Bryggertabber

Jeg har ikke brygget på over et halvt år. Det er flere grunner til det, der den viktigste er at garasjebryggingen min har vært hemmet av gravearbeider på tomta. Men jeg må også si at noe ga meg en motivasjonsknekk etter at jeg deltok i min første konkurranse. Et øl som naboer og slektninger likte godt ble stemplet som nærmest udrikkelig. Jeg har vært lenge i tenkeboksen etter dette. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært kritisk til typeriktighet som viktigste (eneste?) kriterium for godt brygget øl. Men tilbakemeldingene fortalte meg noe mer og det er feil å skylde på konkurranseform for hvordan ølet mitt er blitt.

Så bryggertabben her, som jeg har kommet fram til over tid, er at jeg i alt for lang tid har forsøkt å brygge øl som egentlig ikke treffer målet særlig godt. Dette gjelder spesielt forsøkene mine på å brygge rød IPA. Jeg har vært overmodig i troen på egne evner som brygger og muligheten til å lage IPA uten tørrhumling. Det er på tide å innse at dette var en tabbe i flere omganger.

Nå er gravearbeidene over. Jeg bør komme i gang med bryggingen igjen snart. Men en av konklusjonene er: Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA. Jeg liker ikke å brygge med tørrhumling, og jeg får bare innse at det har noen begrensninger. Jeg får heller fokusere på det jeg får til bedre, som lyse, lette sommerales, irish red ale, porters og stouts.
 
Sist redigert:
Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA.
Hva er IPA da mon tro. Kunne vært artig å gitt en "dagligvare-IPA" til den dommeren som slakta ølet ditt. Og jeg er enig med deg, det skal gå helt fint å brygge rød IPA uten tørrhumle, så lenge man har en viss del humle i whirlpool ved nedkjøling. Tror du bare har blitt offer for en dårlig dommer.

1636361222725.png
 
Hva er IPA da mon tro. Kunne vært artig å gitt en "dagligvare-IPA" til den dommeren som slakta ølet ditt. Og jeg er enig med deg, det skal gå helt fint å brygge rød IPA uten tørrhumle, så lenge man har en viss del humle i whirlpool ved nedkjøling. Tror du bare har blitt offer for en dårlig dommer.
Det var jo flere dommere. Dessuten er det Norbryggs definisjoner som gjelder. Innlegget mitt her er ikke et oppgjør med konkurransen. Det er et oppgjør med egen brygging. Tabben er min.
 
Det var jo flere dommere. Dessuten er det Norbryggs definisjoner som gjelder. Innlegget mitt her er ikke et oppgjør med konkurransen. Det er et oppgjør med egen brygging. Tabben er min.
Hehe, jeg går 99 av 100 ganger etter BJCP, den ene gangen jeg ser på norbrygg definisjoner blåser jeg i promilleapparatet og tar oppskriftslaginga neste dag i stedet.
 
Det var jo flere dommere. Dessuten er det Norbryggs definisjoner som gjelder. Innlegget mitt her er ikke et oppgjør med konkurransen. Det er et oppgjør med egen brygging. Tabben er min.
Jeg synes ikke du har tabbet deg :)! Så bra at du, venner og naboer liker ølet ditt! Konkurranser er gøy synes jeg. Jeg har både vunnet og nærmest blitt slaktet i konkurranser, men jeg har ikke sendt inn noe jeg ikke selv likte …
 
I en rød IPA skal malt og humle spille sammen, og ølet skal oppleves balansert. Etter mine evner til å lese ser jeg ikke at Norbrygg engang har rød IPA som type. Hvordan de da kan dømme en rød IPA er for meg uforståelig. Om du har meldt opp et øl som ikke er typeriktig som amerikansk IPA eller imperial IPA så var det vel noen som fant muligheten til å flekse med dommermusklene. :)
 
Det er vanskelig å få til det riktige humlepreget en amerikansk IPA krever iht. Norbryggs typedefinisjoner uten tørrhumling. Og leverer man noe langt utenfor typedefinisjonene, blir det nok bedømt deretter.

Jeg synes det står respekt av å gå i seg selv istedenfor å skylde på dommerne. Så er det også god trening i å forsøke å brygge typeriktig øl.

