Bryggertabber

Jeg kan ikke anbefale å ha humle klar til tørrhumling i fryseren åpent uten forsegling - Halve grandiosaen som lå åpent løst pakket sammen smakte rikelig med columbus og citra ... Til og med alt som var pakket inn hadde et luktende lag med humle utpå seg.

Nesten som at man ikke pakker inn humle i fryseren for å beskytte den mot verden, men for å beskytte verden mot den ... ;)
 
Humle i fryseren: Poseklips på humleposen + plasboks rundt humleposen + stabler av humleplastbokser i bærepose i fryseren = ingen interaksjon mellom humle og annet.

Når det gjelder tørrhumling, så måler jeg opp det samme dag som det skal humles.
 
Jeg kan ikke anbefale å ha humle klar til tørrhumling i fryseren åpent uten forsegling - Halve grandiosaen som lå åpent løst pakket sammen smakte rikelig med columbus og citra ... Til og med alt som var pakket inn hadde et luktende lag med humle utpå seg.

Nesten som at man ikke pakker inn humle i fryseren for å beskytte den mot verden, men for å beskytte verden mot den ... ;)

Du nærmer seg "big ass money stout"
 
Aaaargh !
Brygger en dobbelbock idag. Trodde jeg.
Da jeg skulle skrive opp ingrediensene i loggboken ble jeg klar over at jeg hadde bestillt Wheat munich og ikke vanlig Munich !
Sukk ! Og i tillegg gikk sluket på badet tett. Og OG havnet langt under der den skulle være.
Så da blir det et slags hveteøl da. Og navnet på ølet blir.....

Altzheimer light.
 
Aaaargh !
Brygger en dobbelbock idag. Trodde jeg.
Da jeg skulle skrive opp ingrediensene i loggboken ble jeg klar over at jeg hadde bestillt Wheat munich og ikke vanlig Munich !
Sukk ! Og i tillegg gikk sluket på badet tett. Og OG havnet langt under der den skulle være.
Så da blir det et slags hveteøl da. Og navnet på ølet blir.....

Altzheimer light.
Ble så irritert at jeg hev en pakke med Mangrove Jacks M-54 i gjæringskaret.
Litt pilsmalt, litt crystalmalt og hvetemunich som basemalt.
Magnum bitterhumle og Hallertau Blanc på 30 og 2 minutter.
Altfor mørk til å være hveteøl så derfor brukte jeg ikke gjær som passer til det. Spørs om dodraugen får det til slutt.
 
I dag greidde jeg å glemme å oksygenere - og siden vi snakker om en bayer som skal stå og gjære på 8 grader med gjenbruksgjær, så var vel ikke det så smart. Så da jeg etter to timer kom på tabben, greip jeg oxyflaska og starsanspruter'n og smatt ned i kjelleren. Får tro at det går greit.
 
Skulle tappe fra chronical gjæringskaret mitt idag, alt lå til rette for at jeg skulle få 45l klar å fin pils på fat.. flushet starsan fra fat til fat for å sikre oksygenfattig miljø, koblet til co2 kobling på toppen av karet, stilte inn på 2psi å satte igang.. etter 5minutt hadde jeg fått hele 0,5kg på fatet mitt.. viste seg at ballock var tett.. vasket den, å det samme hendte igjen.. etter 1time ble jeg så forbannett at jeg bare fatet gjennom opningen til lokket.. fylte to fat å slo ut resten.. når jeg vasket karet viste det seg at jeg hadde glemt å sette på racking armen... den blir husket neste gang:cool:
 
Aner en dårlig trend. For litt siden tok jeg en hefe på åttende dagen, nå så har jeg tørrhumlet en IPA på niende. Jævlig irriterende siden den skulle til NM. Må få meg en idiotsikker kalender.
 
Nesten. Jeg har i hodet som regel når ølende som står er brygget, men har fått ny telefon og kalenderen er litt forvirrende/uoversiktlig hvis jeg ikke har tunga rett i munn, noe jeg sjeldent har.

Dama har hengt opp en tacky vi-menn kalender på soverommet. Den er stor, kanskje den skal ned i kjelleren for da kan jeg skrive på den og slippe å måtte tenke selv.
 
Nesten. Jeg har i hodet som regel når ølende som står er brygget, men har fått ny telefon og kalenderen er litt forvirrende/uoversiktlig hvis jeg ikke har tunga rett i munn, noe jeg sjeldent har.

Dama har hengt opp en tacky vi-menn kalender på soverommet. Den er stor, kanskje den skal ned i kjelleren for da kan jeg skrive på den og slippe å måtte tenke selv.

Jeg gikk i surr her for litt siden, og flasket en irsk rød i den tro at den var en irsk stout. Så nå er det lapper på dunkene som står rundt omkring, og samlelapp på tavla. Og så jeg som aldri har brukt en kalender av noe slag, hverken analog eller digital, til noe som helst:(.
 
Jeg gikk i surr her for litt siden, og flasket en irsk rød i den tro at den var en irsk stout. Så nå er det lapper på dunkene som står rundt omkring, og samlelapp på tavla. Og så jeg som aldri har brukt en kalender av noe slag, hverken analog eller digital, til noe som helst:(.

Irriterende, er det ikke? Andre ølet jeg har ødelagt nå. Satt og klødde meg i hue over at 007 bare hadde spist 69% i løpet av det jeg trodde var ca to uker, men tok den smellen, tørrhumlet og programmerte inn temperaturjustering, så jeg må komme meg hjem og avbryte den tempjusteringen og se hva det blir til til slutt. Humla ligger jo oppi der så feil er det uansett.
 
Irriterende, er det ikke? Andre ølet jeg har ødelagt nå. Satt og klødde meg i hue over at 007 bare hadde spist 69% i løpet av det jeg trodde var ca to uker, men tok den smellen, tørrhumlet og programmerte inn temperaturjustering, så jeg må komme meg hjem og avbryte den tempjusteringen og se hva det blir til til slutt. Humla ligger jo oppi der så feil er det uansett.

Nå gikk det bra med den røde irske, sjøl om den ble tatt litt tidlig. Den er fin nå, men fikk med seg en del stoutvørter som jeg brukte til karboneringen. Mørk var den før, og nå er den nesten svart. (Det var selvfølgelig derfor jeg ikke reagerte.)

Du får litt lang tid med humle i ølet, da? Veit hva du synes om det, men det blir kanskje ikke den store katastrofen?
 
Tilbake
Topp