Bryggertabber

Avsluttet 2019 med et brak! Glemte at fermzilla tåler kun 2,4 bar. Liten sikkerhetsmargin,for etter å ha rundet 2,8 bar eksploderte hele driten. Jeg var gjennomvåt av deilig IPA med kraftig øresus, kona trodde hun kunne hente ut livsforsikringen, kjøleskapet takket for seg og det samme gjorde glassene som stod oppå kjøleskapet.
Fantastisk lesning på morgenkvisten haha, tenker kona ble mest sur haha..
 
Kona var faktisk bare lettet over at jeg fortsatt var i live. Jeg ble så paff og øresusen var så heftig at jeg ikke rakk å svare på hennes hysteriske rop. Hun hjalp meg faktisk med å vaske vegger og tak som nå fortsatt lukter citra. Minstemann ble og revet opp av sin dype søvn i etasjen over. Sikkerhetsventilen der er vel mer til pynt. Jeg synes allikevel at marginen fra 2,4 til 2,8 er svært liten.
 
Sist redigert:
Kona var faktisk bare lettet over at jeg fortsatt var i live. Jeg ble så paff og øresusen var så heftig at jeg ikke rakk å svare på hennes hysteriske rop. Hun hjalp meg faktisk med å vaske vegger og tak som nå fortsatt lukter vitra. Minstemann ble og revet opp av sin dype søvn i etasjen over. Sikkerhetsventilen der er vel mer til pynt. Jeg synes allikevel at marginen fra 2,4 til 2,8 er svært liten.
Hvis den faktisk eksploderte er det jo ganske skummelt. Både liten sikkerhetsmargin, men også skremmende at den ikke feiler på en mindre katastrofal måte.
 
Over 1.1 i sikkerhetsfaktor er helt innafor i industri i forhold til trykktesting / trykkrating.

hva i alle dager skulle du opp på så høyt trykk for?

Jeg har vært borti mye trykktesting i jobbsammenheng og har stor respekt for det, spesiellt med volumer av komprimert gass (= mye lagra energi pga. kompressibilitet). Holder meg derfor stort sett under 1bar trykk på min Fermentasaurus. Trenger ikke mer heller for å gjære under trykk hvis ønskelig, for trykkoverføring og skal jeg karbonere ferdig på tank så tar jeg siste rest i forbindelse med kaldkræsjing sånn at en ikke trenger så mye trykk.
 
Over 1.1 i sikkerhetsfaktor er helt innafor i industri i forhold til trykktesting / trykkrating.

hva i alle dager skulle du opp på så høyt trykk for?

Jeg har vært borti mye trykktesting i jobbsammenheng og har stor respekt for det, spesiellt med volumer av komprimert gass (= mye lagra energi pga. kompressibilitet). Holder meg derfor stort sett under 1bar trykk på min Fermentasaurus. Trenger ikke mer heller for å gjære under trykk hvis ønskelig, for trykkoverføring og skal jeg karbonere ferdig på tank så tar jeg siste rest i forbindelse med kaldkræsjing sånn at en ikke trenger så mye trykk.

Det var ingen gjennomtenkt tanke for min del og mer forveksling av koblingene. Eksplosjonen er tatt på min tabbekvote og jeg har ikke holdt produsent eller forhandler ansvarlig, men man kan jo allikevel undre seg over funksjonen av «sikkerhetsventilen»
 
Det må ha vært noe feil med den ventilen. Første gang jeg brukte zillaen glemte jeg å koble til blow-off tube, så den var helt stengt.

Men sikkerhetsventilen virket tydeligvis, det luktet herlig humle når jeg kom på det og åpnet gjæringsskapet.

Helt klart grunn for reklamasjon, dette skal ikke skje.
 
Over 1.1 i sikkerhetsfaktor er helt innafor i industri i forhold til trykktesting / trykkrating.

hva i alle dager skulle du opp på så høyt trykk for?