Det er selvsagt forskjell på dommere også, men jevnt over tror jeg de gir tilbakemeldinger man kan lære mer av enn de man får fra venner og familie. Alle av oss får av og til kritikk vi kan være uenig i, men jeg vil påstå at å få ølet sitt bedømt hjelper en til å bli en bedre hjemmebrygger.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke brygget på over et halvt år. Det er flere grunner til det, der den viktigste er at garasjebryggingen min har vært hemmet av gravearbeider på tomta. Men jeg må også si at noe ga meg en motivasjonsknekk etter at jeg deltok i min første konkurranse. Et øl som naboer og slektninger likte godt ble stemplet som nærmest udrikkelig. Jeg har vært lenge i tenkeboksen etter dette. Det er ingen hemmelighet at jeg har vært kritisk til typeriktighet som viktigste (eneste?) kriterium for godt brygget øl. Men tilbakemeldingene fortalte meg noe mer og det er feil å skylde på konkurranseform for hvordan ølet mitt er blitt.

Så bryggertabben her, som jeg har kommet fram til over tid, er at jeg i alt for lang tid har forsøkt å brygge øl som egentlig ikke treffer målet særlig godt. Dette gjelder spesielt forsøkene mine på å brygge rød IPA. Jeg har vært overmodig i troen på egne evner som brygger og muligheten til å lage IPA uten tørrhumling. Det er på tide å innse at dette var en tabbe i flere omganger.

Nå er gravearbeidene over. Jeg bør komme i gang med bryggingen igjen snart. Men en av konklusjonene er: Jeg skal ikke forsøke meg på IPA igjen, for det jeg brygger er ikke IPA. Jeg liker ikke å brygge med tørrhumling, og jeg får bare innse at det har noen begrensninger. Jeg får heller fokusere på det jeg får til bedre, som lyse, lette sommerales, irish red ale, porters og stouts.

Forskjellen mellom en formel 1-fører og en rallyfører er at førstnevnte tar samme sving 1000 ganger, og sistnevnte tar 1000 svinger bare én gang. Dette er kanskje litt likt for oss hjemmebryggere; sjansen for å ta en sving på en dårlig måte er ganske stor i tilfelle du brygger mange forskjellige typer.

Jeg gjør det samme som deg og fokuserer på det jeg liker: tyske lager, hvetebaserte øl, lett ale og en rekke belgiere. Min tørrhumlede amerikanske ale er ikke bra i det hele tatt, ubalansert, jeg klarer bare ikke å knekke den nøtten. Dette bekreftes av flere dommere . De fleste av vennene mine, familien og kollegene mine ser alltid frem til å få noen av flaskene mine. I tilfelle det samme ølet blir mislikt av en dommer, tar jeg dette (jeg prøver da...) som konstruktiv tilbakemelding, sjekker litteratur og ber andre bekrefte kritikken (i tilfelle de kan gjøre det).

Lykke til med bryggingen @Sarge – det blir bra.
 
Men akkurat det da. En rød IPA vil falle utenfor amerikansk IPA sine definisjoner når Vestkyst er "målet".
Det er jo nettopp poenget. Når du skal få et øl bedømt iht Norbryggs typedefinisjoner, må du følge typedefinisjonene. Det finnes ingen rød IPA der.

Jeg har for eksempel en meksikansk lager jeg er godt fornøyd med, men det finnes ikke i Norbyggs typedefinisjoner, og derfor ville det også vært meningsløst å sende den inn til bedømming i forhold til dem.

Du må følge de forutsetningene som er satt for konkurransen. Det hjelper ikke å si å si at du vil spille fotball uten offside-regel om det er en forutsetning som ligger til grunn for alle... ;)
 
Det er vanskelig å få til det riktige humlepreget en amerikansk IPA krever iht. Norbryggs typedefinisjoner uten tørrhumling.

