Bryggertabber

Skulle smake på sommerølet (4,2% blonde ale), men der var det knapt nok kullsyre etter nesten ei uke på fat. Begynte å lure på hva pokker som har skjedd, hadde 2 bar trykk ved karbonering av en blanc klone tross alt! Så kikker jeg på flaska og oppdager at jeg har skrudd ned til 0,4 bar trykk. Kanskje ikke så rart det var et meget tamt øl..
 
Bjørnebærmjøden laget med vingjær startet på 1130, og gikk ned til 1020. Trodde den hadde stoppet, men var på 1002 nå. Oops. 19% etter Brewer's Friend-formel.
2ca633232a674fa5ae7a9a7f1ba0fbff.jpg
 
En nesten-tabbe:

I forgårs kveld satte jeg en starter på en slant med drøyt 3 måneder gammmel topphøstet WLP400. Utpå dagen i går - etter 14 timer - var det tilsynelatende ikke skjedd noe som helst, så jeg tok en prøve, og den bekreftet antakelsen: Null forandring fra OG. Så da var det bare å helle den ut.

Men så hadde jeg ikke tid akkurat da, så den ble stående i ro i et hjørne. Og da jeg endelig kom for å eksekvere dommen, var det et lag med flott kräusen på den. Så dermed var det tilbake på røreren, og nå er den vakkert melkekaffelysebrun, og skal få gå til utpå kvelden, tenker jeg.

Så da blir det mer white ipa likevel:).
 
Sukk......
Greide å stille inn den ene skruen på møllen min feil vei. Har derfor bare fått malt opp halvparten av malten. Ligger ann til en pre-boil gravity på 1.046 mot ønsket 1.058. Blir en veldig session-IPA dette. Får koke 2 timer i hvert fall. Tom for spraymalt.
 
Sukk......
Greide å stille inn den ene skruen på møllen min feil vei. Har derfor bare fått malt opp halvparten av malten. Ligger ann til en pre-boil gravity på 1.046 mot ønsket 1.058. Blir en veldig session-IPA dette. Får koke 2 timer i hvert fall. Tom for spraymalt.
Oppdatering. Kokte ned til 17 liter, planlagt 22. Endte på OG 1.064. Så ABC bør bli ok, verre med smaken kanskje. Blir spennende å se hvordan maltprofilen blir.
 
Jeg pleier å planlegge bryggekvelden nøye; først ned i kjelleren for å varme vann - opp å spise middag - ned for å starte mesking - opp å legge poden - ned, starte utvasking - opp for litt tv tid med kona - ned for å starte skylling ... osv.

På denne måten klager ikke kona eller ungene, og jeg kommer meg akkurat gjennom et brygg til midnatt.

Jeg har en kurs på 16 a i kjelleren og da kan jeg akkurat la bryggeriet stå på 70% effekt under utvasking, mens jeg varmer vann til skylling, uten at sikringen går. Men, varmeovnen med termostat hadde jeg glemt å slå av...

Så etter det som skulle være en time utvasking kommer jeg ned til mørk kjeller. Øl blir det, men effektiviteten min sank endel og en spenstig tripel blir vel til en dvask blond.
 
Tømme eller flaske?
Satte noen bøtter til cc i går. Oppdaget da at jeg hadde glemt å trykke ned lokket etter tørrhumling
på ei av de.
Noen som har gjort lignende tabbe som har fått drikkende øl ut av det?
Fem dager på ca 18 grader. 7-8g tørr pr liter.
 
Tømme eller flaske?
Satte noen bøtter til cc i går. Oppdaget da at jeg hadde glemt å trykke ned lokket etter tørrhumling
på ei av de.
Noen som har gjort lignende tabbe som har fått drikkende øl ut av det?
Fem dager på ca 18 grader. 7-8g tørr pr liter.

Spiller det noen rolle? Jeg gjærer i blant på den måten, sjøl om jeg gjerne trykker det fast etter at hovedgjæringa er unnagjort. Hvis lokket ligger løst på, er det små sjanser for at noe skal greie å kravle oppunder og ned i ølet, i alle fall hvis det står i et rom med ikke alt for mye turbulens. Hvis du ikke har løsnet det helt, kaan det bli stående og gape litt, og det er sjølsagt verre. Men jeg hadde da uansett flasket. Og hvis du ikke bruker humlepose, så lander vel eventuelle forurensninger i et relativt ugjestmild grønt terreng:).
 
Tror ikke det er fare for at støv etc er kommet i. Lokket lå løst oppå.
Ingen har vært i rommet siden det ble tørrhumlet.
Nei, det er oksydering jeg tenker på.
 
Tror ikke det er fare for at støv etc er kommet i. Lokket lå løst oppå.
Ingen har vært i rommet siden det ble tørrhumlet.
Nei, det er oksydering jeg tenker på.
ånå - men gjelder ikke resonnementet på et vis der også, da? Vil det skje noen særlig utveksling av gasser? Sjøl om det foregår lite i dunken på dette tidspunktet, så er det vel et ørlite større trykk i dunken enn i rommet utenfor?
 
Co2 er mye tyngre enn luft. Tenn på ei fyrstikk og hold den nedi headspace. Slukker den er det ingen grunn til bekymring. Og det er det sikkert ikke uansett.
 
Se ut som de overfører til lukket etter stormgjæringa.
Her ble det åpent fra dag 9 til 14.
Tror jeg flasker det likevel. En par timers arbeid, noen flaskekorker og gram sukker er det jeg kan tape.
 
Jeg gjærer utelukkende uten lokk og gjærlås, bruker bare alufolie over åpningen på gjæringskaret (Speidel 30 l), rett og slett fordi jeg bare akkurat får lukket lokket på kistefryseren min.

Aldri hatt merkbare problemer verken med oksidering eller annet, så dette går nok fint.
 
Tilbake
Topp