Bryggertabber

Smud. Visste ikke at Brewshop har ferdig slange med ball på. Det var egentlig det jeg lurte på. Den sjappa der har mye snadder. De er ganske "moderne" i utvalget. Da blir det to sånne og to kraner så får jeg pimpet de kina-spundventilene i tilfelle jeg trenger de igjen.

Litt lett fredagsunderholdning til dere på forumet : I går planla jeg dagens bryggedag. Fylte opp speidelen med rett mengde vann, skrev opp oppskriften på veggtavla mi ( bruker den som bryggeskjema og stryker av etter hvert som jeg kommer videre i prosessen) la fram malt og humle og alt var klappet og klart.
06.30 i morrest var jeg igang. Alt gikk etter skjema. Mesketemp var nådd og jeg gjorde det klart for malten. Den hadde jeg jo lagt fram så her var det bare å sette i gang. Etter å ha helt i 3-4 kg i maltrøret var det ett eller annet som begynte å murre bak i bevisstheten. Det var et eller annet ...... Å JODA GANSKE RIKTIG
Jeg hadde f meg glemt å legge i bunnrist og sil. Malten lå trygt og godt i bunnen av speidelen som hadde fulle pumper - å jada . Det var bare en ting å gjøre - rette ryggen og tømme heile greia . 2 minutts tenking seinere ble det plan b og et nytt brygg . Den måtte jo komme før eller seinere. Go helg alle sammen.

Jeg så hvor dette kom til å ende opp ved "fylte opp speidelen". Klassiker å glemme falskbunn/bunnrist. Derfor min ligger i kjelen fra det sekundet det er vasket.

Tabben i dag var at jeg glemte å sjekke O2 regulatoren da flaska gikk tom på siste brygg.
Bokken i dag må klare seg med risting. OG 1.084.
Hadde skviset o-ringen mellom flaske og regulator så i dag etter flaskebytte ble det
full flow men lite gjennom steinen.

Var akkurat sånn høvelig uoppmerksom. Satte en flaske inn i bordklemmen skjevt når jeg skulle sette på kork, ga på med skikkelig trykk og sørget for at flasken ga etter i bunnen når jeg skulle presse på korken.

Så var jeg en halvliter øl fattigere.

Var akkurat sånn høvelig uoppmerksom. Satte en flaske inn i bordklemmen skjevt når jeg skulle sette på kork, ga på med skikkelig trykk og sørget for at flasken ga etter i bunnen når jeg skulle presse på korken.

Så var jeg en halvliter øl fattigere.

Jeg har alltid lurt på om det gjelder det samme for spilt øl som for spilt melk:).

Jeg trodde at man ikke skulle gråte over spilt melk. Om det samme gjelder øl, så blir det lite gråting.

Hele den greia der handler vel om at gjort er gjort, det handler tross alt ikke om noe virkelig viktig. Man retter ryggen, lærer og ser framover.

Når alt det er sagt: Det skal være dårlig øl om man med vitende og vilje heller det ut.

Jeg har fire kasser med mislykka Irish Red stående klare til uthelling. Her må det gråtes mye om det skal virke:p!
men, men, men! Poenget er jo at man ikke skal/trenger å gråte.
Og så kan du glede deg over at du får 4 kasser med flasker tilgjengelig for tapping av nytt, godt øl. Og flaskene er nok av den kategorien som er ganske så lettvaskede. Om du ikke har gjæret Irish'en med Belle da :p

Jeg trodde at man ikke skulle gråte over spilt melk. Om det samme gjelder øl, så blir det lite gråting.

Hele den greia der handler vel om at gjort er gjort, det handler tross alt ikke om noe virkelig viktig. Man retter ryggen, lærer og ser framover.

Når alt det er sagt: Det skal være dårlig øl om man med vitende og vilje heller det ut.
men, men, men! Poenget er jo at man ikke skal/trenger å gråte.
Og så kan du glede deg over at du får 4 kasser med flasker tilgjengelig for tapping av nytt, godt øl. Og flaskene er nok av den kategorien som er ganske så lettvaskede. Om du ikke har gjæret Irish'en med Belle da :p

Skjønner ikke hvordan jeg klarte å misforstå deg der, Lars:(. Men sjølsagt skal jeg ikke gråte over de fire kassene.

De var opprinnelig seks, forresten, men to av dem fikk jeg gitt bort til en som var mer opptatt av alkoholen enn av smaken. Så jeg sitter og venter litt; kanskje kan flere komme til "nytte". Her får jeg i alle fall den ultimate testen på om øl med fusel forårsaker mer hodepine enn vanlig:p.