Jeg synes det står respekt av å gå i seg selv istedenfor å skylde på dommerne. Så er det også god trening i å forsøke å brygge typeriktig øl.
Jeg gjør aldri det sistnevnte (altså brygger for å treffe blinken for typeriktighet). Jeg brygger med mål om øl jeg selv har lyst til å drikke og som jeg har lyst til å servere andre. Sånn sett var vel aldri forventningen om å vinne. At det var nærmest udrikkelig kom likevel som en overraskelse. Uansett handler dette mest om hva jeg selv har kommet fram til etter å ha vært i tenkeboksen et halvt år, og det er at jeg egentlig ikke er noe god på IPA, og at det er bedre å fokusere på øl som har mer balanse i smakene istedenfor å jage en humledominans som egentlig er litt for spesielt interesserte. Jeg tror IPA-trenden der kravet til humlearoma i alle IPA-typer har fått stadig mer fokus med "humlejuice" som NEIPA og denslags. Jeg liker egentlig ikke så godt IPA der humlen overdøver andre smaker. Det er en av grunnene til erkjennelsen også.
 
Det er jo nettopp poenget. Når du skal få et øl bedømt iht Norbryggs typedefinisjoner, må du følge typedefinisjonene. Det finnes ingen rød IPA der.

Jeg har for eksempel en meksikansk lager jeg er godt fornøyd med, men det finnes ikke i Norbyggs typedefinisjoner, og derfor ville det også vært meningsløst å sende den inn til bedømming i forhold til dem.
Og dermed har en medbrygger her konkludert med at han ikke kan brygge IPA og dermed ikke skal forsøke seg på det igjen. :rolleyes:

At det var nærmest udrikkelig kom likevel som en overraskelse. Uansett handler dette mest om hva jeg selv har kommet fram til etter å ha vært i tenkeboksen et halvt år, og det er at jeg egentlig ikke er noe god på IPA, og at det er bedre å fokusere på øl som har mer balanse i smakene istedenfor å jage en humledominans som egentlig er litt for spesielt interesserte. Jeg tror IPA-trenden der kravet til humlearoma i alle IPA-typer har fått stadig mer fokus med "humlejuice" som NEIPA og denslags. Jeg liker egentlig ikke så godt IPA der humlen overdøver andre smaker. Det er en av grunnene til erkjennelsen også.
Jeg har ikke smakt på ølet ditt, men finner det jo utrolig rart at noe du og naboer holder som favoritt blir udrikkelig for en dommers gane. Da må det jo være en feil ved ølet, og ikke bare mangel på typeriktighet! Tar vi sammenligning mot Rødskjegg da, som er en av mine favoritter. Den er en imperial red ale som er stor og mektig i alle retninger. Men årets matøl i 2017 hadde nok blitt slakta av en dommer den også om meldt inn som amerikansk IPA. Oppskrifta mi på den i Brewfather går utenpå red IPA sine definisjoner, men treffer en double hoppy red ale med 89%. Et av de beste norske matøl treffer dårlig på Norbrygg sine definisjoner... Og ja, det er oppskrifta fra Hogna det her.

1636363972367.png
Jeg gjør aldri det sistnevnte (altså brygger for å treffe blinken for typeriktighet). Jeg brygger med mål om øl jeg selv har lyst til å drikke og som jeg har lyst til å servere andre.
Hvis du åpner for å bygge oppskrift etter BJCP sine definisjoner, er det en videre horisont for å bygge oppskrifter.
 
Og dermed har en medbrygger her konkludert med at han ikke kan brygge IPA og dermed ikke skal forsøke seg på det igjen. :rolleyes:
Nei, men han sier at han ikke liker å tørrhumle. Og det er vanskelig å nå opp i kategorien amerikansk IPA hvis du ikke gjør det - eller hvis du leverer et øl som også ellers bommer på typedefinisjonene.

Vi trenger typedefinisjonene for å kunne bedømme øl objektivt på tvers av personlige preferanser. Det betyr ikke at du ikke kan lage godt øl som ikke treffer typedefinisjonene, men det er nå en gang det som er utgangspunktet for denne konkurransetypen. Derfor har du nok rett i at Rødskjegg både er et utmerket øl og at det ville bomme på typedefinisjonen for amerikansk IPA. Men det betyr jo ingenting, siden det ikke er laget for å treffe der heller.

Så kan du også få tilbakemeldinger på bryggeteknikken din utover det som går på typeriktighet, som jeg forstår at @Sarge også fikk. Så må man ikke legge altfor mye i én bedømming, men heller se over tid om det er noe som går igjen uavhengig av enkeltvurderinger.
 