Jeg har vært borti mye trykktesting i jobbsammenheng og har stor respekt for det, spesiellt med volumer av komprimert gass (= mye lagra energi pga. kompressibilitet). Holder meg derfor stort sett under 1bar trykk på min Fermentasaurus. Trenger ikke mer heller for å gjære under trykk hvis ønskelig, for trykkoverføring og skal jeg karbonere ferdig på tank så tar jeg siste rest i forbindelse med kaldkræsjing sånn at en ikke trenger så mye trykk.

Jeg jobber med trykktesting til daglig, og kravet til alt som skal offshore på norsk sokkel er 150%. Altså tester vi et rør som skal tåle 100bar tester vi med 150bar. Testutstyret må da tåle 225bar.

at ikke sikkerhetsventilen har blåst er faktisk krise, det MÅ du reklamere på, tenk om det er en produksjonsfeil på de og nestemann dør av dette mens du vet at du sitter der og ikke har gitt beskjed.
 
Jeg jobber med trykktesting til daglig, og kravet til alt som skal offshore på norsk sokkel er 150%. Altså tester vi et rør som skal tåle 100bar tester vi med 150bar. Testutstyret må da tåle 225bar.

at ikke sikkerhetsventilen har blåst er faktisk krise, det MÅ du reklamere på, tenk om det er en produksjonsfeil på de og nestemann dør av dette mens du vet at du sitter der og ikke har gitt beskjed.
Er jo ikke mye kliss som skal til før man forandrer Egenskapene til en sikkerhetsventil.
 
Avsluttet 2019 med et brak! Glemte at fermzilla tåler kun 2,4 bar. Liten sikkerhetsmargin,for etter å ha rundet 2,8 bar eksploderte hele driten. Jeg var gjennomvåt av deilig IPA med kraftig øresus, kona trodde hun kunne hente ut livsforsikringen, kjøleskapet takket for seg og det samme gjorde glassene som stod oppå kjøleskapet.
Mange dager til Nyttårsaften enda!!!
 
Er jo ikke mye kliss som skal til før man forandrer Egenskapene til en sikkerhetsventil.
Alt utstyr kan brukes feil. Det er ingenting i historien så langt som tyder på at kliss er årsaken.
Ellers er det tidligere nevnt trykk i industri, som heller ikke nødvendigvis kan sammenlignes.
Etter min mening burde den ha en weak-spot, som revner før alt eksploderer.
 
Avsluttet 2019 med et brak! Glemte at fermzilla tåler kun 2,4 bar. Liten sikkerhetsmargin,for etter å ha rundet 2,8 bar eksploderte hele driten. Jeg var gjennomvåt av deilig IPA med kraftig øresus, kona trodde hun kunne hente ut livsforsikringen, kjøleskapet takket for seg og det samme gjorde glassene som stod oppå kjøleskapet.
Ikke bra. Har du mulighet til å legge ut mer detaljerte bilder av zillaen?
 
Ikke bra. Har du mulighet til å legge ut mer detaljerte bilder av zillaen?
Jeg trodde jeg hadde flere bilder, men må ha vært snaps. Maskinen er sendt til miljøtorget. Maskinen revnet som en nesten langsgående revne midt på maskinen. Samtidig hadde den ene balllocken hoppet ut av lokket og stod fast i kjøleskapstaket. Dumpventil intakt.
 
Jeg har fortsatt en dunk igjen og er ikke redd for å bruke den selv om den på siste batch kun gjærer på speidel-kar. Selv om jeg mener at det burde være en bedre sikkerhetsmargin og at ventil skulle fungert, tar jeg det på egen tabbekvote.
 
Kan det ha vært flaska i bunn, eller annen del som ga seg først?

Kjenner ikke til Fermzilla, i følge kegland har Fermentasaurus burst pressure på 7bar, og alle tanker er testet til 5bar (andre kilder opplyser 8bar som test-trykk.)
 
Tilbake
Topp