Og nei, det er ikke diastaticus'er inne i bildet:), det var en stor split batch med wyeast 1318 og wlp013. Og jeg skjønner ikke helt hva som gikk galt. Muligens litt for voldsom stormgjæring. Det unngår jeg stort sett nå, men de der var noe mer livlige enn vanlig.

Det skal ikke være veldig dårlig øl før jeg heller det ut - eller i alle fall lar være å drikke det sjøl:p. Gir det meg ikke en følelse av glede over godt øl, kan det like gjerne være.

Uansett: Itteno' sipping:p.

Skjønner ikke hvordan jeg klarte å misforstå deg der, Lars:(. Men sjølsagt skal jeg ikke gråte over de fire kassene.

De var opprinnelig seks, forresten, men to av dem fikk jeg gitt bort til en som var mer opptatt av alkoholen enn av smaken. Så jeg sitter og venter litt; kanskje kan flere komme til "nytte". Her får jeg i alle fall den ultimate testen på om øl med fusel forårsaker mer hodepine enn vanlig:p.

Og nei, det er ikke diastaticus'er inne i bildet:), det var en stor split batch med wyeast 1318 og wlp013. Og jeg skjønner ikke helt hva som gikk galt. Muligens litt for voldsom stormgjæring. Det unngår jeg stort sett nå, men de der var noe mer livlige enn vanlig.

Det skal ikke være veldig dårlig øl før jeg heller det ut - eller i alle fall lar være å drikke det sjøl:p. Gir det meg ikke en følelse av glede over godt øl, kan det like gjerne være.

Uansett: Itteno' sipping:p.

Du må vel gjerne sippe til øl'et??

Sippe kan og være å småsildre eller en tynn strøm, så jeg tror nok du kan sippe ølet på norsk også.

hehe - artig diskusjon:).

Det du tenker på, er det ølet gjør når du ikke har stengt krana på gjæringstanken ordentlig. Det er et en-verdig verb, dvs. at det ikke kan ta objekt. Det er altså ikke noe du kan gjøre med ølet. Og jeg ville nok dessuten i dag heller brukt sive enn sip(p)e i den betydninga - i alle fall på bokmål. Det er mye mulig det brukes i noen dialekter.

At sippe betyr å sutre, smågrine etc., må skyldes at det er avledet av et grunnord (gammelgermansk seipon, som er en form språkforskerne har konstruert, og som vi må anta har eksistert) som i dag har blitt til sive. Når du bare såvidt gråter, kan man si at tårene "siver fram".

Så nei, jeg kan ikke sippe øl på norsk:).

Sist redigert:
hehe - artig diskusjon:).

Det du tenker på, er det ølet gjør når du ikke har stengt krana på gjæringstanken ordentlig. Det er et en-verdig verb, dvs. at det ikke kan ta objekt. Det er altså ikke noe du kan gjøre med ølet. Og jeg ville nok dessuten i dag heller brukt sive enn sip(p)e i den betydninga - i alle fall på bokmål. Det er mye mulig det brukes i noen dialekter.

At sippe betyr å sutre, smågrine etc., må skyldes at det er avledet av et grunnord (gammelgermansk seipon, som er en form språkforskerne har konstruert, og som vi må anta har eksistert) som i dag har blitt til sive. Når du bare såvidt gråter, kan man si at tårene "siver fram".

Så nei, jeg kan ikke sippe øl på norsk:).
Helt rett. Benyttes i dialekt. Nå har jeg aldri opplevd drikke noe i skriftform så......

Tror det hadde vært morro ha deg som norsklærer.

Helt rett. Benyttes i dialekt. Nå har jeg aldri opplevd drikke noe i skriftform så......

Tror det hadde vært morro ha deg som norsklærer.

Og det hadde helt sikkert vært moro å ha deg som elev;).

Berusende lesning? ... hmm, jo, det har vært tider da lesinga nærmest var en slags rus. Men ellers er jo rus et yndet tema. Her er et dikt om en som hverken lot alkoholen sippe eller nøyde seg med å nippe:

edit: Det er denne, ikke den nedenfor:D: http://piracywhiskeypoetry.tumblr.com/post/35482659036/brannmannen-og-elefanten-av-andré-bjerke

https://www.asbcnet.org/publications/journal/vol/abstracts/0630-04a.htm

Sist redigert:
Tilbake
Topp