Og dermed har en medbrygger her konkludert med at han ikke kan brygge IPA og dermed ikke skal forsøke seg på det igjen. :rolleyes:


Jeg har ikke smakt på ølet ditt, men finner det jo utrolig rart at noe du og naboer holder som favoritt blir udrikkelig for en dommers gane. Da må det jo være en feil ved ølet, og ikke bare mangel på typeriktighet! Tar vi sammenligning mot Rødskjegg da, som er en av mine favoritter. Den er en imperial red ale som er stor og mektig i alle retninger. Men årets matøl i 2017 hadde nok blitt slakta av en dommer den også om meldt inn som amerikansk IPA. Oppskrifta mi på den i Brewfather går utenpå red IPA sine definisjoner, men treffer en double hoppy red ale med 89%. Et av de beste norske matøl treffer dårlig på Norbrygg sine definisjoner... Og ja, det er oppskrifta fra Hogna det her.

Vis vedlegget 54348

Hvis du åpner for å bygge oppskrift etter BJCP sine definisjoner, er det en videre horisont for å bygge oppskrifter.
Jeg har brukt dem også, mest for å kunne kategorisere eget øl for å kunne beskrive det for andre. Ellers brygger jeg som sagt ikke for typeriktighet, uansett om det er NorBrygg eller BJCP.

Ikke legg for mye i at naboer og venner likte ølet. Det var nok ting ved det som var mindre enn ideelt, uavhengig av typeriktighet.

EDIT (tillegg): Jeg har også tenkt litt på det med serveringstemperatur. Med unntak av de mørkeste, sterkeste ølene jeg brygger, så foretrekker jeg å servere ølet mitt kjøleskapskaldt. Det pleier å varmes opp litt i glasset, uansett, slik at smaksbildet utvider seg litt mens man drikker. Noen av ølene mine er ikke så gode når de blir varme (nærmer seg romtemperatur). Jeg har lurt litt på hva slags temperatur man serverer ølet ved i konkurranser. Jeg nyter både øl, vin og kaffe med en større grad av smaksfokus enn de fleste ikke-entusiaster, og jeg mener bestemt at en av de aller viktigste faktorene for smaksopplevelse er serveringstemperatur. Jeg vet ikke hvordan det er med øl i konkurranser, men noe fra dommerskjemaene kan tyde på at ølet ble servert betydelig varmere enn jeg pleier. (Beklager, dette ble off topic. Det er ikke en naturlig del av denne tråden, men siden noen har spurt om hvordan det kunne ha seg at ølet som oppleves som godt hjemme er på grensen til udrikkelig i konkurranse, så er dette noe jeg har tenkt på som en del av årsaksbildet.)
 
Sist redigert:
Nei, men han sier at han ikke liker å tørrhumle. Og det er vanskelig å nå opp i kategorien amerikansk IPA hvis du ikke gjør det - eller hvis du leverer et øl som også ellers bommer på typedefinisjonene.
Tørrhumling er ikke påkrevd i følge definisjonene. Det står ikke svart på hvitt der. Men jeg veit jo ikke noe om ølet det er snakk om utenom det. Surt? Overkarbonert? Fusel? Oksidert? Hva kan gjøre at et øl man har valgt ut til konkurranse som ellers går ned på høykant blir "udrikkelig"? Kjenner jeg blir litt opptrekt her. :p Er det rart folk vegrer seg for å levere til konkurranse tenker jeg nå.

Jeg har brukt dem også, mest for å kunne kategorisere eget øl for å kunne beskrive det for andre. Ellers brygger jeg som sagt ikke for typeriktighet, uansett om det er NorBrygg eller BJCP.
Det er ei hjelp ja. Men også hvis man har en idè om hva man ønsker å lage, så kan definisjoner være veiledende til å velge ingredienser for å bygge ei oppskrift som gir et godt og balansert øl. En god dose aromahumle i whirlpool ved 60-65C i minst en halvtimes tid gir et "IPA inntrykk". Det kan du forsøke neste gang om du vil. 1:3:5 ratio, eksempelvis humletilsetninger på 10 minutt, 0 minutt og whirlpool. 22 + 66 + 112 så bruker man opp 200 gram til 25 liter og har 8 gram / liter. Den er lett å splitte også om du vil ha like mengder av to forskjellige humler. Men det gir ikke den ekstra punchen man får med tørrhumle. Det gjør jo ikke noe om man ikke er ute etter det.

