Bryggertabber

Med en spiralkjøler er det kvikt gjort. Jeg kjørte bare et par minutter med varmtvann, og så var jeg der jeg skulle stoppet igjen:).
 
Da er jeg litt spent på å høre hvordan de flaskene med karboneringsdrops ble :)

I dag kom jeg over en av de karbonerte flaskene. Joda, det er bedre sånn. Et godt lag med skum i glasset. Det virker også som om skummet har bedret seg ved litt lengre lagring. I begynnelsen var det mer likt skum i brus, nå er det mykere og behageligere ølskum.
 
Hadde infeksjons paranoia og tok fra hverandre kranene på to av gjæringskarrene jeg skulle bruke i dag. Kranene ble plukket fra hverandre og fikk den gode ideen om å koke de. Dum idé gitt! De begynte nemlig å lekke! Ble en bråvask av ekstrakarret jeg hadde i kjelleren og fikk vørteren oppi. Nye kraner skal nå kjøpes inn...
 
Tappet på flasker i går. Min aller aller første batch. Hadde to gjæringsbatcher (samme Pale Ale vørter, men med ulik gjær, for at jeg skulle lære om forskjellene).

Planen var å ha i karboneringssukkerlaken i karet jeg skulle tappe på flasker fra og så bruke autohevert for å stikke om ølen til det karet. TO ganger glemte jeg dette, og måtte ha i sukkeret etterpå og røre. Ikke noen stor tabbe, men avvik fra planen, og jeg klarte å gjøre det TO ganger.

Så til den virkelige tabben:
Mellom batchene skulle jeg ut av garasjen der jeg brygger for å rengjøre utstyret litt. For å ikke slippe direkte sollys på ølet i bøtter og flasker, så åpnet jeg garasjedøra bare halvveis. Ut med bøtter og hevertdeler for rengjøring for neste batch. På vei inn igjen var det litt mye slanger og slikt å holde styr på, så jeg fokuserte på det og glemte døra. Ka-blam! Rett i pannebrasken med blod og Donaldkul og det hele. Det ble en pause i flaskingen. Det gjorde ikke ydmykelsen mindre at min hjelpsomme tenåringssønn på forespørsel om å hente et nøytralt plaster kom med noe som viste seg å være et fargesprakende Mummitroll-plaster. Midt i panna. Hrrmph...

På den positive siden ble det øl på flasker til slutt Nå lurer jeg på om dette går under det statistikerne vil kalle "alkoholrelatert personskade".
 
Uff....
Lenge siden jeg har brygget med tørrgjær og greide nå å rote det til med rehydreringen. Tok rett og slett å varmet opp vannet til 35 grader og puttet gjæren oppi. Altså ingen koking av vannet først. Så nå er det altså 2 dl potensielt bakterievann i vørteren min!!
Hva tror dere? Kanskje ødelagt? Helt sikkert ødelagt? Går garantert bra?
 
Varmet i vannkoker? Om den er flittig brukt, vil den være temmelig ren. Vann fra springen er også som regel det. Det er bedre å bekymre seg i noen uker enn å kaste bort potensielt godt øl.
 
Jeg blander alltid kokende vann med kaldt vann fra springen når jeg rehydrerer, aldri fått infeksjon av det
Så det kommer vel ann på om kjelen var ren
 
Det her er vel nesten litt for flaut for å dele men skitt heller. Til alle med husdyr hold disse unna når du skal forberede flasking eller flytte på brygget. Skulle bære gjæringsdunken ned i kjelleren for lettere å flaske øl i dag. Bikkja bestemte seg for at han skulle før meg ned trappa. Jeg mistet balansen og hadde ikke lyst til å falle ned trappa så må ta meg for. Vanskelig med en 25liters dunk i henda. Må slippe dunken.... Det er utrolig mye klin å tørke opp/vaske etter en 25liters sats som gikk overende ned trappa. Var ikke blid i går kveld.
 
Auda; du har min dypeste medfølelse. Det der høres helt forjævelig ut.

Jeg kunne selvfølgelig sagt noe om at sånn går det når man absolutt skal ha bikkje, men jeg hadde nesten en lignende opplevelse med katta mi her om dagen. Dyret - som jeg elsker høyt - er antakelig verdens dummeste katt, og fikk nøyaktig samme ide som bikkja di da jeg skulle manøvrere ei kasse med ferdigkarbonerte bjørnunger ned kjellertrappa. Men det gikk heldigvis bra. (Katta er antakelig for dum til å skjønne noe av det jeg fortale ham etterpå om hva slags dyr han er, så det er sikkert gått bra med ham, også.)
 
Jeg har også hatt en trappe ulykke da jeg skulle bære en ferdig karbonert og flasket Hoppy Joe ned i kjellern
Posen revna og halve batchen knuste nedover i trappeoppgangen
 
Kan iallefall love det at når neste dunk skal flyttes ned i dag skal bikkja være i bur. Dyret kom forresten på en liten snurr. Mye av øl'et gikk på hunden og han slikket ivrig. Det tok meg litt tid å skjønne at prio burde vært vask bikkja og vent med å tørke opp. Har heldigvis fliser på gulv og ikke parkett. Men som Finn sier, skal man absolutt ha hund (eller katt for den del).....
 
Det er vel ikke tilfeldig at det heter "ølhund":p.

Olav (katta, altså - han er forresten oppkalt etter gamlekongen pga. en viss likhet i stemmen) liker avgjort ikke øl. Men han er for dum til å skjønne det, så hver gang jeg har sjenket meg opp et glass, skal han på død og liv oppi.
 
Det er vel ikke tilfeldig at det heter "ølhund":p.

Olav (katta, altså - han er forresten oppkalt etter gamlekongen pga. en viss likhet i stemmen) liker avgjort ikke øl. Men han er for dum til å skjønne det, så hver gang jeg har sjenket meg opp et glass, skal han på død og liv oppi.
Finnes ikke dumme katter Finn! Hvis vi ikke skjønner oppførselen deres er det kun fordi vi er for dum. :D De har en mening bak alt.
 
Tilbake
Topp