. på kokeren ute gjenstår 80 liter (ca) vørter som jeg HÅPER får koke i alle fall litt, og jeg har tappet av 30 liter som bare skal få være... den har vært over 90 grader i mange timer, så bakterier finnes der ikke i alle fall.

Tabben: HVORFOR I H** HAR JEG IKKE KJØPT MEG STØRRE GASSBRENNER!!!!  :rasende:

Stakkars deg! Selv om det hadde sittet langt inne, tror jeg heller jeg hadde dumpet såpass mye vørter at gryta hadde kommet på kok. Det suger å risikere å få 125 liter dårlig øl!

Borgar skrev:
Hans_K_S skrev:

Tabben: HVORFOR I H** HAR JEG IKKE KJØPT MEG STØRRE GASSBRENNER!!!!  :rasende:

Stakkars deg! Selv om det hadde sittet langt inne, tror jeg heller jeg hadde dumpet såpass mye vørter at gryta hadde kommet på kok. Det suger å risikere å få 125 liter dårlig øl!
Er selvfølgelig det jeg burde gjort, men jeg var så lei og overtrøtt til slutt at jeg rett og slett ikke orket/greide å tenke meg frem til noe drastiske tiltak. Jeg er egentlig alltid forberedt på å måtte gå på en smell fordi jeg brygger så store volum som jeg gjør. Jeg legger meg ikke ned og gråter over at de 100 literne som nå er igjen hvis de går i sluken.. selvsagt er det surt, men samtidig er man en erfaring rikere. Blir det drikkende så har jeg lært hva jeg gjør den dagen jeg står overfor en lignende situasjon, blir det mislykket så til de grader at det ikke er drikkbart, så har jeg et godt påskudd til å brygge en gang til! :)

Lesson learned:

Har slitt med høy OG som er sky high på 4 brygg siden jeg har anskaffet mitt eget utstyr (kjøleboks med manifold +gryte)
Første gang var target rundt 1.060 men fikk hårreisende 1.080. (Tenkte umiddelbart på søtt udrikkelig kliss, en porter, men utgjæringen gikk greit). Mistenkte med en gang 2 syndere i det tilfelle.
1) Jeg hadde mista tellinga under veiinga.
2) Vekta må være rav ruskende gal.

Neste brygg var vekta kontrollert med både 1 og 2 liter vann, som passerte med glans. Jeg veide opp ny malt, overbevist om at jeg hadde telt feil ved forrige veiing.
OG skyter igjen høyt over, og gir en mulig forklaring at jeg bør gjøre en drastisk oppjustering  av effektiviteten i meskeboksen min.

På batch 3 blir også OG for høy! og føler jeg har bekreftet høyere effektivitet en planlagt.
På batch 4 skal jeg veie opp igjen...... og sekken med pale er mistenkelig lett. Jeg veier opp det jeg skal ha, og tar en kontrollmåling på sekken som er nesten tom. Sekken veier 2kg. Den skal veie 8kg ut fra det som er tatt ut!! Selv med en psycho vekt er det lett for meg å kjenne forskjell på 2 og 8kg.

Her skal det kjøpes ny vekt umiddelbart! Den jeg har klarer bare å måle 'perfekt sentrert masse'. Har bekreftet dette nå, og vekta havner i søpla. Totalt uegnet til både baking og brygging.

Brygging, nei. Relatert på et vis, absolutt.
Glassplata i kjøleskapet tålte ikke 90 kg. Eller, jo, igrunn gjorde den det. De fire fatene sto fint helt til jeg skulle trykke ølkoblinga på. Hakk i det nye gulvet og glass overalt. Alt ølet som var klarnet til helga er nok litt tåkete i morra kveld tipper jeg.

Borgar skrev:
Jeg tipper ølet kommer godt med i morgen likevel;-)

Klart, klart! Mimrekveld fra den gamle arbeidsplassen min, som også var et serveringssted hvor jeg både skjenket øl og laget mat. Så det blir mat fra menyen, og det skal ikke tar hardt i for å gå Nordlandspils fra dårlig vedlikeholdte øllinjer en høy gang. Blir nok så bra så!

Store deler av overkropp og hals skoldet  au :neinei:

Satt på vann til kjølespiral. Slangen gikk løpsk og sprutet meg ned med kokende vann  :noway:

Rutof skrev:
Store deler av overkropp og hals skoldet  au :neinei:

Satt på vann til kjølespiral. Slangen gikk løpsk og sprutet meg ned med kokende vann  :noway:

Nifst.

Jeg holder meg et stykke unna kjøleren de første minuttene den går. Har opplevd noe lignende selv, ikke noe særlig.

Au! Opplevd noe lignende selv, men macen tok den største støyten. Nå brukes det en mengde gaffa hver gang. Slangen festes godt til kjøkkenbenken og det legges en våt klut over slangeåpningen. Den har letta litt et par ganger, men får ihvertfall ikke kokende vannsprut over hele kjøkkenet.
God bedring Rutof!

Takker alle sammen

Fått 1 og 2 grads forbrenning :mad: på overkroppen og 1 grads forbrenning på hals.

Lært noe nå. Pleier å legge noe over slangen. Det var alt for lett det lokket jeg brukte idag :(

Første brygging med fruen og dette skjer :). Bra at hu ikke ble truffet.

Uff det hørtes ikke bra ut, god bedring, håper du ikke ble for ille brent.

En god påminnelse til oss andre om at sikkerhet er viktig... Tenker på noen ganger da inntaket av "inspirasjon" har vært litt høyt under brygging... Safety first, folkens!

Tilbake
Topp