Jeg tror IPA-trenden der kravet til humlearoma i alle IPA-typer har fått stadig mer fokus med "humlejuice" som NEIPA og denslags. Jeg liker egentlig ikke så godt IPA der humlen overdøver andre smaker. Det er en av grunnene til erkjennelsen også.
Jeg mener at du har rett i det. Øl skal fortsatt smake øl og ikke fruktsaft selv om det er en IPA. Humla er krydderet på biffen, biffen skal ikke dyppes i bhut jolokia chili saus. Men jeg blei litt fanga i det her må jeg innrømme og er nok over i kveruleringsterrenget.
 
Jeg synes det står respekt av å gå i seg selv istedenfor å skylde på dommerne. Så er det også god trening i å forsøke å brygge typeriktig øl.

Det er selvsagt forskjell på dommere også, men jevnt over tror jeg de gir tilbakemeldinger man kan lære mer av enn de man får fra venner og familie. Alle av oss får av og til kritikk vi kan være uenig i, men jeg vil påstå at å få ølet sitt bedømt hjelper en til å bli en bedre hjemmebrygger.
Jeg begynte å brygge på nyåret og som nybegynner har det vært uhyre nytting å få ølet vurdert i NM, av lokale dommere og erfarne hjemmebryggere lokalt og på forumet.

Det er hyggelig med gode tilbakemeldinger, men det er når jeg får kritiske og konstruktive tilbakemeldinger, at jeg får mulighet til å justere meg.

Begge mine innsendte øl i NM skåret lavt. Det ene var en Hazy IPA hvor jeg hadde gjort flere feil som sakte men sikkert ble avdekket etter innsending. Feil jeg vil etterstrebe og forbedre i bryggeprosessen. Jeg har en allerede en ny til gjæring så får jeg se.

Det andre en Saison som jeg har fått særdeles gode tilbakemeldinger på. Inkludert deg og @Brede som vant NM i belgisk med samme oppskrift. Overraskelsen og skuffelsen var derfor stor når bedømmelsen kom. Infisert og oksidert, knapt bedre karakter enn IPA-en.

Gikk i tenkeboksen på hva jeg har gjort galt, foreløpig har jeg skjerpet vaskerutiner på flakser. Og det var åpenbart nødvendig. Etter at flasker som jeg hadde regnet med var rene med gamlemåten, hadde stått et par dager med litt vann og oppvaskpulver og fått en runde med flaskebørsten. Tømte jeg alt i vasken for å sjekke hvor mye dritt som faktisk lå igjen. Det var overraskende mye.

@Sarge jeg håper du finner bryggegleden, det viktigste ølet er det du liker selv. Selv kommer jeg til å delta i konkurranser igjen, dersom det passer fordi jeg har øl jeg synes er gode og som kan passe aktuell typebetegnelse. Det virket som @LarsUlv ønsket å ta Bjorleik i en mer kreativ retning neste gang under siste diskusjon. Dersom han lykkes med dette og du har øl som kan passe konkurranseformen får du vurdere om du skal sende inn.
 
Jeg tror du kan få en god IPA ved å bruke mye humle sent i kok, og f.eks flere hopstand temperaturer
I tilegg til det Steinar foreslår kan legge inn litt ved 95 C, da tror jeg du får mye humlearoma
 
Bedømmingen er 100% sensorisk, og ingenting er påkrevd verken med tanke på oppskrift eller prosess. Tørrhumling av amerikansk IPA er derfor kun et forslag til et godt tiltak for lettere å oppnå typeriktighet.
Definisjonen til Norbrygg sier...

Tydelig til kraftig humlearoma
Fraværende til merkbare fruktestere
Svak til merkbar maltaroma med karakter av karamell
Svak maltsmak med karakter av karamell
Fraværende til svak alkohol

Og ikke minst: overdøves av humlen er nevnt to ganger, både under aroma og smak.

Egentlig kan man jo da ta rennfart med humla og gi pokker i resten, siden den skal overdøve alt uansett. Om det er hva som ligger til grunn så er det klart at amerikansk IPA som ikke er tørrhumla faller gjennom. Nok en gang, så har jeg ikke smakt på ølet til Sarge men om det er et glass med humleoljer som skal bedømmes og ikke bryggerferdigheter så.. :rolleyes:
 
Tilbake
Topp