Bryggertabber

hehe - "Denne saftige kjøttbiten kommer fra svineknoken,"

Fake news, altså. Som talsmann for den store tause majoriteten av flasketappere er jeg ikke overrasket over å bli utsatt for denslags. Men vi gir oss ikke. Flasketapping er framtidas måte å tappe opp ølet på. Det er bare øl på flaske som har sjel.


:)
Republikaner altså. .:)
#Nixon
 
Som en evig optimist så tenker man at hver gang dette skjer er den siste. Så nei, jeg kommer nok til å gjøre det samme igjen, og igjen, og igjen, og...

Jeg har opplevd det der mange ganger, men sjelden etter at jeg begynte å skylle kolben med kokt vann etter desinfiseringa. At Starsanrester skulle ha noen betydning, virker som en uhyre tvilsom teori, og jeg veit ikke om jeg egentlig trur på det, men jeg mener jeg har sett lite til problemet etter at jeg begynte å skylle.
 
Man må jo vaske fat, tappeslanger, tappekraner, kegerator, drip-tray og flere småting. Så lenge man er flink til å vaske flaskene etter bruk, er det omtrent like enkelt med flasker som det er med fat.

Et tema med delte meninger dette. I dag fater jeg 90 prosent. De resterende 10 prosentene går på boks. Jeg har også flasket en haug med flasker før jeg kjøpte fat. Min erfaring er at flasking er det som tar mest tid totalt sett. Fating har for min del vært en solid effektivisering. Men det koster jo så klart mer enn flasking.

Når det gjelder vask av fat så er det verdens enkleste ting. Enten kjøper man seg en fatvasker, eller så gjør man som meg og fyller det med pbw og lar det soake og så skylle. Er ikke mange minuttene arbeidstid som legges ned i å få et fat klart til en ny batch. Slanger og kraner henger sammen og vaskes med en trykkpumpe mellom fatbytte. Tar ikke mange minuttene det heller. Vaske kegerator? Javel. Det tror jeg knapt jeg har gjort på de årene jeg har hatt den. Behovet har ikke akkurat vært stort. Fating er uten tvil det kjappeste og enkleste etter min erfaring. Så kan det så klart være mange andre årsaker til at man velger andre løsninger, som f.eks flasking. Og det er helt uproblemtatisk. Det viktigste er at man finner en løsning man er happy med :)
 
Hvis jeg en gang går lei av flasker kommer jeg heller til å kjøpe noen Fermenter King Junior i stedet for fat. Ca halv pris, ingen overføring, gjæring, karbonering og servering fra samme beholder. Det er jo egentlig genialt, garantert oksygenfritt fra vørter til glass.
 
Som en evig optimist så tenker man at hver gang dette skjer er den siste. Så nei, jeg kommer nok til å gjøre det samme igjen, og igjen, og igjen, og...
Det er vel et eget ord for det å gjenta samme eksperiment gang etter gang og forvente et annet resultat....

Jeg opplevde en gang at en bananflue fant veien gjennom sølvpapirkorken. Etterndet begynte jeg med dobbel sikring.

En søppelpose på rull. Gjenbrukes så lenge den er tett. Det ville nok reddet en overskumming også.
ca664fb49cdfa7d689867324d0977ae7.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er vel et eget ord for det å gjenta samme eksperiment gang etter gang og forvente et annet resultat....

Jeg opplevde en gang at en bananflue fant veien gjennom sølvpapirkorken. Etterndet begynte jeg med dobbel sikring.

En søppelpose på rull. Gjenbrukes så lenge den er tett. Det ville nok reddet en overskumming også.
ca664fb49cdfa7d689867324d0977ae7.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Tett sølvfolie med strikk + tett pose, lurer på hvor mye O2 du får rørt inn da.
 
Man må jo vaske fat, tappeslanger, tappekraner, kegerator, drip-tray og flere småting. Så lenge man er flink til å vaske flaskene etter bruk, er det omtrent like enkelt med flasker som det er med fat.
Helt uenig! Det er vesentlig lettere å vaske ett fat og en picknik kran, enn det er å vaske 57 0,33/ 38 0,5 flasker som gir det samme volumet! Vesentlig enklere!

Men jeg er ikke uenig at flasker også har en sjarm!
 
Tett sølvfolie med strikk + tett pose, lurer på hvor mye O2 du får rørt inn da.
Haha. Nøyaktig like mye som om kolben stod uten både folie og pose!

Det blir aldri verden vakum. Da ville folien blitt sugd inn. Og dersom co2 legger seg som et lokk i kolben og hindrer lufttilgang, så vil den gjøre det i enhver kolbe. Og det blir ikke så mye co2 at at all o2 blir brukt opp både i kolbe og pose. Da ville posen stått som en balkong rundt kolben. Så å få nok o2 er mon minste bekymring.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Det er vel et eget ord for det å gjenta samme eksperiment gang etter gang og forvente et annet resultat....

Jeg opplevde en gang at en bananflue fant veien gjennom sølvpapirkorken. Etterndet begynte jeg med dobbel sikring.

En søppelpose på rull. Gjenbrukes så lenge den er tett. Det ville nok reddet en overskumming også.
ca664fb49cdfa7d689867324d0977ae7.jpg


Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Ser ut som om du stenger ute lufta sammen med bananfluene, også? Og poenget med magnetrørern er jo å få oksygen inn i vørter'n/ølet.
 
Da bør du tenke deg om en gang til. Det vil gradvis bli mer og mer CO2 i kolbe og pose, og mindre og mindre O2.
Gjæren bruker opp O2 og lager CO2, så etter en stund gjærer du oksygenfritt, og i en starter er ikke det bra.
Og du mener at det skjer noe forskjellig i min kolbe enn i en kolbe uten pose?

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Haha. Nøyaktig like mye som om kolben stod uten både folie og pose!

Det blir aldri verden vakum. Da ville folien blitt sugd inn. Og dersom co2 legger seg som et lokk i kolben og hindrer lufttilgang, så vil den gjøre det i enhver kolbe. Og det blir ikke så mye co2 at at all o2 blir brukt opp både i kolbe og pose. Da ville posen stått som en balkong rundt kolben. Så å få nok o2 er mon minste bekymring.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
Det kommer selvfølgelig like mye luft inn i kolben som det går ut, men samtidig vil den luften som trekkes inn ha mindre og mindre O2.
 
Tilbake
Topp