Bryggertabber

Oups... Jeg har tross alt hatt det bedre da, uten gjæringsskap. Har brygget div i sommer. Noe har gjæra på lukket stuetemp (too much), og en annen på relativt stabil kjellertemp (suitable)... Men that's it... Krysser fingrene og satser på det beste...
I allefall til jeg får skaffa meg et gjæringsskap eller 2...
Samme som hos meg,? Kjøling gikk til helvete mens det var 30 grader ute :(
 
Hei
Jeg holder på med en Tsjekkisk Pils på en Speidel nå. Jeg satte den til varming, hadde planlagt innmesk på 68 °C. Gikk og tok en kaffe mens jeg ventet, og den stod ferdig oppvarmet en stund. Jeg sjekket ikke temp, men fylte i malt. Etterpå ser jeg at temperaturen er 74 °C, så noe har gått galt. Den er innstilt på 90 minutter på 68 °C og 5 min på 78 °C, og har stått ca 20 min. Bør jeg bare avbryte og begynne på nytt eller kan det bli noe som ligner på en drikkende lager uansett?

OG 1,049 med 93% Bohemian pils malt, 4% acid malt og 3% melanoidin. Gjær er WLP 802.
 
Har nå etter 30 min kommet ned på 68 °C. Hvis ingen forteller meg at det er en dårlig ide, så får den stå løpet ut.
 
Hei
Jeg holder på med en Tsjekkisk Pils på en Speidel nå. Jeg satte den til varming, hadde planlagt innmesk på 68 °C. Gikk og tok en kaffe mens jeg ventet, og den stod ferdig oppvarmet en stund. Jeg sjekket ikke temp, men fylte i malt. Etterpå ser jeg at temperaturen er 74 °C, så noe har gått galt. Den er innstilt på 90 minutter på 68 °C og 5 min på 78 °C, og har stått ca 20 min. Bør jeg bare avbryte og begynne på nytt eller kan det bli noe som ligner på en drikkende lager uansett?

OG 1,049 med 93% Bohemian pils malt, 4% acid malt og 3% melanoidin. Gjær er WLP 802.

Har du mesket inn på 74 grader, blir det mye dekstriner. Men jeg ville prøvd. Se på det som et veldig interessant eksperiment. Og gi den god tid i mesk; et par timer, i alle fall. Det blir mer gjærbart enn du skulle tro, og helt sikkert et drikkelig øl.
 
Har du mesket inn på 74 grader, blir det mye dekstriner. Men jeg ville prøvd. Se på det som et veldig interessant eksperiment. Og gi den god tid i mesk; et par timer, i alle fall. Det blir mer gjærbart enn du skulle tro, og helt sikkert et drikkelig øl.
Ok, da kan jeg legge på en time mesketid.
 
Hei
Jeg holder på med en Tsjekkisk Pils på en Speidel nå. Jeg satte den til varming, hadde planlagt innmesk på 68 °C. Gikk og tok en kaffe mens jeg ventet, og den stod ferdig oppvarmet en stund. Jeg sjekket ikke temp, men fylte i malt. Etterpå ser jeg at temperaturen er 74 °C, så noe har gått galt. Den er innstilt på 90 minutter på 68 °C og 5 min på 78 °C, og har stått ca 20 min. Bør jeg bare avbryte og begynne på nytt eller kan det bli noe som ligner på en drikkende lager uansett?

OG 1,049 med 93% Bohemian pils malt, 4% acid malt og 3% melanoidin. Gjær er WLP 802.

Det er ikke uvanlig at temperaturen stiger mens du mesker inn. Jeg mesker inn 5 grader lavere enn mesketemperaturen jeg ønsker, da treffer jeg mesketemperatur ganske raskt etter innmesk.
 
Det er ikke uvanlig at temperaturen stiger mens du mesker inn. Jeg mesker inn 5 grader lavere enn mesketemperaturen jeg ønsker, da treffer jeg mesketemperatur ganske raskt etter innmesk.
???
Hva mener du? Er det ikke vanlig å varme opp til noen grader over ønsket innmesktemp, ta av fra/fjerne varmen og ha i malten? Temp vil jo da synke umiddelbart... ?
 
Husk at brukeren kaffenons bruker Speidel, da skal du bare sette en temperatur så fikser Speidelen resten. Og her var jo nettopp snakk om å meske inn for høyt, ikke for lavt.
 
Det er flere tråder om akkurat dette på forumet og det som går igjen i de første svarene er at det blir et fryktelig søtt etc øl og så har det veldig ofte gått overraskende greit mtp utgjæring.
 
Det er flere tråder om akkurat dette på forumet og det som går igjen i de første svarene er at det blir et fryktelig søtt etc øl og så har det veldig ofte gått overraskende greit mtp utgjæring.
Er ikke det litt motstridende? Søtt øl, men med god utgjæring.
 
Men hvordan kan temperaturen stige over den temperaturen du har satt? Hvis termostaten på Speidelen sørger for det, er det dårlige greier.
 
Jeg henger nok ikke helt med, men det er ikke så farlig. Jeg brygger ferdig denne og ser hvordan det går.

De fleste sier at det blir søtt/dårlig utgjæring, men etter at vedkommende som postet problemet kommer med resultatet så har utgjæringen ofte vært grei.

Du bruker også en lagergjær, de spiser mer dekstriner enn ale gjær
 
Er ikke det litt motstridende? Søtt øl, men med god utgjæring.

Nei, det som skjer, er at du får noe dårligere utgjæring, og altså et litt alkoholsvakere øl, fordi du har en høyere prosent dekstriner. Men det er lite søthet i dekstrinene, så merkbart søtt blir det neppe.

Utgjæringen blir antakelig bedre enn man skulle tro. Sjøl om du får denaturert all beta-amylase veldig raskt, får du likevel en god del maltose. Alfaamylasen lager nemlig ikke bare dekstriner, slik noen kanskje forestiller seg. Og jo bedre tid den får, jo mer gjærbart sukker vil den produsere
 
???
Hva mener du? Er det ikke vanlig å varme opp til noen grader over ønsket innmesktemp, ta av fra/fjerne varmen og ha i malten? Temp vil jo da synke umiddelbart... ?

Jeg bruker å sette temp typ 1 eller 2 grader over ønsket innmesk, men heller malten i uten å skru av varmen. Dette gjør jeg hovedsaklig fordi jeg har testet min Beer Brew på en del temperaturer med ekstern måler, og det viser seg at termostaten ofte er en grad for lav. Mulig dette er spesifikt for mitt utstyr, men det funker fett så lenge jeg husker å ta høyde for det.
 
Jeg bruker å sette temp typ 1 eller 2 grader over ønsket innmesk, men heller malten i uten å skru av varmen. Dette gjør jeg hovedsaklig fordi jeg har testet min Beer Brew på en del temperaturer med ekstern måler, og det viser seg at termostaten ofte er en grad for lav. Mulig dette er spesifikt for mitt utstyr, men det funker fett så lenge jeg husker å ta høyde for det.

Det er helt unaturlig at tempen stiger etter innmesk, så det står nok mer på hvordan tempen blir målt før innmesk, og hva som skjer før man måler igjen.
 
Tilbake
Topp